Nekromanti Wrnu-stipendium

Sapient

Swashbuckler
Re: Skärpning i tråden

solvebring said:
Inget hobbymodererande, tack.

Till samtliga i tråden: försök att utgå från startinlägget, håll ned på sidospåren. Och se till att hålla ned på förolämpningarna. Tack.
Kan man få be om en klyvning av tråden? E som diskuterar frågan om stipendiesystem behövs i Sverige - och en som fortsätter på ursprungsinlägget?

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Tycker det är credd för Elmrig att leva väl under existensminimum. Jag skulle gärna få lite tips, pengarna tog slut snabbt i mars. PM?
Ärligt talat har jag svårt för att köpa att någon som lever på existensminimum utan problem kan spara ihop en tusing till en gothcon-resa. Men mkay. :gremwhistle:

Alla har en alldeles egen individuell situation som gör saker möjliga eller omöjliga. Till exempel har jag lagt ca 2000 kr på medicin det gångna året (förvisso delvis subventionerat). Det är ju pengar som jag varit tvungen att spara ihop. Jag betalar också träningskostnader á 300 kr i månaden = 3600 kr på ett år samt utrustning för strax under tusenlappen (skor, träningskläder).

Vad jag vill visa med det exemplet är att jag kan spara pengar - bevisligen. För mig är en resa till gothcon en lyxvara. Min budget är tajt som det är.

Nu har jag haft otrolig tur och blir bjuden på resekostnaderna till gothcon av ett gäng jättesnälla medforumiter som kör minibuss till konventet.

En av anledningarna till att det funkar är för att en förening har bidragit med 2500 kr till minibussresan till Gothcon.

Så stipendier låter som en fantastisk idé, tycker jag. Fast inte för egen del i första hand eftersom jag vet att jag skulle klara det på nåt sätt om jag verkligen verkligen ville. För jag har jätteschyssta vänner (och en snäll bror som lovat husrum i Göteborg). Mest positiv till stipendie-idén är jag för att det är positivt för hobbyn. Med det sagt så donerar jag gärna pengar till ett sånt stipendie.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Recca said:
Arvidos MC said:
Tycker det är credd för Elmrig att leva väl under existensminimum. Jag skulle gärna få lite tips, pengarna tog slut snabbt i mars. PM?
Ärligt talat har jag svårt för att köpa att någon som lever på existensminimum utan problem kan spara ihop en tusing till en gothcon-resa. Men mkay. :gremwhistle:
Nu känns det här som ett otroligt sidospår, men just situationen att leva under existensminimum är något jag har erfarenhet av så jag tänkte ändå lägga en liiiten kommentar :gremsmile:

Hur bra man klarar sig beror väldigt mycket på situation och bostadskostnader (och därmed bostadsort). När jag pluggade heltid och frugan var hemma med lillan så var vi två vuxna och ett barn som levde på 12-13 kkr i månaden. Det är under existensminimum (faktum är att man lever under existensminimum om man lever som en person på studiemedel). Vi hade aldrig några problem att få ekonomin att gå ihop då, och vår nuvarande inkomst känns som en veritabel förmögenhet som räcker till nästan vad vi vill (i jämförelse, naturligtvis). Däremot skulle jag aldrig förvänta mig att någon annan skulle klara sig på samma inkomst. Alla har inte så få motgångar som vi haft.

Rättelse: Vi levde visst på kring 15 kkr i månaden, så jag ljög lite där. Sen har jag kollat upp vad existensminimum egentligen betyder, och en vanlig student lever troligtvis inte under det heller (om man inte har en hyra som överstiger 5080 kr/mån). Jag hade nog med andra ord en hel del fel :gremsmile:

RasmusL

Champion
Cissi said:
Jag bagatelliserar gärna svensk fattigdom och min fasta övertygelse är att alla som lever inom lagen med lätthet kan klara av vardagen samt ett par blowouts per år om de bara försöker.
Att klara av mina hobbysar har aldrig varit ett problem även om jag lever en bra bit under "existensminimum" och jag ser inte att rollspelssverige på något vis tjänar på att sponsra personer som egentligen inte tycker att rollspel är så viktigt.
</div>

Det är en trygghet att se att du är så världsfrånvänd, Elmrig. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om men det är inte en diskussion för den här tråden så...
</div></div>

Ja, ty verkligheten kan givetvis svårligen uppfattas och förstås genom förstahandsupplevelser...

Ett litet tips också; Att kalla någon för "världsfrånvänd" kan i vissa kretsar uppfattas som en "förolämpning" och om du någon gång skulle hitta någon som faktiskt bryr sig om vad du tycker/säger/skriver så kan den personen ta illa vid sig.

Om du känner att du har något att tillföra i frågan så diskuterar jag gärna med dig över PM eller dylikt men försök då gärna att argumentera istället för att konstatera (i detta fall att jag skulle vara "världsfrånvänd")...

...och om du faktiskt vill bemöta det jag hade att säga i frågan, vilket brukar vara syftet med att svara på någons poster i ett diskussionsforum, så går även det jättebra.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">EDIT: Ja, det är värt det.

Cissi

Up to no good.
Jag är ledsen att jag kallade dig världsfrånvänd, Elmrig men jag vill inte diskutera svensk fattigdom i den här tråden.
Dessutom så undrar jag om det skulle ge nått att diskutera det med dig eftersom du tydligen inte bryr dig om vad jag
tycker/säger/skriver
så vad skulle det ge?

Kan vi sluta prata om det i den här tråden?

Ezping Orm

Hero
Ett litet tips också; Att kalla någon för "världsfrånvänd" kan i vissa kretsar uppfattas som en "förolämpning" och om du någon gång skulle hitta någon som faktiskt bryr sig om vad du tycker/säger/skriver så kan den personen ta illa vid sig.
Ett tips till dig, Elmrig: Att bagatellisera svensk fattigdom uppfattas definitivt som en förolämpning inom en hel del kretsar. Sverige ligger väldigt bra till jämfört med resten av världen men även här finns det folk som är fattiga på riktigt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Men kände sig nån här personligt förolämpad för att han bagatelliserade deras fattigdom?

Snarare handlar det återigen om folk som vill känna sig duktiga genom att trycka till nån på nätet som uttrycker en åsikt.

RasmusL

Champion
Cissi said:
Jag är ledsen att jag kallade dig världsfrånvänd, Elmrig men jag vill inte diskutera svensk fattigdom i den här tråden.

Kan vi sluta prata om det i den här tråden?
Inte jag heller men då tråden handlar om att ge pengar till "fattiga" måste det vara ok att diskutera vad detta innebär. TS bad om åsikter och min åsikt är att någons ekonomiska situation är en dålig måttstock för att dela ut stipendier. Varför jag tycker och tänker på det sättet har sedan tagits upp i en diskussion som inte handlat om stipendiet men det är inte jag som bett om eller startat den.

Varför är det då relevant för stipendiet? För att jag tror på belöning för prestation som det enda funktionella sättet att dela ut pengar. Att kräva en motprestation tror jag kommer att öka uppmärksamheten kring stipendiet både för de som ger pengar, då den produkt de får i gengäld ökar viljan att betala, och för de sökande, då det innebär mer pengar, häftigare upplevelser och framför allt större ansvar.

Om någon sedan fortfarande vill diskutera något kring konceptet fattigdom i Sverige oberoende av stipendiet så finns nu en tråd för detta ändamål.

Arfert

Facit
Jag har absolut inte får längre att åka på konvent (har fan knappt råd med elräkning och hyra)... men allvarligt talat. Är det inte bättre att ge pengar till nåt fler har glädje av, som gemensamma projekt eller så?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Elmrig said:
Inte jag heller men då tråden handlar om att ge pengar till "fattiga" ...
Jag spinner vidare på det som jag tycker är trådens huvudspår.

Är ett stipendie en bra idé?

Jag tycker det. Det är en kul grej att göra, att dela ut något som uppmuntrar och stödjer något som föreningen tycker är viktigt. Konventsresande, skrivkurser, stöd vid produktion, det finns massor med olika grejer att ge stipendie för.

Jag tycker inte att det ska gå till särskilt behövande, det är en knepig bedömingsfråga att ta ställning till. Hellre då att man ger stöd i efterhand till de man anser vara värdiga, och som haft betydande kostnader för att göra det man tycker de ska ha stipendie för. Eller har lagt mycket obetald tid på något som kommit många till gagn.

T.ex. kostnader för att arrangera på konvent, kan jag tycka är ett bra skäl att få ett stipendie.

Men jag tycker att det ska vara något man söker i efterhand.

/Magnus

solvebring

Superhero
Re: Skärpning i tråden

solvebring said:
Inget hobbymodererande, tack.

Till samtliga i tråden: försök att utgå från startinlägget, håll ned på sidospåren. Och se till att hålla ned på förolämpningarna. Tack.
Mycket gnabb och OT, trots att denna varning utfärdades!

... Nu finns en tråd för ändamålet att diskutera svensk fattigdom vilket möjligen kan låta den här tråden gå på rätt köl igen.

Om inte så kommer vidare otrevligheter och obehörigt trams att få konsekvenser – de förra inkluderades alla av förra varningen. En trådlåsning börjar kännas lämplig.

Skärp er nu!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag gillar grundtanken, och jag gillar hur Magnus Seter tänker. Jag är lite rädd för risken att flera personer skulle se en sån här fond som en möjlighet att åka på konvent gratis utan att de egentligen behöver stödet. Jag ser också en risk att somliga som egentligen inte är intresserade av konventet åker för att de får det gratis. Eller att folk äskar pengar för att då kan de käka pizza och burgare istället för att ta med matlådor. Bo på hotell istället för att slagga på en kompis golv. Jag har absolut inga särskilda forumiter i åtanke här, utan det är mer min syn på människan som lyser igenom.

Därför gillar jag Seters idé om att man får äska om ersättning i efterhand för något man gjort. Däremot innebär ju det att det fortfarande bara blir de som faktiskt har råd att åka som åker...

Jag ställer mig frågan, vad är det man vill åstadkomma? Är det att träffa långväga forumiter? Att stöjda konvent? Eller att stödja rollspel i stort? Att bara prata om en fond som ska göra "någonting" känns lite svårt eftersom det finns så mycket man kan göra =) Jag tycker också att man ska ta folks existerande vilja att ställa upp i beaktande! Det går kanske redan att tigga till sig skjuts från folk som ska bila ner, att sova hos folk som bor på plats. Mat måste man ju äta oavsett var man är så kvar är egentligen bara inträdet till konventet, och det går ju att få ner avesvärt eller till och med ta bort helt genom att ställa upp och spelleda på plats...

Möller

Hubert Hortlax
Magnus Seter said:
Hellre då att man ger stöd i efterhand till de man anser vara värdiga, och som haft betydande kostnader för att göra det man tycker de ska ha stipendie för. Eller har lagt mycket obetald tid på något som kommit många till gagn.
Det känns för mig jättekonstigt.

Då blir ju ansökningarna i stil med »Ja, hej! Jag skrev spel X och det blev ju mycket uppskattat och så. Men illustrationerna och de många arbetstimmarna med skrivandet gick ut över min privatekonomi ... kan jag få lite pengar?«.

Dessutom är risken att stipendiet börjar likna ett pris - och ett sådant kan visserligen vara hedervärd och kul, men att ha en hygglig vinstsumma för det känns lite märkligt. Dels skapar rollspelssverige rätt mycket redan som det är och ett sådant ekonomiskt incitament kanske inte höjer produktionen nämnvärt. Dels finns det väl hos de flesta (både makare och köpare) tanke om att spel ska bära sig själva ekonomiskt - inte av en jury som tar rätt arbiträra beslut om vad som är bra.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Möller said:
Magnus Seter said:
Hellre då att man ger stöd i efterhand till de man anser vara värdiga, och som haft betydande kostnader för att göra det man tycker de ska ha stipendie för. Eller har lagt mycket obetald tid på något som kommit många till gagn.
Det känns för mig jättekonstigt.

Då blir ju ansökningarna i stil med »Ja, hej! Jag skrev spel X och det blev ju mycket uppskattat och så. Men illustrationerna och de många arbetstimmarna med skrivandet gick ut över min privatekonomi ... kan jag få lite pengar?«.

Dessutom är risken att stipendiet börjar likna ett pris - och ett sådant kan visserligen vara hedervärd och kul, men att ha en hygglig vinstsumma för det känns lite märkligt. Dels skapar rollspelssverige rätt mycket redan som det är och ett sådant ekonomiskt incitament kanske inte höjer produktionen nämnvärt. Dels finns det väl hos de flesta (både makare och köpare) tanke om att spel ska bära sig själva ekonomiskt - inte av en jury som tar rätt arbiträra beslut om vad som är bra.
Är de inte så att de flesta stipendier söks av folk? Alltså, jag skriver till en fond och säger "tjena jag vill ha ert stipendie, för att jag har rätt till det enligt era regler"?

Sen finns ju stipendier till konstnärer och sånt som de får efter prestation. Men jag har fått för mig att de flesta stipendier delas ut till de som söker och som uppfyller kraven?

Så nån nivå av "jurybedömning" är nog oundviklig.

/Magnus

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Arfert said:
Jag har absolut inte får längre att åka på konvent (har fan knappt råd med elräkning och hyra)... men allvarligt talat. Är det inte bättre att ge pengar till nåt fler har glädje av, som gemensamma projekt eller så?
+1

anth

Vetefan
NU har jag läst den här tråden med växande förundran. Den innehåller massor med intressant läsning och många sidospår, men INGEN har ännu svarat på min fråga:

Hur ska detta finansieras???

Till er som säger donationer säger jag TÄNK OM!
Förenigen får inte in några donationer. De pengar föreningen HAR fått in är förvisso donationer - men de var på en direkt förfrågan för att finansiera rollspelsdraken. Eftersom jag sitter i arbetsgruppen för Rollspelsdraken har jag en unik insikt i detta och kan därför spåra EXAKT varifrån föreningens 2200 kr kommer ifrån - och jag kan säga att INGEN utanför den krets som på ett eller annat sätt varit direkt involverad i Rollspelsdraken eller föreningen har donerat pengar.
Det är exakt samma sak som som om någon frågar om pengar till en dyr cancerbehandling och de enda som ger pengar är mamma, pappa, bror och syster som ger 500 kr var.

Det kan ju hända att jag har fel. Idealisten inom mig hoppas på det, men realisten bara skakar bara på huvudet åt donationsidén.
Sedan anser besserwissern inom mig att trådtiteln ger fel signaler. För mig syftar "WRNU" på föreningen och "rollspel.nu" på sajten. Föreningen har idag färre än 50 medlemmar och att föreningens medlemmar skulle kunna finansiera en sån här idé är bara löjligt - det måste in pengar utifrån.

En snabb överslagsräkning säger att vi skulle behöva få in minst 20.000 kr (helst 50.000 kr) per år, INTE 2000 kr totalt, för att det här ska kännas intressant.
Någon driftig själ (läs styrelsen eller redaktionen) får sätta upp ett konto för detta (alternativt använda föreningens eller sajtens befintliga konton för ändamålet).
Att skänka 100 kr i månaden gör att en person får resa på ett konvent per år. Personligen tvivlar jag på att det finns 20 personer här på forumet som är villiga att skänka 100 kr/mån - men ingen skulle bli gladare än jag om ni bevisade att jag har fel.

Dessutom bör man undersöka om vi kan få bidrag från SVEROK (jag är säker på att det finns en tråd om att SVEROK sponsrar resor, men min Google Fu är svag idag).

Här kommer ett konkret förslag på hur stipendierna skulle kunna delas ut:
Inför varje konvent startar man en tråd och talar om hur många resestipendier man har att dela ut och deadline för att söka.
Sedan får folk ansöka i tråden, där de även anger hur lång resväg de har.
Hur många "lotter" man får i dragningen:

0-99 km = inte kvalificerad.
100-199 km = 1 lott.
200-299 km = 2 lotter.
300-399 km = 3 lotter.
o.s.v.

0-99 inlägg = 0 lotter.
100-332 inlägg = 1 lott.
333-999 inlägg = 2 lotter.
1000-3332 inlägg = 3 lotter.
3333-9999 inlägg = 4 lotter.
10000- inlägg = 5 lotter.

En person som vunnit ett resestipendium får inte ansöka om stipendium på ett år.

Att ha med faktorer som de sökandes ekonomi (där de måste visa hur fattiga de är och hur synd det är om dem) är bara förödmjukande och ska INTE finnas med i ovanstående ekvation.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mycket bra tankar. Dock reser jag mig emot att antalet inlägg skulle påverka ens chanser. De som postar mycket är inte alltid de som bidragit mest eller varit medlemmar längst. Jag skulle säga att tiden man varit reggad på forumet är det som ska räknas i så fall.

Goda tankar om donationsproblemet.

anth

Vetefan
Rymdhamster said:
Dock reser jag mig emot att antalet inlägg skulle påverka ens chanser. De som postar mycket är inte alltid de som bidragit mest eller varit medlemmar längst. Jag skulle säga att tiden man varit reggad på forumet är det som ska räknas i så fall.
Delar vi ut pengar till resor så KOMMER utomstående att regga sig BARA för att få vara med att söka stipendium UTAN att skriva ett enda inlägg. Även om vi vill ha fler medlemmar på forumet tror jag INGEN av oss vill ha den typen av medlemmar.
När jag tänker efter vill jag göra det ännu tuffare:

0-99 inlägg = inte kvalificerad.
100-332 inlägg = 1 lott.

D.v.s. man måste bo MINST 100 km bort och ha skrivit MINST 100 inlägg på forumet för att ens få söka.

anth

Vetefan
anth said:
man måste bo MINST 100 km bort och ha skrivit MINST 100 inlägg på forumet för att ens få söka.
Lägger till:
och ha skrivit MINST ett inlägg det senaste året som inte varit en reseansökan.

Möller

Hubert Hortlax
anth said:
donationer säger jag TÄNK OM!
Förenigen får inte in några donationer. De pengar föreningen HAR fått in är förvisso donationer - men de var på en direkt förfrågan för att finansiera rollspelsdraken. Eftersom jag sitter i arbetsgruppen för Rollspelsdraken har jag en unik insikt i detta och kan därför spåra EXAKT varifrån föreningens 2200 kr kommer ifrån - och jag kan säga att INGEN utanför den krets som på ett eller annat sätt varit direkt involverad i Rollspelsdraken eller föreningen har donerat pengar.
Ingen av de som donerat till föreningen har bundit sina donationer specifikt till Rollspelsdraken.

anth said:
Sedan anser besserwissern inom mig att trådtiteln ger fel signaler. För mig syftar "WRNU" på föreningen och "rollspel.nu" på sajten. Föreningen har idag färre än 50 medlemmar och att föreningens medlemmar skulle kunna finansiera en sån här idé är bara löjligt - det måste in pengar utifrån.
Eh?

Föreningens medlemmar kan inte ensamt finansiera detta, nej. Det utesluter på inget vis att föreningen är bäst lämpad att hantera stipendiet. Tvärt om har ju just föreningen en möjlighet att ta emot och dela ut pengar - något som redaktionen är mycket mindre lämpad för. Donationer behöver av ingen anledning heller komma enbart från föreningens medlemmar.

anth said:
En snabb överslagsräkning säger att vi skulle behöva få in minst 20.000 kr (helst 50.000 kr) per år, INTE 2000 kr totalt, för att det här ska kännas intressant.
Och den överslagsräkninen baserar sig på vad för målsättning?

Om 1000 kr räcker för ett stipendier ger 20.000 kr 20 deltagare till konventen. Varför är just 20 stycken intressant? Det är ju ett tal taget helt ur luften.

anth said:
Här kommer ett konkret förslag på hur stipendierna skulle kunna delas ut:
Inför varje konvent startar man en tråd och talar om hur många resestipendier man har att dela ut och deadline för att söka.
Sedan får folk ansöka i tråden, där de även anger hur lång resväg de har.
Hur många "lotter" man får i dragningen:

0-99 km = inte kvalificerad.
100-199 km = 1 lott.
200-299 km = 2 lotter.
300-399 km = 3 lotter.
o.s.v.

0-99 inlägg = 0 lotter.
100-332 inlägg = 1 lott.

En person som vunnit ett resestipendium får inte ansöka om stipendium på ett år.
Så du vill ha ett »stipendie« som syftar till att ge väldigt aktiva rollspel.nu-forumiter en billigare konventsresa? Jag har ungefär 0 lust att stödja ett sådant projekt ekonomiskt, men det får ju stå för mig.