Nekromanti Wrnu-stipendium

Lukas

Mannen i Gult
Ibland får jag idéer , och ibland är det till och med bra.
Det här kanske är en av dem.

Jag har ett tag funderat på att vi borde anordna an Wrnu-fond. Eller stipendium beroende på vad du vill kalla det.

Jag vill att det skall vara en möjlighet för forumiter att söka bidrag för att kunna åka på konvent.

Varför: för att jag tycker att konvent är väldigt givande för hobbyn. Jag tror att man växer som rollspelare om man får träffa fler som spelar och framför allt om man träffar folk som spelar en annan typ av rollspel än en själv.

Jag tycker att det är synd att det som har det sämre ställt kan få problem med att betala den resa som det faktiskt är att åka på konvent.

jag skulle gärna vara med och sätta upp något sådant här, och jag tycker att om Wrnu skulle ställa upp och hjälpa till med det här så skulle det öka vår status i rollspelssverige.

Så vad säger ni?`
var det här en bra ide?

Recca

Femme Fatale
Och hur förtjänar man stipendiet? Är det en jury som väljer ut de lyckligt lottade beroende på grad av fattigdom? :gremsick:

Möller

Hubert Hortlax
Jag tycker det är en bra idé.

Finansiering? Tja, via sponsring till föreningen WRNU. Reda nu finns en viss kassa att röra sig med - om vi har ett tydligt syfte kanske det går att samla in mer. Vi kommer ju inte ha råd att stötta horder av rollspelare till Sveriges alla konvent, nej. Men viss nytta kan man nog göra ändå.

Urval? Hm. Det är varesig särskilt enkelt eller schysst att kontrollera folks privatekonomi.

Någon form av ansökan måste vi såklart ta in. Vissa motprestationer är säkert också rimliga - att man spelleder eller på annat sätt hjälper till på konventet.

RasmusL

Champion
Mina åsikter även om jag inte har något att göra med förenignen annars:

Att åka på ett konvent inom Sverige kostar ca 1kkr, det är inte mycket pengar. Även om man har det "dåligt ställt" kan den summan pengar med enkelhet samlas ihop en eller ett par gånger per år om det prioriteras. Stipendiet skulle alltså gå till personer som prioriterar annat över rollspel, vilket känns lite knasigt.

Hellre då ett utlandskonventsstipendie, med krav på dokumentation, att man besöker ett par föreläsningar/intervjuar ett par spelmakare och sedan håller ett mindre skype-seminarium eller liknande för att förmedla sina lärdomar. Kostnaden landar då givetvis på mångdubbelt högre siffror (om allt ska täckas) men det vi som rollspelare tjänar på det i form av lärdomar om omvärlden är exponentiellt större.

Ymir

Liten kantbaron
Att åka på ett konvent inom Sverige kostar ca 1kkr, det är inte mycket pengar. Även om man har det "dåligt ställt" kan den summan pengar med enkelhet samlas ihop en eller ett par gånger per år om det prioriteras. Stipendiet skulle alltså gå till personer som prioriterar annat över rollspel, vilket känns lite knasigt.
Med samma argument kan man hävda att fattiga inte ska få gratis sjukvård, för det är deras eget fel att de har prioriterat annat än en försäkring. Att alla -teoretiskt- har råd att åka på konvent innebär inte att man får skylla sig själv om man trots detta känner att man inte har råd, för att man tex upplever att det är viktigare att ha råd att gå på bio med sin nya flickvän. Jag ser därför inget som helst problem med att stipendiet skulle gå till folk som 'prioriterar annat över rollspel', för det är fullt förståeligt att man gör det om man har ont om pengar. Hela naturen av rikedom är att man slipper prioritera så mycket, medan fattiga måste vända varenda krona. Du har nyss bagatelliserat fattigdom, more or less.

Med andra ord, jag tycker det är en berömvärd idé att sponsra konventsbesök åt folk med tajt budget, även om dessa människor -teoretiskt- sett hade haft råd med en bussbiljett. Även på en CSN-budget märks ett Gothcon-besök i plånboken för mig; de ackumulerade kostnaderna av buss, inträde och mat för tre dagar är likvärdiga med minst 10-12 dagars omkostnader i Malmö. Och då har jag ändå förmånen att bo i en stad som har en snorbillig SKUD-buss till Gothcon...

RasmusL

Champion
Ymir said:
Med samma argument kan man hävda att fattiga inte ska få gratis sjukvård, för det är deras eget fel att de har prioriterat annat än en försäkring. Att alla -teoretiskt- har råd att åka på konvent innebär inte att man får skylla sig själv om man trots detta känner att man inte har råd, för att man tex upplever att det är viktigare att ha råd att gå på bio med sin nya flickvän. Jag ser därför inget som helst problem med att stipendiet skulle gå till folk som 'prioriterar annat över rollspel', för det är fullt förståeligt att man gör det om man har ont om pengar. Hela naturen av rikedom är att man slipper prioritera så mycket, medan fattiga måste vända varenda krona. Du har nyss bagatelliserat fattigdom, more or less.

Med andra ord, jag tycker det är en berömvärd idé att sponsra konventsbesök åt folk med tajt budget, även om dessa människor -teoretiskt- sett hade haft råd med en bussbiljett. Även på en CSN-budget märks ett Gothcon-besök i plånboken för mig; de ackumulerade kostnaderna av buss, inträde och mat för tre dagar är likvärdiga med minst 10-12 dagars omkostnader i Malmö. Och då har jag ändå förmånen att bo i en stad som har en snorbillig SKUD-buss till Gothcon...
Jag bagatelliserar gärna svensk fattigdom och min fasta övertygelse är att alla som lever inom lagen med lätthet kan klara av vardagen samt ett par blowouts per år om de bara försöker.
Att klara av mina hobbysar har aldrig varit ett problem även om jag lever en bra bit under "existensminimum" och jag ser inte att rollspelssverige på något vis tjänar på att sponsra personer som egentligen inte tycker att rollspel är så viktigt.

RasmusL

Champion
Sjukvård är heller inte ett nöje. Jag anser att samhället ska se till att alla ska ha möjlighet att leva och överleva men om man inte kan skrapa ihop 1kkr/år till sin favorithobby får man IMO skylla sig själv, då är man ekonomiskt inkompetent.

krank

Går ondskans ärenden
Elmrig said:
Jag bagatelliserar gärna svensk fattigdom
Bra att vi vet var du står.

//Krank, som inte ser någon som helst anledning att ens försöka fortsätta diskussion om det är den utgångspunkten som gäller...

RasmusL

Champion
Så, mitt förslag är utlandsresor med stark motprestation alternativt pengar till barn, vilka som inte har egen kontroll över sin ekonomi.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Elmrig said:
Jag bagatelliserar gärna svensk fattigdom och min fasta övertygelse är att alla som lever inom lagen med lätthet kan klara av vardagen samt ett par blowouts per år om de bara försöker.
Säg det till alla deltidssjukskrivna ensamstående flerbarnsföräldrar här i landet.

RasmusL

Champion
Dante said:
Elmrig said:
Säg det till alla deltidssjukskrivna ensamstående flerbarnsföräldrar här i landet.
Jag skulle gärna ta diskussionen med någon av dem, absolut. Det kanske hör hemma i en annan tråd men om vi har någon representant här på forumet så skulle det vara intressant!

Möller

Hubert Hortlax
Elmrig said:
men om man inte kan skrapa ihop 1kkr/år till sin favorithobby får man IMO skylla sig själv, då är man ekonomiskt inkompetent.
Får bara de som tycker att rollspel är bäst spela rollspel?

Men, egentligen tycker jag diskussionen är ointressant. Du tycker att idén är dum. Fine. Det är ingen som kräver något av dig. Om tillräckligt många inte håller med dig, utan kan tänka sig stödja projektet, så går vi vidare ändå.

Cissi

Up to no good.
Att klara av mina hobbysar har aldrig varit ett problem även om jag lever en bra bit under "existensminimum" och jag ser inte att rollspelssverige på något vis tjänar på att sponsra personer som egentligen inte tycker att rollspel är så viktigt.

Det är en trygghet att se att du är så världsfrånvänd, Elmrig. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om men det är inte en diskussion för den här tråden så...

-------------------------

För att knyta till Lukaz fråga.
Det är inte en dum idé att försöka sponsra personer som har det lite knapert att åka på konvent. Jag ser dock lite frågor som måste diskuteras i så fall.

Sk föreningen WRNU stå ensamma med sponsringen eller ska det vara en forumsangelägenhet? Eller ska bara forumet stå bakom?
Vilka ska kunna söka stipendiet? Bara medlemmar i WRNU, medlemmar på formuet, vem som helst?
Hur väljer man ut vem/vilka som får sponsringen? Kriterier?

Ska det här diskuteras i WRNUSs styrelse?

krank

Går ondskans ärenden
Jag tycker att det här är en jättebra idé, och jag kan definitivt tänka mig att bidra med en slant till ett sådant här stipendium.

Och givetvis tar man i urvalsprocessen hänsyn till sökandes livssituation och så vidare; personer som har lågt om cash generellt går före de som har bra med cash men bränt alltihop på en schysst vinresa till Frankrike nyligen. Folk som aldrig varit på konvent framför folk som åkt varenda år. Och så vidare. Jag är säker på att vi kan komma på en lagom mängd riktlinjer.

Möller

Hubert Hortlax
Cissi said:
Sk föreningen WRNU stå ensamma med sponsringen eller ska det vara en forumsangelägenhet? Eller ska bara forumet stå bakom?
Forumet, som i ägare Magnus Seter och redaktionen, kan knappast förväntas driva dethär själva.

Föreningen WRNU har en grundläggande infrastruktur för att göra dethär möjligt - i princip ett konto att föra in och ut pengar på samt styrelse och revisorer för att göra allt korrekt.

Donationer behöver av ingen anledning komma specifikt från föreningsmedlemmar, så i den bemärkelsen kan övriga forumet engageras (och andra utanför också). Det är inte uteslutet att man kan söka pengar på annat håll också, t.ex. Sverok eller någon bildningsorgansation kanske kan tänka sig hjälpa till.

Tänker jag då.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Möller said:
Någon form av ansökan måste vi såklart ta in. Vissa motprestationer är säkert också rimliga - att man spelleder eller på annat sätt hjälper till på konventet.
Det här tycker jag lät som en lysande idé. Det skulle ju dessutom kunna ge ett incentiv att spelleda.

Att avgöra vem/vilka som skulle få pengar är naturligtvis otroligt klurigt.

Pratar vi om att Föreningen WRNU skulle dela ut det eller redaktionen på Rollspel.nu?

krank

Går ondskans ärenden
Björn Wärmedal said:
Möller said:
Det här tycker jag lät som en lysande idé. Det skulle ju dessutom kunna ge ett incentiv att spelleda.
Det skulle också vara aproligt att få se mer bilder och läsa rapporter från konventet =) Eller en podcast! Eller bambusring av hela spelmöten/arrangemang!

Sodivra

Champion
Björn Wärmedal said:
Möller said:
Det här finns redan på GothCon, och de andra konventen också antar jag. Spelled eller arbeta och du får tillbaka anmälningsavgiften plus mellanmål.

Arrangera så får du komma in gratis från början plus middag.