Jag har läst
Westmark av
Lloyd Alexander
Vad är det här?
Det här är en tunn fantasybok för ungdomar. Kanske något äldre målgrupp än Alexanders kändare
Chronicles of Prydain, men inte mycket. Boken är runt 150 sidor, men är ändå sprängfylld med mer handling, världsbygge och intressant drama än jag läst på länge. Om Robert Jordan skrivit den här boken hade den varit minst tre böcker i tegelstensformat. Minst.
Vi befinner oss i en väldigt low fantasyvärld (landet heter just Västmark), där tidsaxeln lutat hela vägen fram till det sena sjuttonhundratalet. Soldater har uniform, folk kutar runt i knäbyxor och långstrumpor och gevär och pistoler finns i slaglåsmodell. Inga drakar, demoner, magiska svärd eller trollkarlsgillen så långt ögat kan se.
Handlingen då?
Vår huvudperson heter Theo och när historien börjar arbetar han som lärling åt tryckaren Anton. Tryckpressen är en ganska ny, men inte alls ovanlig maskin vad det verkar. Men censurmyndigheten har långa armar, och när ett gäng vakter ser att tryckeriet är i full fart trots att det är mitt i natten gör de en räd och kollar att alla tillstånd är i rätt ordning. Men eftersom Anton och Theo fick uppdraget sent på kvällen, och det bara
måste vara klart i morgon bitti så är ju inte tillstånden ens ansökta om… Det blir bråk. I det bråket arresteras Anton och Theo råkar av misstag välta tryckpressen på en officer – solklart mordförsök enligt vakterna. Han flyr.
Theo plockas upp av en liten grupp med bedragare. Ni vet, såna som fejkar seanser, säljer ormoljeelixir och annat passande för att plocka pengar av allmänheten. Men det är bara början, för boken är som sagt,
sprängfylld med handling. Theo hinner både bygga relationer med sällskapet, introducera en ny rekryt, lämna sällskapet och hitta nya vänner med filosofiska revolutionärer och dessutom ta sig till kungens hov för slutstriderna. Utöver det pågår en parallellhandling i just hovet, där vi följer kungens livläkare som är den enda som tänker på kungens väl och ve, i stället för att skaffa sig egna fördelar och rikedomar inför att kungen snart kommer gå bort.
Så vad tyckte du, egentligen?
Det är helt galet hur mycket som får plats på de få sidorna, hur mycket jag känner att jag klickar med alla karaktärerna, och hur bra Alexander arbetar med moralfrågor. Man tror att revolutionsledaren Florian är rättrådig i början, men sen visar det sig att han är beredd att kompromissa duktigt med sin egen moral för att vinna kortsiktiga vinster. Den dygdige och snälle livläkaren arbetade hårt för att upprättahålla monarkins diktatur över det rätt fattiga folket i Västmark. Vem är beredd att döda för sin sak? Är det en bra sak att kunna döda, ens för att försvara sitt eget liv? Det är mängder med sådana frågor om rätt och fel och liv och död insprängt bland den i övrigt mycket spännande handlingen. Går det att förändra samhället utan förluster? Är det värt att låta folk lida så länge som det eventuellt kan ta att lyckas, eller är det bättre att förändra världen med stort lidande nu och omedelbart istället för långsamt och utdraget?
Jag är inte lika tagen och överväldigad som jag var av Prydain (särskilt bok 2 och 4 där), men det här är långt över genomsnittet vad gäller fantasy. Varför är det här inte en standardbok i genren? Varför pratar folk fortfarande om Eddings när Alexander är femtioelva gånger bättre?
Nä, det här är en bok jag kommer rekommendera till alla som gillar fantasy. Bara så ni vet.