Oi!
Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen: när kommer romanen? Du har en fin gestaltningsförmåga och hanterar både miljö och personporträtt med en säker hand. Väldigt livfullt (tandläkaranekdoten till exempel). Av någon anledning får jag alltid lite vibbar av Stephen Kings mer nostalgiska verk när jag läser det du skriver, och det är en komplimang. Jag tycker du har ett språk och en stilsäkerhet som borde bära för ett romanprojekt.
Någonstans vill jag att det här ska vara inledningen på en längre berättelse. Det finns något outtalat (som jag läser in alltså, inte alls säker på att det är din avsikt) kring huvudpersonens känslor kring barndomshemmet. Jag blir inte riktigt klar på varför han känner sig så splittrad inför det. Eller ja, det finns väl något underliggande tema om "tyst manlighet" som ju ger en förklaring.
Hur som helst, mycket fin novell. Jag har inga språkpåpekanden att ta upp, det är väl gestaltat och stilkonsekvent. Jag såg ett onödigt "den" någonstans som jag ville stryka, men nu hittar jag det inte.