Recca said:
Tror det handlar mycket om att en av rollpersonerna har dibbat ner sig till generation 6 medan de andra ligger på 9-8. En spelare är helt besatt av att bli mäktig så han vill försöka komma ikapp sin frände på 6.
Mmmm, sånt här har jag upplevt tidigt. Kanske skulle jag haft med det som nummer tre på listan för varför diablerie kan få för stort fokus i Masquerade.
3. Generation är galet och vanvettigt obalanserat.
Det finns ingen nackdel att ha låg generation som jag har upptäckt i spel. Det är bara bättre. Att investera i bakgrunden Generation är lika mycket av en 'no brainer' som att maxa upp så mycket Celerity du kan om du vill vara en stridis. Ingen kan ta det ifrån dig (på sättet som bra Contacts, Allies eller Retainers kan dö eller på annat sätt försvinna), det ger dig immunitet mot olika sorters mind control (Dominate främst men underlättar även mot Presence och säkert fler discipliner som jag inte kommer ihåg), du kan boosta upp dina fysiska egenskaper, mer blood pool etc. etc. Det är helt enkelt för sjukt jävla bra, särskilt när/om någon kommer till nivån att denne kan ha 6+ i sina stats. Det blir lite som att ha en grupp i D&D där någon/några är 5 levlar över de andra.
Personlig tycker jag detta är dålig, dålig design och uppmuntrar till orättvisor mellan RP som inte är önskvärd när jag spelar. YMMV så klart. Som jag skrev i tidigare inlägg är det däremot tematiskt bra för hur settingen är uppbyggd med mäktiga übervamps som styr över yngre som i ett vattenfall-schema.
Nu hjälper inte detta dig i pågående kampanj men på slutet så lät jag inte spelare starta med så låg generation än 10 (tror tom. jag tilldelade den) för de ynka blodpölarna är faktiskt inte hela världen men att kunna lägga 2 BP per runda är en 100%-ig förbättring och sjukt mäktigt. När jag startade upp nWoD senast så tilldelade jag också blood potency just för att spelarna skulle ha samma grund att stå på där (och alla med lite vett i skallen hade ändå köpt blood potency 3 då det är så fördelaktigt vid rp-skapande).
/rant om Generation
Recca said:
Problemet jag ser med detta är att jag har svårt att skapa vettiga konsekvenser av deras diablerie-cotery som inte är direkt dödande.
Ja, det är svårt. Jag har ingen bra lösning till dig. Om konsekvenser inom settingen inte riktigt biter på spelarna så är det min erfarenhet att systemmässiga ändringar måste till.
Och som jag ser det så måste då låg Humanity vara mer kännbart, diablerie ger någon annan nackdel som kanske garanterad derangement (alla diablerister är som malkavians) eller Conscience/Self-Control/whathaveyou sänks. De får ytterligare någon klassisk bane för vampyrer förutom solljus såsom räkna riskorn, blir tokiga av musik osv. Sådana saker.
Recca said:
Det är ju en risk spelarna tar gentemot spelvärlden, men iom att jag är en SL som ogillar att döda av spelare så känns det som att spelarna kanske diableriserar för att de förstår mitt sätt att spelleda och därmed inte fruktar de konsekvenser som hör settingen till.
Det låter lite som att de gejmar dig som SL snarare än systemet. Det klassiska rådet är att snacka med spelarna. Om det nu hjälper vet jag inte?
Recca said:
Hur gör jag för att visa vad konsekvenserna är på ett vettigt sätt.
Låt de åka fast men inte dödas utan bestraffa dem på andra sätt. De har ju redan genom sitt diableirande fått en boost i xp (sort of).
Några saker jag kan komma på är:
- Deras retainers dödas och inte bara det, de måste göra det själva. Annars kommer de själva läggas ut i solen utan Blade-solskydd.
- Deras mänskliga inflytande förgörs av de som kan skiten bättre. Sänkt Influence, Resources, Contacts, Allies och även här kan de själva tvingas till att göra dåden vilket kan få ytterligare inverkan på deras Humanity.
- Forcera övernaturliga nackdelar på dem. Diableirandet de håller på med drar en mörk ande efter dem (spectre eller vad nu ett elakt spöke kallas för). Eller någon form av Dark Fate eller liknande.
- Wyrmen manifesteras i dem. De fattar de kanske inte det själva men känsliga varulvar känner deras närvaro extra mycket och de varulvar som finns i staden dras till dem och gör livet surt för dem.
- Blood bond till 'the powers that be' i staden. Prins, Sheriff, klan-elder etc.
- Tvinga dem att döda sina egna childs eller själva gå under.
- En Tremer-ritual tar en kroppsdel från dem. Öga, hand, fot, finger eller liknande. De kan inte regenerera den förrän om 1 år och 1 dag pga. ritualen. De har passande flaw under tiden.
EDIT: Ser att Poseur redan har föreslagit många av de grejorna jag tar upp. Borde verkligen läsa hela tråden innan jag postar
Det finns massor med bestraffningar som både settingen och stadens styre kan skicka mot dem utan att ha kål på deras RP.
Cog.