Jag tänkte presentera tre väldigt lika serier, därför börjar jag med de gemensamma nämnarna så jag slipper upprepa mig.
Om japanerna älskar isekai/portalfantasy, älskar koreanerna personer som befinner sig i ett "datorspel" (små rutor visar både huvudpersonens och motåndarnas level och stats), medan kineserna älskar kultiveringsserier (tänk kung fu/wuxia).
Både det japanska ordet manga och koreanska manhwa kommer från det kinesiska manhua.
Jag tänkte presentera 3 kinesiska manhua-serier.
En sak som skiljer kinesiska/koreanska serier från japanska är att japan fortfarande är fast i papperstidningar, vilket betyder att japansk manga är svart/vit och släpper nya avsnitt en gång i månaden.
Kinesiska och koreanska serier däremot är online, i färg och släpps så fort man hinner rita dem - det betyder kortare avsnitt c:a en gång i veckan, istället för ett längre en gång i månaden.
De asiatiska serier jag läser har sällan någon officiell översättning. Det betyder att de översättningar jag läser ofta är fan-made, eller pirat-översättningar - beroende på hur man ser på saken.
Japaner är inte bra på engelska, vilket gett upphov till uttrycket "engrish", med massor med roliga memes. Problemet är att kineser och koreaner är om möjligt ännu sämre på engelska än japaner.
Förvänta er inga kvalitetsöversättningar.
De tre serierna jag valt att presentera är dock stora; det betyder att man ofta kan hitta flera olika översättningar där flera är riktigt bra.
Läser ni mindre kända serier förvänta er samma kvalitet som i "Backstroke of the West", det är Revenge of the Sith, först översatt till kinesiska, sedan tillbaka till engelska. Här kan man tala om "Lost in translation":
De här tre serierna räknas som de tre största. Om jag förstått rätt är de samtliga kinesiska romaner från början som blivit både serietidningar och animerade. Lova mig en sak: försök INTE leta reda på de animerade versionerna av de här serierna. Ni kommer att gråta blod - så dålig är animeringen. Generellt håller kinesisk anime låg nivå. Det finns givetvis undantag som är bra, men inte för de här tre.
Samtliga är medeltida kinesisk fantasy som definitivt INTE utspelas på jorden/kina.
Samtliga är "zero to hero"; huvudpersonerna börjar som unga tonåriga grisodlare, men stiger sedan väldigt snabbt och passerar snart superhjältenivån.
Det finns sällan länder utan världen styrs av stadsstater, handelshus, mäktiga familjer och sekter. Med "sekt" menar jag shaolintempel och kampsortskolor. Samtliga huvudpersonerna börjar som lärlingar i någon sekt eller familj.
Allt handlar om att man ska bli bättre på kampsport och lära sig fler tekniker, helst hemliga som ingen annan känner till.
En annan viktig sak är alkemi; i kina tillverkar inte alkemister drycker, utan piller med fantastiska egenskaper.
Ytterligare en sak är magiska cirklar/diagram. Dessa tar ofta tid att göra, men har man väl lyckats kan cirkeln innesluta ett område stort som en stad och skyddar mot utomstående inkräktare.
Sedan har vi "spirits", som ofta är mytologiska djur som man kan få att tjäna en. Tänk totemdjur eller familiars.
Monster har ofta en "monster core", en sorts ädelsten som antingen kan användas som valuta, alkemi, eller för att göra en själv bättre.
Valutan är normalt kristaller som bryts i gruvor.
Sedan har vi magiska föremål - det finns massor! Det vanligaste är "space rings", vilket är en "bag of holding" utformad som en ring man kan ha på fingret: man har all sin utrustning förvarad i det extredimensionella utrymmet i sin ring.
Sist har vi graderingen. Detta är inte något subjektivt som bestäms av en sekt, utan en objektiv sanning. Det är lite som att gå upp i level i DnD, med skillnaden att alla som ägnar sig åt kultivering kan se vilken nivå andra utövare har och om de är bättre/sämre. Dels blir man bättre genom träning, dels genom att slåss (tävlingar/turneringar är vanliga). Slutligen kan man bli bättre genom kultivering, vilket i praktiken betyder att man stänger in sig i ett rum och mediterar - ibland i åratal. Graderingen delas upp i små steg och stora steg. De små är ofta 1,2,3,...9. De stora stegen har ofta namn som den jordiska nivån, den himelska nivån, den gudomliga nivån (dessa namn är ofta förvirrande då varje serie/översättare har sina egna namn på dessa).
Har man kommit upp några större nivåer kan man flyga. ALLA kampsortutövare med stil tar sig fram genom att flyga.
Normalt kan man stiga 3-4 större nivåer innan man slår i taket och då är man ofta flera hundra år gammal (man slutar åldras, eller åldras extremt långsamt om man ägnar sig åt kultivering). Ska man bli bättre måste man ta sig till en högre värld (tänk stiga i sfärerna), där man börjar om som grisodlare.
Alla huvudpersoner i kinesisk kultiverings-manhua har något som gör att de stiger i graderna snabbare än alla andra, exakt vad skiljer sig från serie till serie.
Normalt är alla huvudpersoner män och bygger snabbt upp ett harem med vackra kvinnor runt sig (om någon känner till en asiatisk serie där huvudpersonen är tjej får ni gärna säga till. NEJ, serier som Sailor Moon räknas inte).
Även om jag inte är världsbäst på att skriva recensioner kan jag garantera att dessa tre är de bästa kultiverings-mahua man kan hitta.
Yao Shen Ji / Tales of Demons and Gods
Denna serie har i skrivande stund just passerat avsnitt 400.
Huvudpersonen, Nie Li, är från början flera hundra år gammal. Han möter en övermäktig fiende, men istället för att dö använder han "magi" för att "reinkarneras".
Reinkarneringen är lite speciell och inte vad vi är vana vid; det som händer är att han färdas bakåt i tiden till sitt trettonåriga jag.
Serien börjar med att Nie Li, en trettonårig kille med morotsfärgat hår som går i skola hos en sekt, plötsligt "minns" flera hundra år av sitt kommande liv. Det här med att "resa bakåt i tiden" och leva om sitt liv är jättevanligt i koreanska serier, men inte lika vanligt i kinesiska och japanska.
Även om han är jättedålig i början så vet han precis vad han ska göra för att snabbt bli bättre. Framför allt vet han var massor med magiska föremål finns och vilka människor som är pålitliga och vilka som kommer att förräda honom i framtiden.
Även om det är flera hundra år till dess är målet för Nie Li alltid att hitta en lösning som gör att han kan besegra den mäktiga fienden som han till slut kommer att möta.
Man kan tycka att en serie där huvudpersonen vet vad som kommer att hända skulle vara tråkig, men vartefter Nie Li gör andra val än i sitt tidigare liv börjar historien ändras och han får mindre användning av minnet från sitt tidigare liv.
Bai Lian Cheng Shen / Apotheosis
Denna serie har i skrivande stund nästan 1000 avsnitt.
Huvudpersonen, Luo Zhen, börjar som slav efter en intern konflikt mellan två fraktioner inom sin familj. Hans arbete går numera ut på att vara mänsklig sandsäck åt eleverna i sekten.
En natt händer något obegripligt: plötsligt och oförklarligt lär han sig "bone refinement technique", som gör att ju mer stryk han tar ju starkare blir han, vilket är perfekt för hans nuvarande position.
Sekten han är slav hos har en konstig regel (för att uppehålla slavarnas moral) ; om en slav lyckas besegra en elev som använder slaven som slagpåse så vinner slaven sin frihet.
Det tar inte lång tid för Luo Zhen att "slå sig fri" och börja leta efter sin äldre syster - men det verkar som någon väldigt mäktig person vill sätta käppar i hjulet och göra det så svårt som möjligt för Luo Zhen att återförenas med sin syster.
Vem är det som försöker styra hans liv och varför får han inte träffa systern?
Den här serien kan vara lite ryckig i början då de som gjort serien komprimerat vissa delar av romanen som de tryckte var tråkiga till ett avsnitt - men det händer bara i början och resten av serien följer romanen.
Wu Lan Dian Feng / Martial Peak
Denna serie har i skrivande stund mer än 2700 avsnitt.
Huvudpersonen, Yang Kai, har ett handikapp: han har en intern skada som gör att han inte kan kultivera och stiga i graderna. I tre år har an tränat hos sekten utan att kunna bli bättre och får dagligen stryk av elever som är två år yngre.
En dag hittar han en konstig svart bok när han är ute och går i bergen. Boken innehåller konstiga tekniker som låter honom reparera sin skada och snabbt stiga i graderna.
Det visar sig att hans familj, Yang, har en konstig regel: alla sönerna slängs ut i världen och ska klara sig helt själva i tio år utan någon som helst hjälp av familjen. De Yang-söner som lyckas överleva i tio år är givetvis mäktiga.
Men Yang Kais mål är högre ställda än att styra en liten familj i en liten stad. Här räcker det inte med ett land, eller värld - här är målet hela universum.