Nekromanti Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th E...

Storuggla

Champion
Re: Okej har kollat

"D&D Insider = OMG vill ha NUUUUUUUUU! Det och de teknologiska apparater jag och Herr Nils ska bygga av platta dataskärmar och glasskivor, kommer att göra dungeon crawling så kanonkul!"

Dungeon of Doom?

Storuggla, istället för bygget

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Gillar ni omslagen?

Omslagen som visas i första delen av presentationsvideon tycker jag faktiskt såg riktigt fräscha ut. De funkade nästan bättre för att göra mig intresserad än nånting de sa egentligen.

Necross

Swashbuckler
Re: 4th Edition på väg! ...

Idag fungerar TV-spels-RPGn precis som D&D
Eh? Vad pratar du om? Vem spelar du med? Jag har ihjäl mina spelares PC:s lika gärna i början som i slutet av ett äventyr. Det är väl inget som hindrar att "bossen" står i entrén? :gremgrin:

Necross

Swashbuckler
Konvertering tack

Självklart vill de hooka upp en på "prenumeration", det hade man ju kunnat räkna ut med röven. Men ok, det får väl gå.

Skulle varit lite kul om de gjorde smidiga "konverteringsregler" dock, så att man kan använda 3.5-grejerna som man köpt för dyra pengar. Borde ju inte vara helt omöjligt... Beror ju på hur giriga de vill vara. Tror att de förlorar en hel del goodwill om de inte gör så dock.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ingen konvertering

WotC har sagt på EN World att det inte blir konverteringsregler från dem.

/M

Necross

Swashbuckler
Re: Ingen konvertering

Ahmen jesus christ. Så jävla fattigt.

Mathias

Veteran

Personligen hade jag hoppats på något mer stilrent, tyckte att den bild som låg uppe på hemsidan under nedräkningen var grymt cool och snygg. Fantasyspelen är låsta i glattiga omslag och bilder, men det är väl det som säljer.

-Mathias

Rising

Vila i frid

Habila fantasyillustrationer. Varken mer eller mindre.

Jag tycker fejkbokomslagen är några av de coolaste och djärvaste omslagen som några rollspel någonsin haft. De var så pråliga, så bombastiska, så smaklösa och alltigenom underbara. Jag tycker både att de var stilistiskt tilltalande och att de var roliga designmässigt sätt. Det var liksom ett "fuck you" mot allt som lärs ut på designskolor - och det är precis den sortens respektlösa punkattityd som får mig att vilja krama om ett rollspel och älska det till tidens ände.

Jag hatar nämligen "god smak". Det är fegt, tillrättalagt och töntigt.

Med de fejkade bokomslagen (och layouten i stort) så skapade Wizards sina egna regler och gick sin egen väg. Den integriteten både imponerar på mig som reklamare och gör mig inspirerad som rollspelare.

De här nya omslagen är mer standardiserade. Jag är visserligen astrött på den sortens fantasyillustrationer, men tror att det kan vara ett klokt val, businessmässigt sätt.

Men fan, fejkomslagen är ju hundra gånger bättre. De var snygga och enhetliga på ett helt annat sätt; man såg på en gång att en bok tillhörde D&D, och ändå så uppvisade de en stor mångfald av variationer på ett och samma tema, samt anspelade på böckernas innehåll på lekfulla sätt.

Om tio år så är det ingen som orkar bry sig om några gamla standardiserade illustrationer på drakar och skit, men djärva stilgrepp som bryter mot alla regler och dessutom lyckas göra det på ett bra och genomtänkt sätt - sånt går till historien.

Blasphemy

Swashbuckler
D&D Online?

D&D 4th och deras möjlighet att spela på nätet. Hmmm är det egentligen en nyhet. Jag menar finns inte redan Dungens & Dragons onlinespelet. Jag menar - redan sedan Eye of the beholder och liknande spel så har man ju förstått att D&D passar bäst i ett dataspelsformat?

Det skall dock bli intressant att se vad de har gjort med de nya grundböckerna och så. Dock av de bilder jag sett så tycks de hålla lägre klass rent illustrationsmässigt än D&D 3.5. Men måhända är omslagen bara temporära.

Necross

Swashbuckler
Re: D&D Online?

D&D 4th och deras möjlighet att spela på nätet. Hmmm är det egentligen en nyhet. Jag menar finns inte redan Dungens & Dragons onlinespelet. Jag menar - redan sedan Eye of the beholder och liknande spel så har man ju förstått att D&D passar bäst i ett dataspelsformat?
Som jag fattar det är detta ett försök att verkligen göra det möjligt att spela ROLLSPELET D&D på nätet. En spelplan online + telefonkonferens via Skype and you´re good to go. Då återstår bara att fixa fram den där goa svettlukten som nån alltid brukar ställa upp med :gremlaugh:

Rising

Vila i frid
Re: 4th Edition på väg! ...

Eh? Vad pratar du om?
Attrition. Nednötning. Så här skriver DMG:

"An encounter with an Encounter Level (EL) equal to the PCs' level is one that should expend about 20% of their resources - hit points, spells, magic item uses, and so on."

Resurshantering. Det är hur dator-rpg's oftast (alltid? Jag känner inte till något undantag, men det kanske finns) hanterar utmaningar. Man nöts sakta ner, ens resurser tar sakta men säkert slut.

Men vi som förespråkar att HP skall återställas efter varje strid vill snarare åt Riskhantering, alltså att en encounter på samma EL som rollpersonernas level skall innebära 20% risk att man måste fly, samt att några i gänget kan dö.

Alltså: Inte ett långsamt men säkert nednötande där man måste hela och vila upp sig med jämna mellanrum för att kunna fortsätta orka med encounters på ens nivå, utan ständigt en strid på kniven med en högst påtaglig risk för att man ska lida ett stort nederlag, samtidigt som man tar bort de obligatoriska pauserna för vila.

Så fungerar inget dator-rpg jag känner till. I FF och liknande dator-RPGer så är det så att om en strid slukar en tredjedel av ens resurser, då kan man vara säker på att man klarar ytterligare en sådan strid, men förmodligen inte två. Alltså precis såsom D&D är idag.

Det är väl inget som hindrar att "bossen" står i entrén?
Det har du alldeles rätt i. Men väldigt få officiella äventyr är skrivna så, och när svåra encounters väl kommit i rollpersonernas väg så erbjuds oftast vila efteråt. Om du tänker dig idel sådana hårda encounters - med full vila emellanåt - då får du hur jag skulle vilja ha spelet.

Till viss del kommer Wizards tydligen att gå mig till mötes. Förmodligen inte när det gäller HP (det skulle förvåna mig mycket) men väl när det gäller spells - vilka man till stor del kommer att förflytta från att ha varit resurser till att bli abilities som kan användas varje runda.

Organ

Out of time, out of mind
Re: D&D Online (ot)

Svettlukten kanske kommer att gå att köpa på sprayburk som supplement.
Och kommer i smakerna: "15+ hours of nonstop gaming", "After the Bog Boss Battle", "Nerd Spirit" och slutligen den tyngsta "Magic Player". :gremgrin:

/Anders

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Så, vad blev det nu?

Hittills vet vi följande:

Reglerna kommer att gå till level 30, inte level 20. Förhoppningsvis blir vi av med det buggiga Epic Level-systemet.

En ras kommer att stryka på foten i grundboken -- förmodligen gnomen. Tieflings kommer däremot bli en av grundraserna. Jag gillar tieflings, men kunde de inte dumpat den menlösa halvalven i stället?

På rasfronten kommer vi dessutom att se ett nytt system för rasförmågor -- alla ges inte ut på level 1, utan de kommer vara fördelade över erfarenhetsprogressionen. Detta innebär förmodligen också att de skrotar level adjustment, då alla raser egentligen då borde funka från level 1.

Krigare kommer ha mer fokus på specifika vapen, och de vapen de använder kommer ha olika "talent trees" beroende på vapentyp.

Talent trees, ja. Det kommer det att bli.

Inspiration kommer plockas från Book of Nine Swords, så jag antar att vi kommer att få se någon form av stridsmanövrer för krigarna.

Fler möjligheter att återhämta besvärjelser än bara genom att sova. Låter som en utmärkt idé.

Mindre av "julgranseffekten", det vill säga att en höglevelkaraktär bär runt på en mängd olika magiska föremål och buff spells hela tiden. Detta får ett stort hurra från min sida.

Och så en generell strömlinjeformning av reglerna -- grapple nämns specifikt.

Har jag glömt något?

Troberg

Sinister eater
Re: Så, vad blev det nu?

Fler möjligheter att återhämta besvärjelser än bara genom att sova. Låter som en utmärkt idé.
Kom bara ihåg var ni såg det först. OK, kanske inte först, men i alla fall före D&D.

kunde de inte dumpat den menlösa halvalven i stället?
Eller åtminstone uppgraderat honom till en tvåtredjedels-alv?

Hunk

Hero
Re: Så, vad blev det nu?

En ras kommer att stryka på foten i grundboken -- förmodligen gnomen. Tieflings kommer däremot bli en av grundraserna. Jag gillar tieflings, men kunde de inte dumpat den menlösa halvalven i stället?
Tieflings är töntiga och gnomer coola, så om det bytet sker är det argument nog för att bojkotta 4E och börja hata WotC!

Flurtis

Hero
Nån ny spelvärld??

Nån som hört ifall WotC tänkt lansera nån ny kampanjvärld till 4th edition? Dante, Magnus kanske???

//Flurtis