1kkr är en så liten summa att jag ser det som orimligt att det skulle vara omöjligt att samla ihop den under ett års medvetet sparande. Om någon har någon uppställning som talar emot detta så är jag givetvis beredd att ändra uppfattning.Möller said:Får bara de som tycker att rollspel är bäst spela rollspel?Elmrig said:men om man inte kan skrapa ihop 1kkr/år till sin favorithobby får man IMO skylla sig själv, då är man ekonomiskt inkompetent.
Men, egentligen tycker jag diskussionen är ointressant. Du tycker att idén är dum. Fine. Det är ingen som kräver något av dig. Om tillräckligt många inte håller med dig, utan kan tänka sig stödja projektet, så går vi vidare ändå.
</div>Cissi said:<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Jag bagatelliserar gärna svensk fattigdom och min fasta övertygelse är att alla som lever inom lagen med lätthet kan klara av vardagen samt ett par blowouts per år om de bara försöker.
Att klara av mina hobbysar har aldrig varit ett problem även om jag lever en bra bit under "existensminimum" och jag ser inte att rollspelssverige på något vis tjänar på att sponsra personer som egentligen inte tycker att rollspel är så viktigt.
Arvidos MC said:Det här finns redan på GothCon, och de andra konventen också antar jag. Spelled eller arbeta och du får tillbaka anmälningsavgiften plus mellanmål.Björn Wärmedal said:Det här tycker jag lät som en lysande idé. Det skulle ju dessutom kunna ge ett incentiv att spelleda.Möller said:Någon form av ansökan måste vi såklart ta in. Vissa motprestationer är säkert också rimliga - att man spelleder eller på annat sätt hjälper till på konventet.
Arrangera så får du komma in gratis från början plus middag.
Fast, nej, du har ju fattat allt fel! =)Björn Wärmedal said:Det här tycker jag lät som en lysande idé. Det skulle ju dessutom kunna ge ett incentiv att spelleda.Möller said:Någon form av ansökan måste vi såklart ta in. Vissa motprestationer är säkert också rimliga - att man spelleder eller på annat sätt hjälper till på konventet.
Hm.Cissi said:Och då har vi de som älskar att spela men som är livrädda för att spelleda eller engegera sig. Vi kan i så fall inte sortera bort folk som kanske skulle kunna vara behjälpta av ett dylikt stipendie med att de måste spelleda.
Jag tänkte mest på spelledande aktiviteter. Att få någon att hjälpa till med "marktjänsten" är jättebra.Möller said:Hm.Cissi said:Och då har vi de som älskar att spela men som är livrädda för att spelleda eller engegera sig. Vi kan i så fall inte sortera bort folk som kanske skulle kunna vara behjälpta av ett dylikt stipendie med att de måste spelleda.
Du har helt rätt i att alla inte vill spelleda. De ska inte behöva det heller, det är knappast bra för någon.
Vad lägger du i »engagera sig«?
Det jag tänker är att det är lite märkligt att dela ut pengar till människor som inte kan tänka sig arbeta lite (i cafétering, matlagning etc. som sagt) för att ha råd med konventet.
Tycker det är credd för Elmrig att leva väl under existensminimum. Jag skulle gärna få lite tips, pengarna tog slut snabbt i mars. PM? </div></div>Arvidos MC said:</div>Cissi said:<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Jag bagatelliserar gärna svensk fattigdom och min fasta övertygelse är att alla som lever inom lagen med lätthet kan klara av vardagen samt ett par blowouts per år om de bara försöker.
Att klara av mina hobbysar har aldrig varit ett problem även om jag lever en bra bit under "existensminimum" och jag ser inte att rollspelssverige på något vis tjänar på att sponsra personer som egentligen inte tycker att rollspel är så viktigt.
Det är en trygghet att se att du är så världsfrånvänd, Elmrig. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om men det är inte en diskussion för den här tråden så...
HuvudmanBjörn Wärmedal said:Pratar vi om att Föreningen WRNU skulle dela ut det eller redaktionen på Rollspel.nu?
Kan man försöka avkräva stipendietagarna en rapport och bilder?krank said:Det skulle också vara aproligt att få se mer bilder och läsa rapporter från konventet =) Eller en podcast! Eller bambusring av hela spelmöten/arrangemang!Björn Wärmedal said:Det här tycker jag lät som en lysande idé. Det skulle ju dessutom kunna ge ett incentiv att spelleda.Möller said:Någon form av ansökan måste vi såklart ta in. Vissa motprestationer är säkert också rimliga - att man spelleder eller på annat sätt hjälper till på konventet.
Hm. Som revisor var jag på föreningens styrelse just för att kontrollera om donationerna föreningen redan mottagit var villkorade på något sätt. Jag misstänkte att donera kunde ha tänkt sig att pengarna skulle användas specifikt till rollspelsdraken - och att styrelsen i så fall måste redovisa detta.Sapient said:Hålla isär från föreningskassan
För att vara på den säkra sidan bör man nog hålla stipendiefonden skild från föreningens allmänna kassa. - Att ta av föreningens kassa för att ge stipendier är iofs. inget problem alls, men det omvända är det. Alldeles särskilt om pengarna har donerats av en person med det uttalade syftet att de ska gå till ett stipendium.
En konventsrapport - om den är kort och man inte ställer så stora formella krav på utformningen - kan man nog be om. (Men se det jag skrev ovan om motprestation! Jag sitter inte längre i någon stipendiefonds styrelse, men jag har kollegor som gör det och jag kan försöka kolla upp hur de gör med rapporter - om de vet var Skattemyndigheten drar gränsen.)Cissi said:[
Kan man försöka avkräva stipendietagarna en rapport och bilder?
Tror vi att vi bara kommer kunna sponsra en person eller flera? Kan man sponsra en hel liten förening att åka på konvent?
Och om man inte kan sponsra med hela konventskonstnaden så räcker nog del av kostnaden en bra bit på väg.
Skatteplikt lät jobbigt.Sapient said:Skatt - motprestation
Saken är också den att stipendier som förutsätter motprestationer generellt är skattepliktiga.
Det där är en knepig sak. Min erfarenhet är följande:Möller said:Som revisor var jag på föreningens styrelse just för att kontrollera om donationerna föreningen redan mottagit var villkorade på något sätt. Jag misstänkte att donera kunde ha tänkt sig att pengarna skulle användas specifikt till rollspelsdraken - och att styrelsen i så fall måste redovisa detta.
Räcker det så? Att man som donator tydligt berättar att pengarna enbart får användas till vissa syften alltså. Eller måste pengarna hållas separata rent »fysiskt«, dvs stipendiet har ett eget konto?
Missförstå mig rätt här:krank said:Bra att vi vet var du står.Elmrig said:Jag bagatelliserar gärna svensk fattigdom
//Krank, som inte ser någon som helst anledning att ens försöka fortsätta diskussion om det är den utgångspunkten som gäller...