Granskning/bedömning eller ej?
Det finns som flera har påtalat en del praktiska problem med en ingående granskning.
Det finns en lång rad förhållanden där vi, formellt sätt, inte har någon rätt att kräva fram uppgifter av personlig natur. (Och det gäller även om de finns tillgängliga via någon sajt på nätet. Det betyder att vi möjligen kan komma åt dem, inte att vi kan begära att få dem av vederbörande.)
Vi kan så klart
be att få dem, som villkor för att personen ska komma ifråga för ett eventuellt stipendium. Enklast är att då be om en kort, inte för detaljerad, sammanställning av hur personens ekonomi ser ut i stora drag.
Typ så här said:
Inkomster
CSN studimedel: kr 4 567
Extrajobb: kr 5 678
Utgifter
Hyra: kr 4 567
Mat och kläder: kr 2 345
Busskort: kr 790
Övrigt: kr 1 234
Har kvar: kr 1 309
Behöver för resan: kr 700
(För att svara på tidigare ställd fråga, det är ungefär vad de flesta stipendiefonder jag känner till ber om. Ibland kanske lite mer utförligt och med blanketter där man bestämmer vad som får räknas som vad.)
Om vi som förening ber om uppgifterna, så är det så klart lögn och bedrägeri att medvetet lämna felaktiga uppgifter till oss lika väl som i andra sammanhang. Men det finns också en del "gråzoner". (T.ex. hur man ska se på tillgångar. En del tillgångar är ju mer lätta att likvidera än andra.)
Att granska detta? Ja, det finns som sagt begränsade möjligheter. Och jag vet inte om jag tycker att det är värt att ens försöka. Det känns för som risken att ta på sig ett så integritetskränkande jobb inom en relativt liten grupp av människor inbjuder till extrema risker för bråk och konflikt.
Lika lite som vi har rätt att
begära ut uppgifter, har vi ju
tystnadsplikt enligt lag. Riken att någon pratar skit är väl lika stor som att nån försöker sno åt sig några hundralappar.
Bara resestipendium eller för arrangemang också?
Frågan påverkas också av syftet med stipendiet. Ska det bara gå till sådant som konventsresor, så ökar behovet av att göra någon slags bedömning av de ekonomiska förutsättningarna.
Om det också ska kunna till olika slags arrangemang, är det ju snarare en budget för det vi ska be och få - och en redovisning av hur pengarna faktiskt användes.
Vad jag rekommenderar:
Någon enkel form av ovanstående "hushållskalkyl" tycker jag man kan be om, om det gäller ett resebidrag. Men jag tycker inte det finns anledning att gå djupare.
Och den ska vara "på heder och samvete", inte något vi nagelfar eller beställer en kreditupplysning på. Och givetvis ska den hållas diskret och helt och hållet mellan den ansökande och de som bedömer denna.
Hur informera medlemmarna?
Det är en bra fråga att ställa. Jag tror också att det kommer att påverka viljan att donera pengar.
- Jag föreslår att styrelsen utser en liten grupp som hanterar själva bedömningarna (ungefär som styrelsen utser juryn till rollspelsdraken). Och att det finns antagna regler för när, var och hur mycket.
- Gruppen gör sina bedömningar. Styrelsen underrättas (i förtroende) om ändamål, namn och belopp varje gång en ansökan beviljas. (Men inte mer detaljer än så.)
- Föreningens revisorer granskar underlagen (ansökningar och beslut) på samma sätt som de granskar styrelsen.