Nekromanti Wrath of the Ninja

Rising

Vila i frid
Re: Dödsmäktigt!!

Men kanske vissa kort funkar med kort man redan spelat ut..
Yeah, om man lägger ut alla kort man spelat ut framför sig, typ. Det funkar, men det slukar ganska många kort.

Avvägningar, wow, vilken grej! Det låter som det skulle kunna vara, tja, jag vet inte.. fundamentet i all spelteori?!?!
Jag har faktiskt... Erm, du vet vad jag tycker om artiklar här på forumet? Men borta på Spelwebben så har jag faktiskt skrivit en artikel. Den är uppdelad i fyra delar:

Introduktion & Spelanalys
Spelarkvalitet (reflexer, minne, bildning)
Avvägningar
Intuition & Slutord

Det är faktiskt en rätt schysst artikel, mest skriven för andra spelmakare eftersom jag försöker slinka in så många "tänk om man gjorde så här:"-klur som möjligt. Om just avvägningar skriver jag exempelvis följande:

Ju mer balanserade och ju mindre självklara valen är, desto mer utmanas man som spelare. Ett enkelt råd jag kan ge till spelkonstruktörer är att leka med hela paletten som står till buds när de utformar spelmekanismer för avvägningar: Använd både möjligheter att få en liten bonus som gäller i många fall och sådana som ger en imponerande bonus vid endast ett fåtal fall. Använd både möjligheter som ger mycket poäng på en gång och långsiktiga investeringar som lönar sig i längden. Använd både möjligheter som ökar ens egen position och sådana som eventuellt kan förstöra för motståndarna. Använd både möjligheter som fungerar dugligt på egen hand och sådana som bildar kraftfulla kombinationer först om man lyckas få tag i alla beståndsdelar som krävs, och så vidare. Med många infallsvinklar så blir avvägningarna mindre självklara och därför mer utmanande.

Typ, kombinerar du en cirkel med en ring så slås alla ettor om, kombinerar du en cirkel med en fyrkant så måste din ninja meditera en extra runda, och kombinerar du en fyrkant med en triangel så dör allt!
Har du tänkt på att allt du skriver låter rätt ospelbart?

Ämen, i grund och botten har du rätt, många olika kombinationsmöjligheter vore det bästa, men om avvägningarna blir för svåra så får inte spelaren känna att hon blir belönad när hon gör rätt, för hon kommer bara anse att hon "råkat" få bra kombinationer på hand.

Så det är en svår balansgång.

Men nu kom jag på att Vitulv redan skrivit att han har mekaniken uttänkt
Tror du att någon kommer märka att vi shanghajat den här tråden för att återuppleva de forna glansdagarna med spelforumet?

Dimfrost

Special Circumstances

Tror du att någon kommer märka att vi shanghajat den här tråden för att återuppleva de forna glansdagarna med spelforumet?
Nej, det finns ju knappt några admins längre. Det här är en tid för anarki och uppror. :gremlaugh:

/Dimfrost

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ett par nya kort

Jag har bytt typsnitt till ett som är svårare att läsa, men mer ninja.

En rätt skön skill...

Och en ninjaklan som rockar svinhårt.

Vad tycks?

- Vulf

Vitulv

Re: Deceitful shadow spawn

Det är ju enkelt att man hamnar i Munchkin-fällan och gör två kort i stil med "bläblä-dolk: +1" och "wow-wow-svärd: +3" och så blir det inte ett dugg roligt för spelaren att avgöra vilket av korten som är bäst.
Mm, jag har funderat på det och tänker inte hamna i den fällan. Ninja skills är alldeles för ballt för att illustreras med enkla sifferbonusar.

Nå, innan jag pyser så säger jag bara att jag tror att det kan vara häftigt om vissa kort är lämpade för ninjor på efterkälken (där man måste gambla för att kunna hinna ikapp) medan andra kan vara mer lämpliga för den som har en betryggande ledning.
Bra jävla idé. Vad tror du om de här korten?:

Painful Swiftness
Cost: special
Effect: Sacrifice ninja points, you may move one step for each ninja point sacrificed this way.

Spirit guide
Cost: 2
Effect: You may make one more move this round. Roll a d4, if the result is 1-3, you move 4 steps forward. If the result is 4, you move 4 steps backward.

(t4 är den enda tärning somkommer finnas med i spelet. Man går med den, gör skada med den och använder den vid alla kort som kräver tärningsslag. Anledning: t4 är världens ballaste tärning, och mest ninja till formen.)

Men alltså, jag gissar att du inte behöver mina råd, eller ens vill ha dem, utan att det nog i slutändan blir grymmast om du tuffar på efter eget huvud istället.
Du har rätt i att jag gärna gör saker själv. Men råd och inputs, speciellt från dig, tar jag gärna emot.

Å så tackar jag för att du visade oss vad du gjort. Man blir så djäkla inspirerad när man ser vad andra pular med.
Och då kan jag väl avslöja att det var det här inlägget som fick mig att börja pula med Wrath of the Ninja.

- Vulf

Sodivra

Champion

Yeah, om man lägger ut alla kort man spelat ut framför sig, typ.
JA, MAN BEHÖVER JU INTE LÄGGA ALLA FRAMFÖR SIG, OM VISSA ÄR ONE-USE.

borta på Spelwebben så har jag faktiskt skrivit en artikel. Den är uppdelad i fyra delar:
OJ, HAR DU SKRIVIT ARTIKLAR OM SPELTEORI, DET VERKAR JU SOM DU ÄR NÅGON SORTS SPELTEORETIKER, ELLER ÄR JAG TJOCK ELLER VADÅ

Har du tänkt på att allt du skriver låter rätt ospelbart?
VA INTE SÅ TASKIG, JAG HAR FAKTISKT GJORT EN KOMPROMISS FÖR ATT SLIMMA NER DET.. FRÅN BÖRJAN HADE JAG TÄNKT ATT MAN SKULLE HA OLIKA FÄRGER PÅ SYMBOLERNA OCKSÅ OCH BOKSTÄVER I VARJE HÖRN AV KORTEN SÅ ATT DE KUNDE BILDA NINJAORD NÄR MAN LA UT KORTEN FRAMFÖR SIG OCH SÅ SKULLE MAN FÅ UT EXTRAEFFEKTER GENOM ATT AVLÄSA FÄRG OCH SYMBOL I EN TABELL. DESSUTOM SKULLE VARJE SYMBOL SYMBOLISERA EN CHIPUNKT PÅ KROPPEN, SÅ SYMBOLERNA SKULLE FÖRÄNDRA NINJABALSEN OCH ÄVEN FÄRGERNA PÅ SYMBOLERNA (ELEMENTLADDNINGAR) JAG TROR DET SKULLE GE ETT NYANSERAT SPEL.

DEN VAR JU FAKTISKT OT FRÅN BÖRJAN.

FÖRRESTEN, VISSTE NI ATT DET ÄR CAPSLOCK-DAGEN IDAG?

Vitulv

Och en fläskig fiende [ANTBAP]

Almost No Text But A Picture

Typ farligaste snubben i spelet. Det måste finnas obalanserade enemahs!

- Vulf

Rickard

Urverk speldesign
Re: Dödsmäktigt!! [OT]

"FÖRRESTEN, VISSTE NI ATT DET ÄR CAPSLOCK-DAGEN IDAG?"
Det där är ungefär lika fånigt som animerade greamlings.. :gremsuck:

/Han som ofta brukar använda sig utav ironi

Vitulv

Nu behöver jag tips på events

Ja, vad kan det finnas mer än fiender i Shogunens trädgård?

Jag behöver tips på andra saker som kan dyka upp.

En lugn glänta där man återhämtar mer Ninja Points än vanligt när man mediterar t.ex.

Det är viktigt att det ryms inom grundmekaniken för spelet. Dvs inga extraregler med färdigheter och sådant.

- Vulf

Sodivra

Champion
Bruuuuudar!

Det är inget ninjaspel om det inte finns brudar med.. dämnit!
Och dom.. öh. Jag vet inte riktigt vad dom ska göra om man stöter på dom. Man kanske kan få deras kläder att klä ut sig i. För då kan du göra nakenbilder..
Okej, okej, de kanske kan ge information. Man får kolla på kommande kort i någon av korthögarna? Om man väljer event-högen eller fiendehögen (för det är väl event-kort vi ska spåna på nu, och inte rutor på en spelplan?) (om du nu skiljer på dessa två högar) (det låter lite osannolikt att brudarna vet vilka ninjatekniker man har potential för.. eller gör det?) så får man kolla på upp till [Antalet spelare] kort och lägga tillbaka dom i valfri ordning, så man kan bestämma vem som kommer få möta vad? (Iofs, kort som handlar om kort suger en del, men att få lägga upp motståndet för sina konkurrenter känns rätt ninja..)

Här kommer en del grejer som kanske inte funkar utan specialregler, det beror väl på hur på reglerna ser ut egentligen. Så det kan nog bli en del blaj.

(Dessa två kräver lite bokföring, eller att spelaren kan få behålla "event-kortet" en stund, jag vet inte vad du har för inställning till det.)
Spionplats/bakhållsplats:+X på nästa stridsslag.
Lyckosymbol: Du kan slå om varje tärning i nästa strid.

Prylar? Man hittar en ninjapryl som ens allierade har planterat i trädgården för att man ska kunna plocka upp.. Sånt är coolt. Man kan antingen få plocka på sig event-kortet a la en stridsteknik, eller så får man gratis byta teknikkort.. Äh, jag vet inte. Du kanske inte har ninjaprylar? (Hallåå-åååå!! Ninjaprylar!) (Fast dubbla svärd fanns uppenbarligen som.. ett kort?)

Ifall en spelare kan få behålla eventkort (fy, vad fixerad jag är vid sånt..) så kan man ju möta medhjälpare också.. Som trädgårdsmästare som hjälper till att slåss. +2 på attack, och du kan välja att ignorera en skada, men då förlorar du trädgårdsmästaren istället. (Fast den avvägningen är ju bara meningsfull om man kan ta olika mycket skada av en "träff")
Äh, det är väl inte så ninja egentligen, ninjor klarar sig själv!

Genväg: Gå.. framåt. Hur man nu går framåt i ditt spel. Kanske genvägen går över en hög mur eller giftgrodor, så man måste slå ett skadeslag på sig själv för att få nyttja sig av den..

Och något med ljuset vore ballt. Typ "En blixt lyser upp himlen" om det ska vara molnigt, eller "Månen går i moln" om det är klart på himlen. Jag har ingen aning om vad det skulle innebära, men visst vore det ballt!! Man skulle till och med kunna ha ett kort med en yin-yang mönstrad måne, som man vänder för att illustrera ifall det är ljust eller mörkt!!
Kan jag göra en expansion till ditt spel? :gremtongue:

Okej, om vi ska vara allvarliga igen.. :gremwink: Rising tipsade ju om riskabla tekniker som är attraktivt för ninjor på efterkälken, vilket jag tyckte var rätt hett - För att ge underdogninjor en extra chans kan man ju också ha kort som påverkar valfri ninja, som.. Äh. Nåt. Nåt som byter plats på kortdragarninjan och offerninjan, eller som gör skada på en offerninja. Det är dock rätt drygt att råka ut för, och rätt tråkiga, och förmodligen långsökta, kort i sig.

Feliath

Swashbuckler
Re: Nu behöver jag tips på events

OK, nu är reglerna i ditt spel fortfarande rätt ogripbara för mig, så jag skiter i regeleffekter och bara spånar, både platser, prylar och tricks helt i oordning. Hokay? Hokay.

En mörk korridor (lätt att smyga i)

En lönngång

Ett näktergalsgolv (svårt att smyga på)

Kuji-kiri (mystiska hypnotiserande handtecken)

Överraskad tjänare (få livspoäng, men döda fort, annars ropar de på samurajerna!)

Dolda spjut (skjuter upp från golvet eller något)

Juste Profil I Månljuset (månen blir overkligt stor, ninjan silhuetteras mot den medan han hukar ovanpå en låg mur. Extra Ninjapoäng!)

Oväntad Gonggong (bakom ett hörn)

Damm (utan flytskor tar det lång tid att ta sig över)

Körsbärsträd (Bli hänförd. Uttala en haiku, stå över ett kast)

Rökbomb!

Dimförvandling (Det är inget riktigt ninjaspel om man inte kan förvandla sig till en dimma!)

Dålig Sushi (Ve! Förlora ninjapoäng av magsjukan)

Magiskt blomster (Ger...öh...kraften att...hm.)

Shogunens Brorsa (Förrädisk!)

Åldrad Mästare (Slå 1t4. Om man får 1-2 är han en poesimästare och dör utan att man ens behöver försöka. Annars är han livsfarlig!)

/Feliath - sådär, någonting?

Rising

Vila i frid
Re: Nu behöver jag tips på events

Ja, vad kan det finnas mer än fiender i Shogunens trädgård?
Med risk för att vara tjaskig så skulle jag vilja säga att du bör tänka precis tvärtemot Arvidos.

Arvidos tänker sig spelet som en värld: "Det ska finnas prylar, följeslagare, medhjälpare, grejer, grunkor, meditationstekniker, olika sorters nudlar, gubbar som säljer saké, genvägar, omvägar, irrvägar, geishor, samlagstekniker, kinesisk vattentortyr, tusen nålar, en möjlighet att bli politiker och invadera mongoliet, administration med drottningen av england och laboratorier där man kan forska på nya isomerer och till slut bygga en rymdfarkost så att man ka sig upp till månen" och liksom, till slut blir det inte ett spel längre.

Grejen är; det kan låta jättebra att man ibland får möta monster och ibland får hitta saker, men om man kan dra upp kort som föreställer andra saker än monster, då kan det bli så att vissa spelare bara dansar sig igenom Shogunens trädgård utan några konflikter överhuvudtaget, och då blir det inte så roligt för honom, eftersom spelet har virrat sig bort från allt det häftiga med teknikkorten som det var tänkt att handla om.

Det är jättelätt hänt att det blir sådär; att man vill ha mer mångfald i sitt spel och utökar det med bredd, när man egentligen borde se till att det får djup.

Eftersom dina ninjaklaner skiljer sig åt på det sätt att de är olika bra på att -slåss- (och eftersom de flesta teknikkort verkar handla om just strid), så betyder det att ju fler hinder och spelutmaningar du lägger i deras väg som inte har med strid att göra, desto mer kommer spelarna att framstå som likadana. Ökar du däremot djupet på striderna, så kommer de att bli mer och mer tydligt olika varandra.

Jag skulle köra rätt hårt på fiender om jag vore du. Men okej, nu bad du ju om idéer... Tja, om du nu ska ha en karta över Shogunens Trädgård, då skulle jag kunna föreställa mig att du kunde rita den så att det fanns lite olika vägar fram till palatset. Alltså att man vid olika punkter kan välja hur man vill fortsätta: Antingen den långa vägen i skydd av träden, eller den korta vägen över den belysta grusgången? Antingen den komplicerade vägen genom dammen, eller den farliga vägen längs med innermuren som lär vara full av fällor? Osv.

Poängen vore att du då skulle kunna låta vissa kort enbart vara farliga om man befann sig på just fel område. Drog du upp kortet "Poison Dart Trap"? Tja, här står det att om du befinner dig på någon av rutorna längs innermuren så har du just fått problem. Är du någon annanstans? Lugna bananer.

Det fina med den mekaniken är att man ju alltid kan se vilka kort som hittills dragits från talongen. Så om det redan har dragits upp kort med fällor och fiender som enbart drabbar dem på grusgången - då kan man kanske tycka att det borde vara fritt fram att ta den snabba vägen fram mot palatset. Det är en spelmekanism som uppmuntrar spelare att känna kortleken och att vara uppmärksam även under motspelarnas partier.

Men... Å andra sidan går det kanske en bit utanför vad du redan hade tänkt dig. Men just fällor tror jag kan vara bra i vilket fall som helst.

Vitulv

Och en ny skill [ANTBAP]

Almost No Text But A Picture

Den här kommer det nog finnas några dubletter av i leken.

- Vulf

Vitulv

en skill och en uppdatering av deathstrike[ANTBTP]

Alomst No Text But Two Pictures
---

Jag vet inte om det fortfarande är någon som bryr sig om den här tråden, men jag fortsätter posta bara för att visa att jag inte kommit av mig. :gremsmile:

Jag har uppdaterat Deathstrike Ninjan med en riktig bild. Och på tal om Detahstrikes så tycker jag att de är vansinnigt coola. Här är en skill som passar dem bra;

Rätt fränt.

Tycker ni om att jag har stoppat i lite färg i de nya bilderna?

- Vulf

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: en skill och en uppdatering av deathstrike[ANTBTP]

Cool! (Fast »lose« stavas med ett »o«.) :gremsmirk:

Vitulv

En till fläskig fiende [ANTBAP]

Bokstavligen :gremlaugh:

De olika sumofienderna har över lag jävligt lite i liv, men de delar ut extremt mycket skada när de får in en smäll.

- Vulf

Vitulv

Tack! Fixat! [ANT]

Så blir det när man inte skriver spel på sitt hemspråk. Men engelska är faktiskt mer ninja än svenska. Ja, till och med mer än japanska.

- Vulf

Rising

Vila i frid

Jag tycker att teckensnittet är rätt jobbigt att läsa när det blir så långa beskrivningar som i Tiger Punch's fall. Att läsa ett enda kort är väl okej, men att ha tre på handen och vara nybörjare och att då snabbt bilda sig en uppfattning om vilket av korten man vill spela... Tja, har du provat att låta kortbeskrivningarna ha något vanligt teckensnitt? Ninjakänslan kanske fortfarande finns där eftersom själva kortnamnet har det balla ninjateckensnittet? Det går ju att förenkla korten också.

Nå, färg. Tja, det stör mig inte riktigt, men jag tycker att omättade färger är snyggast (alltså färger som ligger nära det gråa. Det röda på Deathstrike-kortet var snyggt, medan jag kanske tycker att dt gula i Tiger Punch skär sig lite mot bakgrunden. Men det är ingen biggie. Vad jag egentligen ville säga var att fråga hur bra korten gör sig i svart-vitt. Är det meningen att folk ska få skriva ut korten själva? För; jag hade då gjort svartvita utskrifter, och då gissar jag att det är svårt att läsa rubrikerna eftersom de är i färg och saknar konturer. Men om det bara är du som ska skriva ut dem så behöver du ju bara göra det i färg, och då är det lugnt.

Vitulv

Jag tycker att teckensnittet är rätt jobbigt att läsa när det blir så långa beskrivningar som i Tiger Punch's fall.
Jag är också inne på den linjen. Tänkte byta till Arial i kortbeskrvningen.

Jag misstänker att du har rätt i att rubriken blir svårläst i svart/vitt. Folk får skaffa sig en färgskrivare eller stå ut med det.

Är det meningen att folk ska få skriva ut korten själva?
Ja, jag hade tänkt släppa hela konkarongen som pdf. Det är schysst nog tycker jag. Jag tänker inte skriva ut åt massa okända människor och skicka hem det till dem :gremsmile:

Men det kommer bara att behövas ett spel per spelgrupp. Man behöver ingen egen lek eller så. (om det var det du menade)

- Vulf

Rising

Vila i frid

Ja, jag hade tänkt släppa hela konkarongen som pdf. Det är schysst nog tycker jag. Jag tänker inte skriva ut åt massa okända människor och skicka hem det till dem
Heh, okej, det jag trodde var att du bara visade just de här första korten för oss, och att du sedan tänkte sälja den riktiga kortleken, eller bara spela med den alldeles själv för att ingen skulle kunna sno dina kort eller sprida dem i stor upplaga om du hade tänk göra en försäljningsversion så småningom, typ. Det var därför jag frågade.

Rekommenderar förresten ett teckensnitt med "klackar" såsom Times New Roman eller liknande, då de ser mindre maskinella ut än Arial, och därför kanske känns mer ålderdomliga och eleganta ut. Jag vet inte, men gissar att de kan passa korten bättre. Men du är kung och vet i slutändan bäst vad som passar till ditt spel.