Nekromanti Worst four - all time

Troberg

Sinister eater
Skarpskytten said:
Man kan skriva många regler som är realistiska. Miljoner, om inte miljarder. Frågan är varför just den regeln är intressant.
Det handlar om att balansera regeltunghet mot taktisk utmaning (speciellt i ett sådant spel, som är avsett som taktiskt i första hand). För enkla regler om man hamnar i ett totalt otaktiskt "jag skjuter, han skjuter, repetera tills någon ligger ner", för komplicerade och man hamnar i Phoenix Command.

Just den regeln om eldställning är faktiskt vettig. Det är en enorm skillnad att ha en bra eldställning och kunna skjuta relativt koncentrerat jämfört med att trycka av några skott från höften i fiendens huvudsakliga riktning medan man springer mot ett skydd. Det handlar också om att behålla initiativet i striden, den som har det är den som kan stå i en vettig eldställning, den som inte har det är den som måste poppa fram och ta snabbskott i underliga ställningar.

chrull

Stockholm Kartell
DeBracy said:
Ankans Clown said:
Måända att det kanske var lite grått och trist beroende på ens smak, men inte kan väl det motivera att ett spel hamnar på listan över världens sämsta spel?
du menar att det finns ett objektivt sett världens sämsta spel?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det listiga med att spela scout i Traveller är ju att man nästan är garanterad ett rymdskepp som present när man börjar spela. Merchants kan också få ett, men det är mindre sannolikt.

Pendragon

Swashbuckler
Rifts är på många sätt alldeles hiskeligt dålig... och alldeles... alldeles... underbart!

Däremot verkar många av Palladiums andra spel, som delar samma system men inte har den härligt kitschiga settingen (även om de är kompatibla) vara riktiga och totala bottennapp. Vietnamkrigsrollspelet Recon (som inte ens hade samma system och därmed inte kunde jämkas in i Rifts Megaversum) var särdeles uselt.

Utan att ens räkna in det faktum att hjältarna (rollpersonerna) alltid var amerikaner och nordkoreanerna alltid skurkar. För så enkelt var det ju i verkligheten! :gremtongue:

/Joel

Storuggla

Champion
"Vietnamkrigsrollspelet Recon (som inte ens hade samma system och därmed inte kunde jämkas in i Rifts Megaversum) var särdeles uselt.

Utan att ens räkna in det faktum att hjältarna (rollpersonerna) alltid var amerikaner och nordkoreanerna alltid skurkar."

Koreaner?

Storuggla, förvirrad salongsbigott

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
chrull said:
Nä, jag menar att jag förväntar mig lite mer spektakulära kandidater på listan bara. Hantverksmässigt är Viking ett helt vanligt jävla rollspel. Jag är lite förvånad över att det lyckas provocera någon.

Troberg

Sinister eater
Pendragon said:
Däremot verkar många av Palladiums andra spel, som delar samma system men inte har den härligt kitschiga settingen (även om de är kompatibla) vara riktiga och totala bottennapp.
Nja, deras fantasyvärld var hur jäkla skön som helst, om man bara slängde ut regelsystemet, satte eld på det och sedan begravde askan. Med ett annat system är världen riktigt bra.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
DeBracy said:
Nä, jag menar att jag förväntar mig lite mer spektakulära kandidater på listan bara. Hantverksmässigt är Viking ett helt vanligt jävla rollspel. Jag är lite förvånad över att det lyckas provocera någon.
Det beror nog mer på att beskrivningen "världens sämsta X" är så urvattnad att den inte betyder nått. Jag tror inte Viking på riktigt har provocerat någon, på samma sätt som FATAL till exempel.

Allt kan vara "världens sämsta X", jag har läst folk säga att Bergting är världens sämsta tecknare, att Zlatan är världen sämsta fotbollspelare, att iPhone är världens sämsta telefon, unt so weiter.

Då blir det knepigt när man verkligen pratar om riktigt, riktigt, riktigt dåliga saker, eller i det här fallet spel, som RaHoWa, Synnibarr, Wraethethu och FATAL.

Det finns spel som står i en klass för sig, och jag har inte läst ett enda svenskt spel som ens närmare sig den klassen.

/M

Eksem

Champion
Med det sagt skulle jag hellre spela Synnibarr än Viking, for what it's worth (inte ont om Viking, i sig, men så hade jag hellre sett att tråden hade handlat om de "knäppaste", "omständigaste" eller "Not Safe Work Workigaste" spelen snarare än de "sämsta", och det är kanske det chrull pratar om också).

Anarchclown

Swashbuckler
Tror iofs det finns et Recon revised som är relativt kompatibelt med Rifts. Men faktum är att det fortfarande är rätt kass. Palladiumsystemet är ungefär vad DND skulle varit om det hade fått överleva fram till nutid och bara sakta byggas på. Det är faktiskt bättre i de tidigare spelen som första utgåvan av Palladium än det blir senare. Man kan dock säga att i spel är inte spelet så himla mycket ivägen utan ger en ganska ösig stämning faktiskt. Det är att bygga rollpersoner, vissa balansfrågor och att försöka snickra SLP till spelet som är KATASTROFALT jobbigt. Jag gör hellre 5 stattade NPC till 3.5 med alla splatböcker än jag gör 2 till Rifts.

Med detta sagt så vill jag tillägga att det är ett av mina favoritspel någonsin. Så så dåligt tycker jag inte att det är.

Anarchclown

Swashbuckler
I så fall måste väl Macho Women With Guns platsa? Det måste väl vara en av de sämre idéerna på ett spel?

Eksem

Champion
Vad som helst kan platsa beroende på vilka kriterier man ställer upp för "bra" och "dåligt", även i den här kategorin exceptionellt säregna spel som tagits upp i tråden.

chrull

Stockholm Kartell
DeBracy said:
chrull said:
Att det just är ett Helt vanligt jävla rollspel kan ju vara anledningen till att det är så dåligt. De gjorde inget spektakulärt på något sätt, men misslyckades TOTALT på alla fronter ändå. Utan att blanda in tabeller om maximal töjning av rollpersonens anus har man alltså lyckats skapa något som är fruktansvärt tråkigt, oinspirerande och sämst...

Att göra ett dåligt spel på ett dåligt koncept är ju lätt. Att göra ett uselt spel när koncept är bra och när allting på pappret verkar bra men sen fallerar totalt när det faktiskt börjas spela, det är ju där vi hittar de riktigt dåliga spelen, imo.

(nu säger jag inte att viking gjorde det...)

chrull

Stockholm Kartell
Eksem said:
Med det sagt skulle jag hellre spela Synnibarr än Viking, for what it's worth (inte ont om Viking, i sig, men så hade jag hellre sett att tråden hade handlat om de "knäppaste", "omständigaste" eller "Not Safe Work Workigaste" spelen snarare än de "sämsta", och det är kanske det chrull pratar om också).
Jag ser gärna en "trasigaste" spelen. De där reglerna helt enkelt inte fungerar. Där man uttalat försökt uppnå A men bara kommer fram till U...
Spel med regler som motsäger sig själva och varandra. Regelloopar och med världar där man itne har tänkt efter och världens mest befolkade land har en befolkningstäthet på 1 person per 10000kvkm...

Anarchclown

Swashbuckler
chrull said:
Jag ser gärna en "trasigaste" spelen. De där reglerna helt enkelt inte fungerar. Där man uttalat försökt uppnå A men bara kommer fram till U...
Spel med regler som motsäger sig själva och varandra. Regelloopar och med världar där man itne har tänkt efter och världens mest befolkade land har en befolkningstäthet på 1 person per 10000kvkm...
Hmmm. Trudvang, Eberron och Ereb Altor?

Trudvang har en karta som gör det stort som Euroasien men hela settingen behandlas som att det finns någotsånär regelbunden kontakt mellan Osthem och Västmark. DVS redan på den gamla goda tiden seglade vikingarna till Thailand för att klättra, bada och köpa sex.... eller hur var det nu?

Eberron har en kontinent stor som gamla mongoliska imperiet. På den ligger fem länder med sammanlagt runt 30 miljoner invånare. Dessa har haft ett förödande inbördeskrig i 100 år om vem som skulle regera... Alltså. Det bor inte en jävla människa där, ändå ska de kriga om dominans istället för att bygga sin gård på en helt egen enorm slätt av odlingsbar mark? I övrigt älskar jag Eberron men detta faktum gör mig skitarg!

Ereb Altor... eh... jag har fått höra att om man räknar ihop invånarna i städerna så blir de högre än siffran på hur många som bor i hela settingen. Hursomhelst är den största staden över huvud taget Krilloan. Denna har om jag inte minns fel 75.000 invånare. DVS den är stor som Stockholm på 17.000-talet. Problemet är att den framställs som ett Konstantinopel eller Kairo eller något. Dessa städer hade 500.000 till 1 miljon invånare. DVS allt i hela settingen får en futtig och obebodd landsortshålekänsla i jämförelse med vad de vill framstå som. Notera att när Granström själv skrev sitt Tricilve till en egen värld i Svavelvinter gick befolkningssiffran upp ifrån om jag inte minns fel 15.000 till runt 300.000 eller så. En siffra som kanske passar ett protorenässansimperies huvudstad en aning bättre. Ereb Altor är dock inte i närheten av lika illa som de två innan nämnda exemplen. Det är nog mest bara historieintresserade nördar som jag och folk som bryr sig om att räkna ihop städernas invånarantal som kommer bli tokiga.

Mundo

Myrmidon
anth said:
PAX said:
Racial Holy War - och det är precis så politiskt inkorrekt som det låter. :gremsmile:
OMFG!
Läste precis igenom spelet (tar en kvart typ). Beskrivningen på ens motståndare måste ju vara den värsta biten. Inte ens om det var menat som synnerligen skarp ironi hade det här varit okey. Och det är det ju inte heller.
FATAL och det här ligger ju väldigt nära varandra, men FATAL måste ju "vinna" eftersom det inte bara är ett horribelt tema i spelet (precis som Racial Holy War) men för att Racial Holy War iallafall har ett spelsystem som tar tio minuter att förstå.

Cybot

Mest spelbar
Ankans Clown said:
Ereb Altor... eh... jag har fått höra att om man räknar ihop invånarna i städerna så blir de högre än siffran på hur många som bor i hela settingen. Hursomhelst är den största staden över huvud taget Krilloan. Denna har om jag inte minns fel 75.000 invånare. DVS den är stor som Stockholm på 17.000-talet. Problemet är att den framställs som ett Konstantinopel eller Kairo eller något.
Tja. Paris vad på högmedeltiden en av de mäktigaste städerna norr om Alperna.
Med sina "mäktiga" ca: 100,000 invånare.
Staden byggde under den här tiden bl.a. Notre Dame och var nordeuropas centrum för guldsmideri och flera andra viktiga hantverk.
Så en stand med 75.000 invånare är inget "Konstantinopel", nej. Största stad i ett av de mäktigare feodala imperierna, mycket möjligt.

Anarchclown

Swashbuckler
Jo precis. Det är ju inte alls lika illa som heligt krig mellan motsvarande Kina och England på vikingatiden vilket är vad Trudvang vill att vi ska acceptera som koncept. Det dumma med Trudvang är ju dessutom att det egentligen bara är skalan som är galen. Om man minskade settingen till att vara typ Europas storlek så skulle det ju garanterat funka.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
Vad som helst kan platsa beroende på vilka kriterier man ställer upp för "bra" och "dåligt", även i den här kategorin exceptionellt säregna spel som tagits upp i tråden.
Den bästa grejen med den här tråden tycker jag är alla som mer eller mindre passionerat berättar vad de tycker är bra med spel. Jag ser inte många som neggar särdeles hårt, däremot flera som berättar om bra saker med "dåliga" spel.

Kort sagt, jag tycker den här tråden blev mer positiv än jag trodde den skulle vara =)

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Eksem said:
Den bästa grejen med den här tråden tycker jag är alla som mer eller mindre passionerat berättar vad de tycker är bra med spel. Jag ser inte många som neggar särdeles hårt, däremot flera som berättar om bra saker med "dåliga" spel.

Kort sagt, jag tycker den här tråden blev mer positiv än jag trodde den skulle vara =)
Det är bara för att FATAL har gjort det så lätt.

"Titta hur kasst det här rollspelet är!"
"Men det är åtminstone bättre än FATAL på X, Y, och Z"