Arvidos MC said:
Tycker det är credd för Elmrig att leva väl under existensminimum. Jag skulle gärna få lite tips, pengarna tog slut snabbt i mars. PM?
Ärligt talat har jag svårt för att köpa att någon som lever på existensminimum utan problem kan spara ihop en tusing till en gothcon-resa. Men mkay.
Alla har en alldeles egen individuell situation som gör saker möjliga eller omöjliga. Till exempel har jag lagt ca 2000 kr på medicin det gångna året (förvisso delvis subventionerat). Det är ju pengar som jag varit tvungen att spara ihop. Jag betalar också träningskostnader á 300 kr i månaden = 3600 kr på ett år samt utrustning för strax under tusenlappen (skor, träningskläder).
Vad jag vill visa med det exemplet är att
jag kan spara pengar - bevisligen. För mig är en resa till gothcon en lyxvara. Min budget är tajt som det är.
Nu har jag haft otrolig tur och blir bjuden på resekostnaderna till gothcon av ett gäng jättesnälla medforumiter som kör minibuss till konventet.
En av anledningarna till att det funkar är för att en förening har bidragit med 2500 kr till minibussresan till Gothcon.
Så stipendier låter som en fantastisk idé, tycker jag. Fast inte för egen del i första hand eftersom jag vet att jag skulle klara det på nåt sätt om jag verkligen verkligen ville. För jag har jätteschyssta vänner (och en snäll bror som lovat husrum i Göteborg). Mest positiv till stipendie-idén är jag för att det är positivt för hobbyn. Med det sagt så donerar jag gärna pengar till ett sånt stipendie.