Re: 4th Edition på väg! ...
Vad är det för spel som INTE är nednötningsfokuserat då? Finns det nåt spel där man har full kapacitet efter varje strid eller?
Det finns i alla fall varianter som är mindre nernötningsfokuserade.
I Iron Heroes, till exempel, har man något som heter "reserve points", en backup-pool av hp. Dessa kan ganska snabbt omvandlas till hp, men tar ett bra tag att fås tillbaka. Iron Heroes går även i stort ifrån "X/dag"-mekaniken i D&D, genom att ge de olika klasserna förmågor som baseras på "tokens" som de får genom att göra olika saker. Till exempel får klassen Berserker tokens genom att få stryk, se vänner falla, eller genom att spendera handlingar på att bygga upp sitt raseri. Dessa tokens kan sedan spenderas på att bli snabbare, starkare, stridsgalen, och liknande. På liknande sätt finns klassen Weapon Master, som får tokens genom att träffa sin motståndare. Dessa tokens kan sedan användas på olika manövrer som t ex en virvel av attacker, slå om en attack, ignorera rustning, och liknande.
Även inom D&D finns en del klasser och förmågor som gör saker mindre utnötningsfokuserade. HP-utnötning mildras av klassen Dragon Shaman, som bl a kan ge hela partyt en liten släng Fast Healing som stoppar när man kommer upp till halva sina hp. Det finns även ett Reserve Feat i Complete Champion som låter folk med helar-spells läka upp folk till halva hp utan att det kostar något annat än tid. Sedan sabbas ju hela utnötningstanken gällande hp i D&D av att det finns
wands of cure light wounds som kan pinga upp ens hp till en löjligt låg kostnad (ca 3 gp per hp).
Vad gäller andra förmågor så har Tome of Battle presenterats som en titt in i D&Ds framtid. Klasserna där har ett antal manövrer (beroende på klass och level) som kan användas en gång per encounter (med vissa möjligheter att "ladda om"). En warblade på level 5 kan t ex ha: Emerald Razor (gör en attack som en touch-attack), Insightful Strike (ersätt skadan för en attack med resultatet av ett Concentration-slag), Moment of Perfect Mind (immediate action, slå en Concentration i stället för ett Will save), och Steel Wind (slå på två motståndare med en attack).
Andra exempel på klasser som undviker X/dag-mekaniken är Incarnum-klasserna (som väljer ett antal förmågor varje dag, och som har en pool "essentia"-poäng som de kan flytta runt mellan förmågorna för att få mer bonus av dem) och Bindern från Tome of Magic (som väljer ett antal grupper av förmågor varje dag, som ger någon kombination av "permanenta" bonusar och förmågor som kan användas var femte runda, vilket i princip innebär 1/fight).