Vimes said:
Strong choice! said:
Vem är segraren egentligen? BDG kommer att fälla ett avgörande här.
Det är inget jäv i och med att BDG tippat Vimes+K.K som troliga vinnare. Nu sopade dessa herrar ur så då blir hans belöning att visa vägen.
Ja, alltså grejen är att xyas och Lukas kom på delad första plats även efter tiebreaker. Hur ska vi göra med poängen. 6+3 (första och andra plats) blir 9, men det delat på två blir 4.5. Så ska Lukas och xyas får 4 eller 5 poäng var? Vi kom fram till att rådfråga Björn den Gode.
Sannerligen ett intrikat problem! (och 1000 minuspoäng till mig för att jag inte tänkte på det här innan det hände). Men efter att ha överlagt med andra vana turneringsarrangörer (ok ok en annan), så har jag dragit slutsatsen att det rimligaste är att ge 4 poäng var för en delad seger.
För om jag tolkar andan i poängsystemet rätt så är det viktigt att i ett jämnt slutläge man fortfarande satsar på att vinna, att veta att delad seger ger nästan lika mycket poäng kommer eventuellt kunna leda till tråkiga slutdrag där man bara ser till att ingen går om.
För att råda bot för framtida problem:
I första hand används förstås spelets tiebreaker.
Om det är lika där också så ger delade placeringar alltid summan av vad de skulle ha fått dividerat med antalet spelare och sen avrundat nedåt.