Nekromanti Wrnu-stipendium

Cissi

Up to no good.
Bra, Möller. Det är klart att föreningsstyrelsen i så fall ska engegeras eftersom vi har organisationen.

RasmusL

Champion
Möller said:
Elmrig said:
men om man inte kan skrapa ihop 1kkr/år till sin favorithobby får man IMO skylla sig själv, då är man ekonomiskt inkompetent.
Får bara de som tycker att rollspel är bäst spela rollspel?

Men, egentligen tycker jag diskussionen är ointressant. Du tycker att idén är dum. Fine. Det är ingen som kräver något av dig. Om tillräckligt många inte håller med dig, utan kan tänka sig stödja projektet, så går vi vidare ändå.
1kkr är en så liten summa att jag ser det som orimligt att det skulle vara omöjligt att samla ihop den under ett års medvetet sparande. Om någon har någon uppställning som talar emot detta så är jag givetvis beredd att ändra uppfattning.

Att en enstaka och oengagerad rollspelare ska få åka på konvent ser jag väldigt liten nytta i, att däremot skicka någon ut i världen och ta del av hens erfarenheter skulle jag uppskatta mycket.

Sodivra

Champion
Cissi said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Jag bagatelliserar gärna svensk fattigdom och min fasta övertygelse är att alla som lever inom lagen med lätthet kan klara av vardagen samt ett par blowouts per år om de bara försöker.
Att klara av mina hobbysar har aldrig varit ett problem även om jag lever en bra bit under "existensminimum" och jag ser inte att rollspelssverige på något vis tjänar på att sponsra personer som egentligen inte tycker att rollspel är så viktigt.
</div>

Det är en trygghet att se att du är så världsfrånvänd, Elmrig. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om men det är inte en diskussion för den här tråden så... </div></div>

Tycker det är credd för Elmrig att leva väl under existensminimum. Jag skulle gärna få lite tips, pengarna tog slut snabbt i mars. PM?

Cissi

Up to no good.
Arvidos MC said:
Björn Wärmedal said:
Möller said:
Någon form av ansökan måste vi såklart ta in. Vissa motprestationer är säkert också rimliga - att man spelleder eller på annat sätt hjälper till på konventet.
Det här tycker jag lät som en lysande idé. Det skulle ju dessutom kunna ge ett incentiv att spelleda.
Det här finns redan på GothCon, och de andra konventen också antar jag. Spelled eller arbeta och du får tillbaka anmälningsavgiften plus mellanmål.

Arrangera så får du komma in gratis från början plus middag.

Och då har vi de som älskar att spela men som är livrädda för att spelleda eller engegera sig. Vi kan i så fall inte sortera bort folk som kanske skulle kunna vara behjälpta av ett dylikt stipendie med att de måste spelleda.

Och som ni påpekar så finns ju redan lite såna påhitt.

Jag tycker inte man ska kräva en motprestation.

Möller

Hubert Hortlax
Björn Wärmedal said:
Möller said:
Någon form av ansökan måste vi såklart ta in. Vissa motprestationer är säkert också rimliga - att man spelleder eller på annat sätt hjälper till på konventet.
Det här tycker jag lät som en lysande idé. Det skulle ju dessutom kunna ge ett incentiv att spelleda.
Fast, nej, du har ju fattat allt fel! =)

Som andra (Arvidos) redan påpekat så subventionerar konventen redan deltagaravgiften plus annat åt de som spelleder eller på annat sätt hjälper till (i kiosk, städning etc.).

Redan detta är ju ett incitament att spelleda samt ett sätt att möjliggöra för mindre bemedlade att åka på konvent.

Vårt stipendium går självklart längre än så. Det är till för de som inte har råd att åka ens när de får deltagaravgiften subventionerad. Kravet att de ska spelleda etc. är helt enkelt för att stipendiet inte ska gå till deltagaravgiften, det är rätt meningslöst.

Möller

Hubert Hortlax
Cissi said:
Och då har vi de som älskar att spela men som är livrädda för att spelleda eller engegera sig. Vi kan i så fall inte sortera bort folk som kanske skulle kunna vara behjälpta av ett dylikt stipendie med att de måste spelleda.
Hm.

Du har helt rätt i att alla inte vill spelleda. De ska inte behöva det heller, det är knappast bra för någon.

Vad lägger du i »engagera sig«?

Det jag tänker är att det är lite märkligt att dela ut pengar till människor som inte kan tänka sig arbeta lite (i cafétering, matlagning etc. som sagt) för att ha råd med konventet.

Cissi

Up to no good.
Möller said:
Cissi said:
Hm.

Du har helt rätt i att alla inte vill spelleda. De ska inte behöva det heller, det är knappast bra för någon.

Vad lägger du i »engagera sig«?

Det jag tänker är att det är lite märkligt att dela ut pengar till människor som inte kan tänka sig arbeta lite (i cafétering, matlagning etc. som sagt) för att ha råd med konventet.
Jag tänkte mest på spelledande aktiviteter. Att få någon att hjälpa till med "marktjänsten" är jättebra. :gremsmile:

Sen tänker jag att de som förmodligen är de som kommer bli föremål för såna här pengar är ganska unga personer. Det blir nästan elakt att försöka få dem att, om de inte vill själva förståss, spelleda på ett konvent.

RasmusL

Champion
Arvidos MC said:
Cissi said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Jag bagatelliserar gärna svensk fattigdom och min fasta övertygelse är att alla som lever inom lagen med lätthet kan klara av vardagen samt ett par blowouts per år om de bara försöker.
Att klara av mina hobbysar har aldrig varit ett problem även om jag lever en bra bit under "existensminimum" och jag ser inte att rollspelssverige på något vis tjänar på att sponsra personer som egentligen inte tycker att rollspel är så viktigt.
</div>

Det är en trygghet att se att du är så världsfrånvänd, Elmrig. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om men det är inte en diskussion för den här tråden så...
Tycker det är credd för Elmrig att leva väl under existensminimum. Jag skulle gärna få lite tips, pengarna tog slut snabbt i mars. PM? </div></div>

Skickat.

/Elmrig som tittat på existensminimumsiffrorna och är väldigt säker på sin sak.

Sapient

Swashbuckler
Tycker också at det är en väldigt bra idé.

Jag har några synpunkter och råd angående förfarandet - inte för att jag på något sätt vill prata sönder idén eller verka nedslående, utan därför att om det ska bli av så finns det en del saker som kan vara bra att tänka på.

Björn Wärmedal said:
Pratar vi om att Föreningen WRNU skulle dela ut det eller redaktionen på Rollspel.nu?
Huvudman
Definitivt föreningen. Dels är det ganska konstigt om redaktionen skulle ta på sig en arbetsuppgift som ligger så pass långt från deras huvuduppgift, dels skulle det ställa en massa formella krav på redaktionen som förmodligen skulle ta en massa tid o jobb i anspråk.

Den som delar ut stipendier bör nämligen vara en juridisk person. (Okej, det är inte olagligt att göra det som privatperson och det finns ingen gåvoskatt, men det finns en klar risk att Skattemyndigheten tycker det hela handlar om dolda inkomster, om x antal personer slussar pengar till varandra. Och extra risk att det ses som lön - betalning för arbetsprestation - om det dessutom involverar arbetsuppgifter av olika slag.)

Slutsats: det bör hanteras av föreningens styrelse eller av någon helt ny juridisk person (om inte föreningen vill införliva detta med sin idag blygsamma verksamhet...)

Tydligt syfte
Vidare bör det finnas ett tydligt papper* på vad syftet är och att det just handlar om ett stipendium, inte ett avlönat uppdrag. (Det kanske inte upplevs som en risk, men för det fall att Skattemyndigheten får för sig att göra en sån tolkning, så kan det slå väldigt hårt.)

Idealitet
Man kan då också behöva regler som t.ex. säger att styrelsen (samt kanske andra funktionärer i föreningen) inte själva får söka stipendiet. (För då är risken att föreningen inte längre kan vara ideell, utan det kan anses att den har som syfte att dra in pengar till styrelsens levnadsomkostnader. Det behöver inte bero på hur stort beloppet är - utan snarare hur stor andel av föreningens totala ekonomi det handlar om. Och i dagsläget skulle det vara typ hela ekonomin...)

Skatt - motprestation
Saken är också den att stipendier som förutsätter motprestationer generellt är skattepliktiga. (Se Skatteverkets sida om stipendier) vilket jag är ganska säker på att vi vill undvika.

Hålla isär från föreningskassan
För att vara på den säkra sidan bör man nog hålla stipendiefonden skild från föreningens allmänna kassa. - Att ta av föreningens kassa för att ge stipendier är iofs. inget problem alls, men det omvända är det. Alldeles särskilt om pengarna har donerats av en person med det uttalade syftet att de ska gå till ett stipendium.

Vi talar visserligen - åtminstone inledningsvis - om rätt begränsade summor, men det är inte summornas storlek det handlar om. Det är viktigt att man även då, följer de ändamål som har angetts för dem. (Man kan förvisso använda de donerade medlen för att t.ex. betala den årliga avgiften för bankontot de står på - det är en rent administrativ avgift. Men man kan inte förut ut dem ur fonden och använda dem till annat, med mindre än att fonden upplöses.)

* Dock inte så "tydligt" att det kan tolkas som att föreningen startar en stiftelse - sådana är nämligen urjobbiga och måste registreras (och blir en egen juridisk person) och det kräver miljoner gånger mer meck än vi tänker oss...

Cissi

Up to no good.
krank said:
Björn Wärmedal said:
Möller said:
Det skulle också vara aproligt att få se mer bilder och läsa rapporter från konventet =) Eller en podcast! Eller bambusring av hela spelmöten/arrangemang!
Kan man försöka avkräva stipendietagarna en rapport och bilder?

Tror vi att vi bara kommer kunna sponsra en person eller flera? Kan man sponsra en hel liten förening att åka på konvent?
Och om man inte kan sponsra med hela konventskonstnaden så räcker nog del av kostnaden en bra bit på väg.

Möller

Hubert Hortlax
Sapient said:
Hålla isär från föreningskassan
För att vara på den säkra sidan bör man nog hålla stipendiefonden skild från föreningens allmänna kassa. - Att ta av föreningens kassa för att ge stipendier är iofs. inget problem alls, men det omvända är det. Alldeles särskilt om pengarna har donerats av en person med det uttalade syftet att de ska gå till ett stipendium.
Hm. Som revisor var jag på föreningens styrelse just för att kontrollera om donationerna föreningen redan mottagit var villkorade på något sätt. Jag misstänkte att donera kunde ha tänkt sig att pengarna skulle användas specifikt till rollspelsdraken - och att styrelsen i så fall måste redovisa detta.

Räcker det så? Att man som donator tydligt berättar att pengarna enbart får användas till vissa syften alltså. Eller måste pengarna hållas separata rent »fysiskt«, dvs stipendiet har ett eget konto?

Sapient

Swashbuckler
Cissi said:
[
Kan man försöka avkräva stipendietagarna en rapport och bilder?

Tror vi att vi bara kommer kunna sponsra en person eller flera? Kan man sponsra en hel liten förening att åka på konvent?
Och om man inte kan sponsra med hela konventskonstnaden så räcker nog del av kostnaden en bra bit på väg.
En konventsrapport - om den är kort och man inte ställer så stora formella krav på utformningen - kan man nog be om. (Men se det jag skrev ovan om motprestation! Jag sitter inte längre i någon stipendiefonds styrelse, men jag har kollegor som gör det och jag kan försöka kolla upp hur de gör med rapporter - om de vet var Skattemyndigheten drar gränsen.)

Ett stipendium är ofta en fast summa - och det är sällan så att det täcker en kostnad exakt. Dvs. man kanske får ett "resebidrag" eller liknande, men resten får man täcka själv.

Det är så klart inte nödvändigt. Man kan bestämma att det är ett varierande belopp (men det bör så klart inte vara högre än de faktiska kostnaderna, då hamnar vi återigen i diskussion om det är förtäckt lön...). Eller en kombination, "x procent av kostnaden, upp till max y kronor".

(Och ytterst, åtminstone inledningsvis, begränsas det troligen av hur mycket pengar som finns i kassan, mer än av något annat...)

Sen kan styrelsen (eller vem/vilka som nu utses att dela ut det) bestämma över om det ska gå till en eller fler personer (eller en förening) såvida det inte finns regler som säger annat.

Möller

Hubert Hortlax
Sapient said:
Skatt - motprestation
Saken är också den att stipendier som förutsätter motprestationer generellt är skattepliktiga.
Skatteplikt lät jobbigt.

En tänkbar lösning är kanske att stipendiet ges för att täcka (en del av) resekostnaden. Sen påminner vi folk om att de kan få deltagaravgiften subventionerad genom att jobba på konventet.

Sapient

Swashbuckler
Möller said:
Som revisor var jag på föreningens styrelse just för att kontrollera om donationerna föreningen redan mottagit var villkorade på något sätt. Jag misstänkte att donera kunde ha tänkt sig att pengarna skulle användas specifikt till rollspelsdraken - och att styrelsen i så fall måste redovisa detta.

Räcker det så? Att man som donator tydligt berättar att pengarna enbart får användas till vissa syften alltså. Eller måste pengarna hållas separata rent »fysiskt«, dvs stipendiet har ett eget konto?
Det där är en knepig sak. Min erfarenhet är följande:

- En donation till en förening som inte har specifika fonder eller ändamål, är i regel bara en gåva till föreningen med uppmaning om att använda den till det syfte som anges.

Om inte donatorn bryr sig om att förse gåvan med ett tydligt ändamålsbrev (gåvobrev med förbehåll).

Det är en hederssak mellan styrelsen och respektive donator att inte använda upp medlen på annat, men inget löfte. (Det är så som är fallet med t.ex. de gjorda donationerna till Rollspelsdraken, skulle jag säga. Dock gränsfall mot nedan.)

- Om en förening bestämmer sig för att bedriva en viss verksamhet och aktivt och specifikt ber människor att ge pengar till den, så börjar det närma sig någon form av fond. Och då kan medlemmarna/donatorerna börja ställa större krav på att pengarna faktiskt används till just det ändamålet.

Men det spelar normalt en viss roll hur pass mycket man uppmanar folk och om man gör det ofta, samt t.ex. över flera år. (Ju oftare, desto starkare löfte.)

(Man kan ju t.ex. be om pengar för att göra x, finner att det blev för lite pengar, och då gör man istället y. Det kan man försvara om det var en engångsgrej - men så fort man upprepar försöket, så har man ju visat att man kan "kampanja" långsiktigt och då borde man typ ha sparat pengarna lika långsiktigt...)

- Dedicerat konto, stiftelse, årlig insamling et.c.
Har man detta, så bör man under inga omständigheter använda pengarna ur fonden till något annat än ändamålet och sådan administration som är nödvändig för fondens verksamhet.

- Gåvobrev motsvarande.
Det som gäller om man får en gåva med ett gåvobrev som anger ett tydligt ändamål (eller via testamente et.c.) är att föreningen (styrelsen) får ta ställning till om man kan ta emot gåvan - då lovar man att följa restriktionerna - eller avvisa den.

Det där är ju sannolikt inget som nån skulle besvära sig med, om det gäller ett lågt belopp - men jag har varit med om att ta emot testamentsdonationer i styrelser där man varit kluven till om man kommer att kunna uppfylla ändamålet. Dock inte, hittills, någon förening som faktiskt tackat nej till pengar... :gremwink: )

Sapient

Swashbuckler
Sen är det en hel historia på hur man ska bära sig åt om man ska hantera pengarna enligt någon av de rekommendationer som finns (Stiftelsen för insamlingskontrolls regler alternativt Föreningen auktoriserade revisorers regler för hur "ändamålsmedel" bokförs et.c.)

Men det är ju inget vi behöver befatta oss med, när det gäller föreningsstipendier, i en förening utan bokföringsplikt och sannerligen utan 90-konto. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Re: Skärpning i tråden

Inget hobbymodererande, tack.

Till samtliga i tråden: försök att utgå från startinlägget, håll ned på sidospåren. Och se till att hålla ned på förolämpningarna. Tack.

RasmusL

Champion
krank said:
Elmrig said:
Jag bagatelliserar gärna svensk fattigdom
Bra att vi vet var du står.

//Krank, som inte ser någon som helst anledning att ens försöka fortsätta diskussion om det är den utgångspunkten som gäller...
Missförstå mig rätt här:

Jag tycker att det är lysande att Sverige som land ser till att omfördela resurser så att människor har möjligheter att leva och överleva, jag skulle gärna se att vi gick många steg längre i den riktningen och jag är starkt för skatter då det mig veterligen är det bästa omfördelningsverktyget vi har att tillgå. Att däremot påstå att individer som förses med bostad, busskort och tusentals kronor att leva för skulle vara fattiga är i mina ögon ett hån mot resten av världen.

Osunda konsumptionsmönster är IMO ett dåligt kriterium för att få ett stipendium att åka på konvent för och jag skulle gärna se att det var motprestationen som värderades snarare än personens ekonomiska situation. Spelmakare, utomlandsåkning, långväga spelledare, folk som dokumenterar och sprider kunskap, det är vad jag gärna skulle se.