Nekromanti Worst four - all time

Botulf

Hero
Trotts att jag har någon typ av halvnostalgisk relation till det så... DoD6 första versionen måste nog i alla fall vara bland det sämsta/oigenomtänkta rollspel ur spelmekanisk synpunkt jag stött på. Och nej det är inte för det har ett halv-level system i sig, utan för det är så förbluffande taffligt genomfört i sin helhet. Jag har nästan fått en sorts morbid fascination av det.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Schtajner said:
Trotts att jag har någon typ av halvnostalgisk relation till det så... DoD6 första versionen måste nog i alla fall vara bland det sämsta/oigenomtänkta rollspel ur spelmekanisk synpunkt jag stött på. Och nej det är inte för det har ett halv-level system i sig, utan för det är så förbluffande taffligt genomfört i sin helhet. Jag har nästan fått en sorts morbid fascination av det.
Åh fan, själv tycker jag att det är en hyfsat solid, något mer intressant BRP-klon med en settingfilosofi som når utöver det vanliga. Jämfört med andra svenska rollspel tycker jag det är betydligt bättre än genomsnittet.

Botulf

Hero
Nå, jag är ingen slentrianmässig Riotminds bashare. Jag gillade verkligen Trudvang. Men i fallet DoD6 första version tycker jag förtjänar det mesta av den kritik det fick. Jag tycker verkligen att det är det sämst genomtänkta spelsystem jag stött på svenska och kan inte heller komma på något utrikiskt heller. Om än på andra grunder, då själva grejen med yrkesnivå i sig inte var problemet, som andra blev vansinniga på, utan hur det implementerades och hur extremt slarvig boken var. MEN jag vill inflika att det trotts alla sina vårtor var det mycket mer spelvänligt i praktiken än mycket annat som fanns då. I alla fall för oss som ville ha mer traditionell rollspelsfantasy på svenska men inte pallade med Eon. Rollspel i allmänhet(speciellt svenska) hade just innan varit inne i den värsta fasen av "nu-jäklar-ska-det-va-realism"-eran med allt vad det innebär. Så på så sätt kan jag se det men inte helt fördömmande ögon. Men för mig personligen som spelsystem kan jag tyvärr inte säga så mycket snällare om det än att det i alla fall var enklare än mycket som fanns då, och bra mycket enklare än vad som komma skulle gällande DoD.