Nekromanti World of Synnibarr - the true story

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är inte det där bara...

...något sorts experiment för att se hur obegriplig man kan göra en text, om man verkligen, verkligen anstränger sig?

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vem är egentligen Raven cs McCracken och varför stavar han sina mellannamn med små bokstäver? Till och med hans namn verkar ju vara ett skämt. :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon
Vem fan vet? Jag vet inte ens vad det står för. Allt jag vet är biografin, samt att han är iklädd rustning och en liten ful porrmustasch på bilden i boken. Han var enda barnet och började fippla med serier, science fiction och fantasy som tioåring. Om det innebär att han gjorde/skrev eget framgår inte. Han flyttade senare till Florida och skulle bli rockstjärna, men det sket sig så han hamnade på gatan. Efter flera "livshotande situationer" vände han på sitt liv och började plugga. Nuförtiden bor han i Seattle med sin fru och dotter samt bästa vän. Han skriver för tillfället för ett teveprogram samt serier, och "jobbar på ett elektroniskt fordon"

Han är, kort sagt, ett ägg. Killen använder sitt deltagande på lajv som en fucking merit! Inget ont om lajv, men han måste vara kraftigt desillusionerad.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Är inte det där bara...

Vad jag förstått är det vad som uppstår när en gravt störd människa får reda på själva konceptet med rollspelsregler, men förmodligen aldrig faktiskt haft någon riktig kontakt med rollspelande, varpå han försöker göra ett regelsystem som täcker varje tänkbar situation, även fullt vardagliga sådan, som kan uppstå i superhjälteserier. Ett slags TimeCube i rollspelsformat.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Aaaargh! Min hjärna! ...

Alltså, jag fattar inte hur du överhuvudtaget kan ha en åsikt om spelet. Det måste ju betyda att du faktiskt begripit delar av texten.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Aaaargh! Min hjärna! ...

»Det måste ju betyda att du faktiskt begripit delar av texten.«

Låt oss säga att jag försökte.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Oroa dig inte

Bara för att den är bespottad betyder det inte att den inte är skitbra. :gremlaugh:

M.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Det kanske är ett skrivfel?

"Vi kan kalla den för 'skräpversionen med pippel-poppel-papper', för det är det enda bestående intryck man får av den."

Själv så hade jag stor behållning av att läsa igenom 3:e utgåvan. Typografin och slarvig textsättning till trots, så gillar jag konceptet, får många uppslag jag kan använda mig av och ser fram emot att låta Kult 3:e utgåvan vara det första skräckrollspel jag spelleder. Det är det som spelar roll för mig, inte vad en gammal kultare bildat sig för uppfattningar om hur spelet ska vara under 10 års tid. Jag antar att ditt omdömme hämmas av att du redan bildat dig en uppfattning av de tidigare utgåvorna, samt gör bedömningen endast utifrån privata grunder (eller menar du att 3:e utgåvan erbjuder ett heltigenom skitspel åt alla? Det får du mycket svårt att övertyga mig om...).

(Föresten så heter det franska företaget 7th Circle, och liscensen tillhör Paradox... :gremtongue:)

Rising

Vila i frid

Jag antar att ditt omdömme hämmas av att du redan bildat dig en uppfattning av de tidigare utgåvorna
Självklart jämför jag tredje utgåvan med den andra utgåvan (som jag har).

menar du att 3:e utgåvan erbjuder ett heltigenom skitspel åt alla?
Min gissning är att den 2:a utgåvan är mycket lämpligare för de som aldrig spelat Kult förut. Jag borde egentligen vara en av de som har mest användning av 3:e utgåvan, för jag är redan insatt i konceptet (som 2:a utgåvan är mycket bättre på att förmedla än den 3:e utgåvan) och borde ha enkelt för att plocka ut just de godbitar som finns i boken och undvika resten.

Men jag blir inte ett dugg sugen på att göra det. Det är den minst intressanta regelboken jag läst, och jag borde vara den bästa målgruppen för spelet.

Så... Därför gissar jag att den borde vara värdelös för de flesta. I vart fall om man jämför med den andra utgåvan. Men tja, det var förstås bara mina egna slutsatser.

Bunny

Crazy like a fool

"Vi kan kalla den för "skräpversionen med pippel-poppel-papper", för det är det enda bestående intryck man får av den."

Klart det är en jämförelse du drar, du får ursäkta att jag trollar runt med orden lite ibland för att dölja dålig argumentationsteknik... :gremblush:

Men jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter, vad som är allmängiltigt och inte bara privat i din bedömning. Det klagas på bokens layout och det har jag all förståelse för, men sedan är också ett vanligt argument att "det är ju ingenting nytt, det mesta är rakt av kopierat från de tidigare utgåvorna - till och med samma stavfel är kvar" (observera att jag inte har någon egen uppfattning om det alls). Så vad är så mycket sämre? Det borde om något vara lika dåligt.

När det gäller förmedlingen kan jag inte dra någon jämförelse (men kan du det? Har du läst (hela/stora delar av) boken och har du möjligheten att bedömma den på samma sätt som 2:a utgåvan... den verkar ha haft ett ganska taskigt utgångsläge redan från början), men endast konstatera att jag själv inte hade problem att greppa Kults koncept, eller för den delen vilken stämning man är ute efter. Det ska väl sägas att jag hade kunskaper om gnosticism redan innan, samt hade läst ganska mycket om spelet på skräckforumet innan jag köpte det - det är något som helt klart kan ha påverkat min bedömning.

3:e utgåvan har vad jag förstår också den fördelen gentemot tidigare utgåvor att de samlat ett flertal moduler i en och samma bok. Där finns den allra mesta information man behöver, utan att behöva köpa till moduler. Jag tycker inte all denna information är bra, men den finns där och det underlättar. The Lie, The Rumours och The Truth är tre lika matiga kapitel som erbjuder så mycket mer än det mest basala man behöver för att spela - det kan jag enkelt se som en fördel för den oinsatte, även fast det (med rätta kanske) skrämmer bort de yngre och mindre läsvana. Det är ju verkligen inget spel för barnbokshyllorna.

Du säger att du inte lyckas bli ett dugg sugen på spelet, men har vid ett flertal tillfällen skrivit att Kult är bäst när det är nytt, när man upplever spelet för första gången, att du själv har hamnat i en situation där du och dina spelare vet för mycket osv. Jag tror verkligen inte att en sådan rollspelare ses som målgrupp för någon av spelen - det vore en extrem grad av resignation.

"Men tja, det var förstås bara mina egna slutsatser."

Jag har svårt att förstå varför du slutar så här. Kanske du blir irriterad på mitt ifrågasättande, då du bara utgår från "dina egna slutsatser". Eller så försöker du med någon underlig metod hävda att trots att du försöker dra upp argument som är allmängiltiga, så håller de bara utifrån dig. Hur som heltst ett konstigt uttalande, men jag kanske tråkar ut dig - i så fall behöver du knappast svara på detta.

Jag har i alla fall fortsatt svårt att se hur någonting som är värdelöst för dig, i det här fallet behöver vara värdelöst för alla. Jag har inte svårt att se varför du tycker det du tycker och att du ser spelet som det sämsta i din bokhylla är inget konstigt givet förutsättningarna.

Rising

Vila i frid

Jag har i alla fall fortsatt svårt att se hur någonting som är värdelöst för dig, i det här fallet behöver vara värdelöst för alla
Du glömmer att jag är Gud och att ni alla måste tycka exakt som jag i alla enskilda fall, ty annars skall jag förtörnas och bestraffa er med eldregn, gräshoppor, grodor och skyfall av risifrutti.

Eller... så har du helt enkelt dragit lite för stor växel på mitt inlägg. Jag har inte påstått att någon annans åsikter är fel, jag har bara skrivit om hur jag ser på saken. Visat att ett spel som ansetts vara allmängiltigt dåligt (=Synnibar) faktiskt ur ett annat perspektiv (=mitt) kan vara häftigt.

Jag uttryckte mina åsikter på ett sätt som passar mig.

De är inte allmängiltiga, men det finns heller inget allmängiltigt skäl att inte uttrycka sig på det viset. Även det är ju en fråga om tycke och smak.

(Jag skrev mer om det här fenomenet i "saker som poopar"-tråden på wrnu-forumet)

Så, jag försöker inte "bevisa" något. Du kan hålla med eller tycka något helt annat, om du vill. Om du känner dig förolämpad av mina inlägg så är det beklagligt, men bing bong, ämnet är ointressant och vi OT-blajar i en gammal tråd, så vi kanske lika gärna borde lägga ned diskussionen.

Nu vet jag att du tycker 3:e upplagan av Kult var bra, precis på samma sätt som att jag har gjort folk medvetna om att jag tycker Synnibar verkar häftigt. Skall vi sga att cirkeln är sluten iom det?

Foggmock

Myrmidon
Det finns dessutom typ tre andra recensioner, de säger typ "sämst nånsin" "ett av de sämsta spelen" och "inte så illa som jag trodde, men riktigt uselt ändå"....

Det finns hopp om jänkarna fortfarande, således...