Jag har läst
Die av
Kieron Gillen och
Stephanie Hans
Oj. Det här var något helt annat än jag tänkt mig. Och det var rent fenomenalt bra.
Die Handlung
1991 försvann sex tonåringar som spelade ett hemmabyggt rollspel. De sögs in i världen, förvandlades till sina RP, råkade ut för äventyr där i lägereldernas och sagornas tid, innan de två år senare kunde hitta vägen hem. Men en av dem blev kvar.
Nu, tjugofem år senare, samlas de igen. En av dem har hittat vägen tillbaka till världen Die, och de återvänder för att försöka rädda sin försvunna vän. Men allt är inte alls som de trott och snart är de fast en andra gång…
Die Kunst
Teckningsmässigt är det här ett av de bästa exempel jag sett på digital konst. Det är inte serietecknande, så mycket som just digital oljemålning. Mycket realistiska poser, men ändå med vissa instick i fantasytroperna. Det är flygande hår, opraktiska rustningar, överdimensionerade vapen och så vidare. Färgskalan är väldigt återhållsam och går i de hopplösa färgernas tecken. Mycket urvattnade toner av sepia, rött och allmän blekhet. Effektivt så det förslår.
En representativ sida för hur serien ser ut i färgskalan. Huvudpersonen Dominic (RP: Ash) är den vithåriga damen längst ner, och det är hennes tankar vi följer som berättarröst genom hela serien.
Vi rör oss över historiens gång hela vägen från intima hovintriger, till barer och pubar, till slagfält och kaos och allt däremellan. Vi följer till och med ner i en rejäl dungeon. Allt flyter fint. Hans är grymt bra på att designa helt galna saker som på något mystiskt sätt både känns bekant och samtidigt totalt eget. Steampunk-landet Angria har gigantiska robotjättar och -drakar, till exempel. Allt är lysande vackert, men samtidigt hotfullt.
Die Welt
Världen Die är en planet, format som en T20. På allvar. Varje liten triangel har sina egna lagar och regler, och det är därför vi kan ha både steampunk, cyberpunk, flams-och-trams-fantasy, och allt möjligt annat sida vid sida. Estetiskt hänger det också ihop på något mystiskt sätt. Grundkonflikten våra huvudpersoner studsar in i är ett långdraget skyttegravskrig mellan två av länderna. Mellan dem finns den neutrala och isolerade staden
Glass Town. Som ett gäng äventyrare är det deras uppdrag att lösa problemen. Men det är knepigare än så, tro mig.
Die Inspiration
Här ryms tonvis med väl avvägda referenser till kända fantasyverk, men främst till rollspelens utveckling. Det är en liten chock när de i skyttegravarna träffar självaste J.R.R. Tolkien, men han är bara den första av flera viktiga personer för rollspelens utveckling som på något sätt knutits till världen Die. Flera troper används, men kommenteras och den metakunskap som huvudpersonerna använder speglar det man själv tänkte som tonåring. Självklart är det steampunk med i världen, trots att det mesta är standardfantasy. Det är ju
ballt med steampunk, tänker femtonåringen när han skapar världen. Jag köper det till hundra procent.
Die Spoilern
Halvvägs in i sista volymen fick jag tårar i ögonen, en blandning av glädje och sorg. Läs vidare på egen risk.
Huvudpersonen Dominic spelar kvinna i spelet. Och det är ingen slump. Dominic har kämpat med svårigheter i att hitta vem han är, eller är attraherad till länge. Redan som tonåring. Han vet inte vem han är. När det visar sig att hans gamla kompis, spelledaren Sol, såg det, och ville ge honom en plats att utforska det via rollspel knäcktes jag nästan. En kompis som ser sånt, inte dömer, utan bara vill hjälpa till. Jag blev rörd på riktigt.
Den stora bossen inne i sista volymens dungeon är också en enda stor gigantisk elddemon, skapad av Dominics internaliserade homofobi, och besegras genom att han accepterar sig själv och sin inre könsdysfori / genderfluiditet och bisexualitet. Han behöver inte ens hitta ett svar på vem han är där och då, utan det viktiga är att han till slut erkänner att det är okej att ha de frågorna i huvudet och att de inte hade ens språket för att förklara det 1991. Ändå såg Sol att det här var något som tryckte på Dominics hjärta. Så jäkla bra.
Die rekommendationen
Är du det minsta intresserad av rollspelshistoria? Gillar du bra serier? Är du sugen på en bra historia med i en väldigt egen fantasyvärld? Vill du ha en kul utforskning av klassiska troper inom rollspelsfantasy?
Svarade du ja på någon av ovanstående frågor borde du ta tag i Die. Tjugo tidningar samlade i fyra volymer. Varenda bildruta är läsvärd.