Konrad Konvalj
Myrmidon
Drar du en kort genomgång innan det är dags eller? Skall ta mig lite tid och provspela om inte annat så får vi se hur man gör.Vimes said:1. Puerto Rico
Drar du en kort genomgång innan det är dags eller? Skall ta mig lite tid och provspela om inte annat så får vi se hur man gör.Vimes said:1. Puerto Rico
På BGA finns det ganska fylliga genomgångar av hur spelen spelas: dels youtube-videor där en generisk tjock brädspelsnörd med glasögon* går igenom spelet steg för steg och dels en replay av ett parti i BGA:s interface. Men visst, jag kan göra en punktlista med "tänk på det här" inför PR-partiet (typ som att "bara en typ av vara kan finnas i handelsmannens förråd åt gången", eller "man måste lasta alla varor man kan lasta i Captain-fasen" och så vidare). Men jag tror det är bäst att försöka spela någon match innan. Samma med Spyrium tror jag. Elfenland, RftG och Tokaido är lite lättar eatt komma in i.Strong choice! said:Drar du en kort genomgång innan det är dags eller? Skall ta mig lite tid och provspela om inte annat så får vi se hur man gör.Vimes said:1. Puerto Rico
Jääs! Jag har gått en match nu. Fick spö men känner mig laddad för att lära mig det hela lite bättre.Vimes said:På BGA finns det ganska fylliga genomgångar av hur spelen spelas: dels youtube-videor där en generisk tjock brädspelsnörd med glasögon går igenom spelet steg för steg och dels en replay av ett parti i BGA:s interface. Men visst, jag kan göra en punktlista med "tänk på det här" inför PR-partiet (typ som att "bara en typ av vara kan finnas i handelsmannens förråd åt gången", eller "man måste lasta alla varor man kan lasta i Captain-fasen" och så vidare). Men jag tror det är bäst att försöka spela någon match innan. Samma med Spyrium tror jag. Elfenland, RftG och Tokaido är lite lättar eatt komma in i.Strong choice! said:Drar du en kort genomgång innan det är dags eller? Skall ta mig lite tid och provspela om inte annat så får vi se hur man gör.Vimes said:1. Puerto Rico
Cool, i PR eller?Strong choice! said:Jääs! Jag har gått en match nu. Fick spö men känner mig laddad för att lära mig det hela lite bättre.
Cool!Vimes said:Cool, i PR eller?Strong choice! said:Jääs! Jag har gått en match nu. Fick spö men känner mig laddad för att lära mig det hela lite bättre.
Jag heter "vimes" på BGA, jag tror det går att "frienda" mig. Dessutom har jag skapat gruppen "WRNU BGL", men den är tom än så länge
Jo, drog hem typ 17p och vinnaren hade 91 eller nått så jag är nog inte riktigt med i matchen.Vimes said:Cool, i PR eller?
Learning by doing! Puerto Rico är ganska oförlåtande om man inte vet vad man sysslar med.Strong choice! said:Jo, drog hem typ 17p och vinnaren hade 91 eller nått så jag är nog inte riktigt med i matchen.Vimes said:Cool, i PR eller?
Akta dig så du inte sträcker något när du studsar upp och ned av entusiasmRecca said:Jag kan tänka mig att lite motvilligt vara med. Jag orkar inte sätta mig in i tråden, så hur gör jag?
Du hoppas på att någon drar sig ur i sista sekund och snor den platsen framför anth som är försiktigt positiv till idén.Recca said:Jag kan tänka mig att lite motvilligt vara med. Jag orkar inte sätta mig in i tråden, så hur gör jag?
Noterat. Jag betraktar dig, anth, Kraetyz och BDG som reserv-pool.Strong choice! said:Du hoppas på att någon drar sig ur i sista sekund och snor den platsen framför anth som är försiktigt positiv till idén.Recca said:Jag kan tänka mig att lite motvilligt vara med. Jag orkar inte sätta mig in i tråden, så hur gör jag?
Måndag har jag bokat in för brädspel med er.Vimes said:Pling pling!
Ska vi bestämma någon dag då vi sparkar igång nästa vecka? måndag-torsdag har jag inga problem med att boka in några kvällar på direkt. Är det någon som har något någon kväll och inte kan då?
Alright. Man kan tänka sig att vi försöker köra något av de längre spelen på måndag då? (om du inte kan köra igång innan 22.00 de andra dagarna bör man kanske undvika att köra typ Puerto Rico då).Strong choice! said:Måndag har jag bokat in för brädspel med er.Vimes said:Pling pling!
Ska vi bestämma någon dag då vi sparkar igång nästa vecka? måndag-torsdag har jag inga problem med att boka in några kvällar på direkt. Är det någon som har något någon kväll och inte kan då?
Efter 20.00 är jag redo.
Tisdag CL men kan lira brädspel efter 22.00
Onsdag CL men kan lira brädspel efter 22.00
Torsdagar passar kuken eftersom det är min han-bög-mys-lir-dag.
Fredag. Troligen fredagsmys och ingen bra dag att trycka in spel på.
YaVimes said:Godkännes?
Tipp topp!Lu-kaazh said:YaVimes said:Godkännes?
Låter bra.Vimes said:Godkännes?
Godkännes!Vimes said:Alright. Man kan tänka sig att vi försöker köra något av de längre spelen på måndag då? (om du inte kan köra igång innan 22.00 de andra dagarna bör man kanske undvika att köra typ Puerto Rico då).Strong choice! said:Måndag har jag bokat in för brädspel med er.Vimes said:Pling pling!
Efter 20.00 är jag redo.
Tisdag CL men kan lira brädspel efter 22.00
Onsdag CL men kan lira brädspel efter 22.00
Torsdagar passar kuken eftersom det är min han-bög-mys-lir-dag.
Fredag. Troligen fredagsmys och ingen bra dag att trycka in spel på.
Jag föreslår att vi öppnar WRNU BGL med Elfenland på måndag runt 21.00.
(Anledningen bakom spelvalet är att det är ett av de längre spelen (39 minuter enligt BGA:s snitt), men samtidigt att det är mer lättillgängligt än Spyrium och Puerto Rico, vilket gör det till ett bra spel att börja med. I synnerhet om xyas är bortrest och kanske inte har tid att sätta sig in så mycket i spelen nu i veckan är det schysst mot honom att öppna med det spelet han faktiskt spelat.)
Godkännes?
Strong choice! said:Poängfördelning spikad? Det skall fan inte vara bra att komma sopsist...
Så skrev jag förut. Men det är kanske roligare med poäng?Vimes said:Jag tänkte att vi kör på att den med flest vinster vinner istället för ett poängsystem. Men det är förstås förhandlingsbart.
Såhär sorterar man ligatabellen alltså:
[antal vinster] -> [antal 2:a plac.] -> [antal 3:e plac.]
Jag tänker att det spetsar till det lite: skillnaden mellan att vinna och komma tvåa är stor, medan skillnaden mellan att komma tvåa och sist inte är så jättestor. Det viktiga är att jaga vinsterna.
YES! Jag röstar för.Vimes said:Strong choice! said:Poängfördelning spikad? Det skall fan inte vara bra att komma sopsist...Så skrev jag förut. Men det är kanske roligare med poäng?Vimes said:Jag tänkte att vi kör på att den med flest vinster vinner istället för ett poängsystem. Men det är förstås förhandlingsbart.
Såhär sorterar man ligatabellen alltså:
[antal vinster] -> [antal 2:a plac.] -> [antal 3:e plac.]
Jag tänker att det spetsar till det lite: skillnaden mellan att vinna och komma tvåa är stor, medan skillnaden mellan att komma tvåa och sist inte är så jättestor. Det viktiga är att jaga vinsterna.
Om poäng skulle jag vilja ha nå¨got ganska spetsigt, typ 6-3-2-0 (<-gör det spännande i båda ändarna: det är en rejäl buff att vinna, och det kommer suga rejält att komma sist).
Vad tycker ni?