Nekromanti WRNU Board Game League

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
Björn den gode said:
Vimes said:
Strong choice! said:
Vem är segraren egentligen? BDG kommer att fälla ett avgörande här.

Det är inget jäv i och med att BDG tippat Vimes+K.K som troliga vinnare. Nu sopade dessa herrar ur så då blir hans belöning att visa vägen.
Ja, alltså grejen är att xyas och Lukas kom på delad första plats även efter tiebreaker. Hur ska vi göra med poängen. 6+3 (första och andra plats) blir 9, men det delat på två blir 4.5. Så ska Lukas och xyas får 4 eller 5 poäng var? Vi kom fram till att rådfråga Björn den Gode.
Sannerligen ett intrikat problem! (och 1000 minuspoäng till mig för att jag inte tänkte på det här innan det hände). Men efter att ha överlagt med andra vana turneringsarrangörer (ok ok en annan), så har jag dragit slutsatsen att det rimligaste är att ge 4 poäng var för en delad seger.

För om jag tolkar andan i poängsystemet rätt så är det viktigt att i ett jämnt slutläge man fortfarande satsar på att vinna, att veta att delad seger ger nästan lika mycket poäng kommer eventuellt kunna leda till tråkiga slutdrag där man bara ser till att ingen går om.

För att råda bot för framtida problem:

I första hand används förstås spelets tiebreaker.

Om det är lika där också så ger delade placeringar alltid summan av vad de skulle ha fått dividerat med antalet spelare och sen avrundat nedåt.
Rättvist. Känns bra att någon extern avgjorde. Skulle känts jävligt sunkigt om man vann turneringen på att ha gett sig själv 5 istället för 4 poäng i en sån situation. Tackar för det.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
Runda 1: ett moln placerat av Lukas sabbar min första planering. Får lägga om planeringen lite grann och en trip ut i öknen uteblir.

Runda 2: uppenbar runda. Bara att plocka de västliga städerna i godan ro.

Runda 3: en massiv mängd rid-grisar får mig att först skrika "bacon också", men visar sig sedan vara en vinnare.

Runda 4: idel båtar och en hemstad uppe bergen gör utflykter till ännu obesökta platser omöjliga. Tar mina båtar och beger mig över öknen (är man snabb nog kan man visst segla på kvicksand) hemåt.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
WRNU BGL - efter en runda

Tack för input BDG. Fyra poäng är taget. Det slog mig dessutom att Lukas och xyas båda får varsin vinst, vilket kan komma att spela stor roll när ligan är slut, eftersom antal vinster är tiebreaker.

Så,

Officiell tabell
1:a - Lu-kaazh - 4 p (1-0-0-0)
1:a - xyas - 4 p (1-0-0-0)
3:a - Strong choice! - 2 p (0-0-1-0)
4:a - Vimes - 0 p (0-0-0-0)
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Själv spelade jag bra till sista rundan, då jag kukade ur rejält. Det var en blandning av övermod och tappat fokus efter en lång match. "Lång match?" Säger ni? Jo, den tog väl en timme, men min match hade börjat redan klockan åtta... Nå.

Min målsättning var att spela strategiskt genom att avverka delar av kartan och inte lämna några destinationer bakom mig, för att få börja fjärde rundan på en bra plats med många möjligheter och nära till hemstaden.

Jag gjorde allt det här (speciellt min andra och tredje runda var bra) och hade ett jättebra utgångsläge i sista rundan. Fick ingen höjdarhand, men min position på kartan var (som planerat) flexibel och som sämst hade jag hamnat på 17 poäng och en sluthand på 3 kort. Som bäst hade jag fått 18 poäng. Så 1:a eller 2:a var jag rätt säker på. Just eftersom jag hade en sådan felxibel position började jag passa, för att jag hellre såg att någon annan agerade först i mitt område. Men! Man kan inte passa när man själv inte har någonstans att gå och alla andra har det. Speciellt i sista rundan. Just ett sådant misstag som jag suttit och stressat om att jag inte skulle göra en timme innan spelstart.

---

Nu tänker jag vinna minst 3 av de kvarvarande fyra spelen.

---

Det verkar finnas något form av konsensus om att vi ska spela Tokadio nästa måndag kl 22.00. Eller säger någon emot?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
Vimes said:
Det verkar finnas något form av konsensus om att vi ska spela Tokadio nästa måndag kl 22.00. Eller säger någon emot?
Det låter bra.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Strong choice! said:
xyas said:
Vimes said:
Det verkar finnas något form av konsensus om att vi ska spela Tokadio nästa måndag kl 22.00. Eller säger någon emot?
Det låter bra.
Måste kolla om det går att banda Paradise Hotel först bara.
Jag tar det som ett "ja".
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Bestämma spelordning helt?

Vimes said:
Det verkar finnas något form av konsensus om att vi ska spela Tokadio nästa måndag kl 22.00. Eller säger någon emot?
Är det bäst att vi bestämmer en spelordning helt och hållet? Om vi spikar i vilken ordning spelen ska spelas blir det ju lättare att veta vad man behöver fokusera på.

Förslag:
(1.Elfenland)
2. Tokaido
3. Puerto Rico
4. Race for the Galaxy
5. Spyrium

(Motivering: Puerto Rico är det spel, vad jag förstår, som flest är bekanta med. Lukas och jag har spelat det tidigare, KK har testat det på BGA och xyas nämnde det efter Tokaido somd et spel han hade mest koll på. Spyrium får hamna sist för att jag gärna vill ha ett "stort" spel som sista spel, för finalkänslan. RFTG är vad gäller speltid betydligt nättare än Spyrium och dessutom lite mer turbetonat. Dessutom tycker jag att det är fint att vi avslutar med ett spel som ingen av oss har erfarenhet av sedan tidigare, så att alla har samma förutsättningar i "finalen".)

Vad säger ni? Bra idé att bestämma ordning nu? Vad tycker ni om mitt förslag?
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Re: Bestämma spelordning helt?

För övrigt:

PÅ BGA får alla spel poäng 1-5 i tre kategorier: hur komplexa och strategiskt krävande de är och i hur mycket som är slump. Jag tänkte att om man kör komplexitet + strategi - slump så får man något form av riktvärde på hur tunga spelen är. Kolla:

Puerto Rico 7 (4+4-1)
Spyrium 6 (3+4-1)
Race for the Galaxy 5 (4+3-2)
Elfenland 5 (3+4-2)
Tokaido 3 (2+3-2)

Nu väger alla spel lika i ligan, men om man skulle behövt vikta dem mot varandra (det finns ingen risk att det är lika efter tiebreaker, va?)...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Bestämma spelordning helt?

Vimes said:
Vimes said:
Det verkar finnas något form av konsensus om att vi ska spela Tokadio nästa måndag kl 22.00. Eller säger någon emot?
Är det bäst att vi bestämmer en spelordning helt och hållet? Om vi spikar i vilken ordning spelen ska spelas blir det ju lättare att veta vad man behöver fokusera på.

Förslag:
(1.Elfenland)
2. Tokaido
3. Puerto Rico
4. Race for the Galaxy
5. Spyrium

(Motivering: Puerto Rico är det spel, vad jag förstår, som flest är bekanta med. Lukas och jag har spelat det tidigare, KK har testat det på BGA och xyas nämnde det efter Tokaido somd et spel han hade mest koll på. Spyrium får hamna sist för att jag gärna vill ha ett "stort" spel som sista spel, för finalkänslan. RFTG är vad gäller speltid betydligt nättare än Spyrium och dessutom lite mer turbetonat. Dessutom tycker jag att det är fint att vi avslutar med ett spel som ingen av oss har erfarenhet av sedan tidigare, så att alla har samma förutsättningar i "finalen".)

Vad säger ni? Bra idé att bestämma ordning nu? Vad tycker ni om mitt förslag?

Kör ba!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
Re: Bestämma spelordning helt?

Vimes said:
Förslag:
(1.Elfenland)
2. Tokaido
3. Puerto Rico
4. Race for the Galaxy
5. Spyrium
Den ordningen låter skitbra.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Vimes said:
Det verkar finnas något form av konsensus om att vi ska spela Tokaido nästa måndag kl 22.00. Eller säger någon emot?
Så har vi bestämt det här? xyas gav tummen upp, KK också (väl?), men Lukas har vad jag vet inte godkänt det ännu.

Angående Tokaido så kan man spela det med lite (med betoning på lite) olika regler. Dels kan man köra en lite förenklad version (det ska vi inte göra) och dels kan man köra med Gastronomy-reglerna som höjer det taktiska behovet ett (litet snäpp) och dels kan man köra med Preperations-reglerna som balanserar startordningen med extra mynt (eller myntavdrag). Därutöver kan man köra med en expansion som ger större variation i Encounters. Inget av det här är speciellt genomgripande förändringar, men jag tycker att de alla gör spelet intressantare. Så mitt förslag är att vi kör på dem.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Vimes said:
Det verkar finnas något form av konsensus om att vi ska spela Tokaido nästa måndag kl 22.00. Eller säger någon emot?
Så har vi bestämt det här? xyas gav tummen upp, KK också (väl?), men Lukas har vad jag vet inte godkänt det ännu.

Angående Tokaido så kan man spela det med lite (med betoning på lite) olika regler. Dels kan man köra en lite förenklad version (det ska vi inte göra) och dels kan man köra med Gastronomy-reglerna som höjer det taktiska behovet ett (litet snäpp) och dels kan man köra med Preperations-reglerna som balanserar startordningen med extra mynt (eller myntavdrag). Därutöver kan man köra med en expansion som ger större variation i Encounters. Inget av det här är speciellt genomgripande förändringar, men jag tycker att de alla gör spelet intressantare. Så mitt förslag är att vi kör på dem.
Jag har löst det hela med Paradise Hotel. Frun bandar det så jag kan göra vad jag vill under kvällen!

I övrigt håller jag med trots att jag inte vet vad du pratar om. Det skall vara komplext!

Jag har testat Tokaido en gång och det gick väldigt dåligt. Jag flyttade på nån blå pinne, gick runt med en panda och viftade med nån lie. Inget gick som jag ville. Knapparna jag ville trycka på funkade.

Så. Jag må ju träna lite.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Strong choice! said:
Jag har testat Tokaido en gång och det gick väldigt dåligt. Jag flyttade på nån blå pinne, gick runt med en panda och viftade med nån lie. Inget gick som jag ville. Knapparna jag ville trycka på funkade.
BEEP

Fel spel. Det där är Takenoko (eller vad det heter).

Tokaido på BGA

Kolla någon av filmerna där så är du nog på banan sen. Det är svårt att göra bort sig i Tokaido.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Strong choice! said:
Jag har testat Tokaido en gång och det gick väldigt dåligt. Jag flyttade på nån blå pinne, gick runt med en panda och viftade med nån lie. Inget gick som jag ville. Knapparna jag ville trycka på funkade.
BEEP

Fel spel. Det där är Takenoko (eller vad det heter).

Tokaido på BGA

Kolla någon av filmerna där så är du nog på banan sen. Det är svårt att göra bort sig i Tokaido.
Wattafnuk!Har jag spelat panda-spelet helt i onödan alltså. Hur som så skall jag kolla in rätt spel

Pandaliret var skiitdåligt så tur att vi inte valt in det.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Strong choice! said:
Pandaliret var skiitdåligt så tur att vi inte valt in det.
Jag tycker du överdriver, det är helt ok

//Lukas som förövrigt kan på måndag
 
Top