Nekromanti Worst four - all time

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ond bråd död said:
åtminstone Mutant:rymd är klart sämre
Äh. Rymd hade ett bra rollpersonsskaparsystem med poäng och väldigt lite krångel. Cybernetik var föredömligt fixat och rätt inspirerande. Jag gillar också att spelet till skillnad från Mutant Chronicles hade lite mer småkorporationer och inte bara de stora megakorparna. Dessutom var skadereglerna inte lika tokiga som de blev i MC.

Det jag inte gillade med RYMD var mest att "Mörkret" var så mycket fånigare än i MC. I Mutant Chronicles fanns det apostlar etc, en hel mytologi. i RYMD är de "demoner" som vill "utrota godheten". Töntigt värre.

Av de spel som burit namnet Mutant är det nog Rymd och Chronicles jag mest kan tänka mig att spela.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Rolemaster måste iallafall vara en bubblare på den listan. "Du vill göra något? Slå 1t100, lägg till din färdighet, dra av 35 för X och lägg till 15 för Y. Avläs nu tabell 3.1.12". Charmlöst och krångligt.

Ibland hör jag Chock (Chill) nämnas med förakt i rösten av äldre svenska rollspelare. Själv har jag aldrig fattat varför. Finns det inga Chock-hatare här som kan förklara?

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker Viking är ett av Sveriges -bästa- rollspel någonsin, delvis på grund av de saker du hävdar skulle göra det till det sämsta. Lägg därtill att Viking hade höga produktionsvärden, med bra texter, bra layout och bra illustrationer, och att researchen bakom var föredömlig och extensiv. Jag skulle rentav vara beredd att betrakta det som ett av de bästa historiska rollspelen överhuvudtaget, regelsystemet i synnerhet är lätt överlägset det mesta annat i genren.

Arfert

Facit
Jag tyckte också Viking var OK... inte bäst, men absolut inte värd att hamna i den här diskussionen, det är konstigt.

Däremot gillar jag att spel som anses vara bra hamnar på den här listan. En kalkon är roligare om den är superseriöst menad.

anth

Vetefan
Skarpskytten said:
Rolemaster måste iallafall vara en bubblare på den listan. "Du vill göra något? Slå 1t100, lägg till din färdighet, dra av 35 för X och lägg till 15 för Y. Avläs nu tabell 3.1.12". Charmlöst och krångligt.
ICEs Rolemaster är inte krångligt.
LEGs Phoenix Command är krångligt.
Och Phoenix Command är bara bubblare. :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Måste hålla med. Rolemaster är inte ens så krångligt i jämförelse med en del moderna spel. Det är bara lite mer räkning och dumt mycket tabeller. Men Pathfinder tex blir också helt oöverskådligt och genuint krångligt med alla extraböcker, inte på samma sätt dock.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
anth said:
Phoenix Command är krångligt.
Och Phoenix Command är bara bubblare. :gremsmile:
Vad ska man säga om ett spel som gör skillnad på om man står på knä eller står upp när man skjuter? Och skadesystemet: "Han avlossar sin Glock och träffar dig ... i levern! 3000 i skada! Hur många HP har du?" "Tretton" "Hmm, var är tabellen för Instant Death" (fritt ur minnet efter två spelningar ca 1990).

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag vill ändå hävda att det är krångligt. Men visst, det senaste rollspelet jag läste var Fantasy! så jag läser kanske med det i bakhuvudet.

Rolemaster är ett spel för matematiker.

DnD 3.x (etc) är ett spel för minneskonstnärer.

Storuggla

Champion
Jag har aldrig läst Phoenix Command och tänkte utbilda mig lite och googlade. Hittade detta. Herregädda, vad vansinnigt.

Storuggla, masturbera till skattetabeller

Anarchclown

Swashbuckler
Jo precis. Det är också så att Rolemaster med Companions blir jävligt mycket krångligare än med bara grundspelet.

Sapient

Swashbuckler
Skarpskytten said:
Vad ska man säga om ett spel som gör skillnad på om man står på knä eller står upp när man skjuter?
Men... Det borde ju vara en självklarhet! Det är ju helt olika saker!

Den enes skräp är den andres simulationism...

anth

Vetefan
krank said:
HYBRID, kanske.

http://wiki.rpg.net/index.php/Worst_RPGs_ever kanske kan ge inspiration.
Efter att ha studerat länken har jag kommit fram till:

HYBRID och RaHoWa är hemska, men kan inte anses vara kompletta rollspel (även om jag vet att Spider kommer att göra sitt yttersta för att spelleda dem :gremsmile: ).

Worst 4 blir därför
F.A.T.A.L.
Spawn of Fashan
The World of Synnibarr
SenZar

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Det är precis som jag minns det :gremlaugh: . Men bara 1200 i skada på ett leverskott? Jag önskar att jag hade spelat det mer då, för nu kommer det aldrig att gå.

Ond bråd död

Swashbuckler
Western hade såna regler för om man knäade eller stod upp och sköt och om man använde båda händerna minns jag. Sveriges mest detaljistiska spel. :gremsmile:

Ond bråd död

Swashbuckler
Ska jag vara ärlig så är nog reglerna till original Mutant de sämsta svenska nånsin. Man träffade aldrig, och om man gjorde det så gjorde det knappt nån skada alls. Seegt. Undra varför de dubblade antalet kp jämfört med drakar?

Sen är ju settingen och nostalgin stark, så jag kan inte nominera det riktigt.

Troberg

Sinister eater
Skarpskytten said:
Vad ska man säga om ett spel som gör skillnad på om man står på knä eller står upp när man skjuter?
Realistiskt?