Nekromanti Wrnu-stipendium

krank

Går ondskans ärenden
Möller said:
Så du vill ha ett »stipendie« som syftar till att ge väldigt aktiva rollspel.nu-forumiter en billigare konventsresa? Jag har ungefär 0 lust att stödja ett sådant projekt ekonomiskt, men det får ju stå för mig.
Som en av de åtta som i dagsläget skulle få fem lotter: Nätack, jag håller med.

Möller

Hubert Hortlax
Jag vill förresten förtydliga att åtminstone jag uppfattat det som att stipendiet ska ha väldigt lite med varesig föreningen WRNU eller rollspel.nu att göra.

Alltså, föreningen WRNU kan fungera som organisation bakom stipendiet. Men stipendiet ska inte vara en vara en klubb för inbördes beundran, något enbart för forumiter här. Tanken är att stipendiet ska vara till för hela rollspelssverige - exempelvis skulle ett på konto på rollspel.nu kunna vara ett krav för ansökningar, men då bara av rent praktiskt skäl.

anth

Vetefan
Möller said:
Ingen av de som donerat till föreningen har bundit sina donationer specifikt till Rollspelsdraken.
Du missar hela min poäng.
Det jag ville sätta fingret på var inte den lilla grupp på 5 personer som HAR donerat - utan den stora grupp som INTE har donerat.
Jag väntar fortfarande på ett vettigt förslag på hur det här ska finansieras.

Möller said:
Och den överslagsräkninen baserar sig på vad för målsättning?

Om 1000 kr räcker för ett stipendier ger 20.000 kr 20 deltagare till konventen. Varför är just 20 stycken intressant? Det är ju ett tal taget helt ur luften.
Siffran är tagen ur luften - men det finns fortfarande en tanke bakom det hela.
Det finns minst ett halvdussin konvent (antagligen fler) som är värda ett besök - och det känns fånigt att bara en person per konvent får sin resa sponsrad.
Kort sagt MINST 10 deltagare per år, vilket betyder MINST 10.000 - och jag skulle inte arbeta med projektet om inte målsättningen var minst 20.000 kr/år.

Möller said:
Så du vill ha ett »stipendie« som syftar till att ge väldigt aktiva rollspel.nu-forumiter en billigare konventsresa? Jag har ungefär 0 lust att stödja ett sådant projekt ekonomiskt, men det får ju stå för mig.
Så du vill ha ett »stipendie« som syftar till att utomstående icke-forumiter börjar regga sig på forumet bara för att få resa gratis på konvent? Jag har ungefär 0 lust att stödja ett sådant projekt ekonomiskt, men det får ju stå för mig.

OK, ny lottregel:
1 lott per 100 km i avstånd.
Man är diskvalificerad:
- Om man vunnit en resa under senaste året.
- Om avståndet är under 100 km.
- Om man har färre än 100 inlägg.
- Om man inte har skrivit minst 1 inlägg senaste året utanför reseansökningstrådarna.

Och snälla, försök inte förvränga det jag skriver.
Syftet är inte att väldigt aktiva forumiter ska resa gratis.
Syftet är att att ge aktiva forumiter en möjlighet att resa på konvent.
Det är en skillnad där.

Möller

Hubert Hortlax
anth said:
Möller said:
Ingen av de som donerat till föreningen har bundit sina donationer specifikt till Rollspelsdraken.
Du missar hela min poäng.
Det jag ville sätta fingret på var inte den lilla grupp på 5 personer som HAR donerat - utan den stora grupp som INTE har donerat.
Och du tror inte att det faktum att föreningen fick in ett par tusen har att göra med att arbetsgruppen gick ut och sa »Hej, vi behöver ett par tusen till Rollspelsdraken« att göra? Alltså, visst, jag fattar att finansieringen inte är enkel. Men du försöker visa att en begränsad insamling till ett helt annat syfte skulle ge en fingervisning om vad som går att få in till stipendiet.

Möller said:
Siffran är tagen ur luften - men det finns fortfarande en tanke bakom det hela.
Det finns minst ett halvdussin konvent (antagligen fler) som är värda ett besök - och det känns fånigt att bara en person per konvent får sin resa sponsrad.
Kort sagt MINST 10 deltagare per år, vilket betyder MINST 10.000 - och jag skulle inte arbeta med projektet om inte målsättningen var minst 20.000 kr/år.
Det finns ingen i detta sammanhang ingen faktiskt miniminivå då stipendiet inte kan uppnå en positiv effekt*. Det är klart att det är eftersträvansvärt att kunna dela ut stipendiet till många behövande, men att dela ut det till en eller två är fortfarande bättre än att ge det till ingen. Tycker jag.

Möller said:
Så du vill ha ett »stipendie« som syftar till att utomstående icke-forumiter börjar regga sig på forumet bara för att få resa gratis på konvent?
Nej. Jag vill ha ett stipendie som ger rollspelare i Sverige en möjlighet att åka på konvent som de annars inte skulle haft möjlighet att åka på. Jag vill att detta organiseras genom föreningen WRNU och forumet i stort för att jag tror att vi har den förmågan samt att vi bör göra anspråk på att göra mer för rollspelssverige än att bara sitta här och diskutera genus.

*I vissa fall på kan bidrag eller subventioner som är så små att en tröskel inte uppnås vara direkt skadligt eller åtminstone inte innebära en faktiskt hjälp. Totalt irrelevant i sammanhanget.

anth

Vetefan
Möller said:
Jag vill förresten förtydliga att åtminstone jag uppfattat det som att stipendiet ska ha väldigt lite med varesig föreningen WRNU eller rollspel.nu att göra.

Alltså, föreningen WRNU kan fungera som organisation bakom stipendiet. Men stipendiet ska inte vara en vara en klubb för inbördes beundran, något enbart för forumiter här. Tanken är att stipendiet ska vara till för hela rollspelssverige - exempelvis skulle ett på konto på rollspel.nu kunna vara ett krav för ansökningar, men då bara av rent praktiskt skäl.
Då förtydligar jag mig med (om det inte framkommit tidigare).
Jag har uppfattat stipendiet som en möjlighet för rollspel.nu-forumiter att resa gratis på konvent och att det hela organiseras av WRNU.

Om detta är ett stipendium för forumiter kan jag kanske tänka mig att sponsra med 500 kr/år - men blir det något för hela rollspelssverige ger jag inte en krona.
Och nej - jag ser definitivt inte rollspel.nu som en klubb för inbördes beundran.

Och att ha som enda krav att man ska regga sig på rollspel.nu är om möjligt ännu mer idiotiskt.
Jag vill inte se massor med "skräpkonton" på rollspel.nu som bara används i syftet att tjäna pengar.

Möller

Hubert Hortlax
Hm.

I Lu-kaazh ursprungliga idé-pitch är stipendiet specifikt riktat till att ge forumiter här möjlighet att åka på konvent. Det har gått mig förbi. Nåja =). Jag är, som säkert redan framgått, mer intresserad av att ha ett stipendium för hela rollspelssverige.

anth

Vetefan
Möller said:
Och du tror inte att det faktum att föreningen fick in ett par tusen har att göra med att arbetsgruppen gick ut och sa »Hej, vi behöver ett par tusen till Rollspelsdraken« att göra?
Nej - eftersom de som skänkte på ett eller annat sätt var involverade.
Jag är lite som gud i bibeln när Abraham ber för Sodom.
Hade det funnits en eller två utomstående som donerat pengar hade jag trott på saken.

Möller said:
Men du försöker visa att en begränsad insamling till ett helt annat syfte skulle ge en fingervisning om vad som går att få in till stipendiet.
Ja, helt rätt.
Fick inte Rollspelsdraken in lite pengar från utomstående tror jag definitivt inte att stipendiet kan få in mycket pengar.

Men jag vill återigen påpeka ingen skulle bli gladare än jag om folks vilja att skänka pengar är större än jag tror.

Lukas

Mannen i Gult
Den här tråden verkar ha fullkomligt exploderat(på ett bra sätt) och jag tror att jag bör komma med ett svar.

Alltså jag har ingen smart lösning om hur man får in pengar, i en drömvärd kunde vi finansera oss med bidrag från privatpersoner och ränta men det skulle inte fungera i verkligheten.
Men skulle det kanske gå att få bidrag från de större föreningarna i sverige Sverok, dragons lair och kanske något konvent. samtidigt som man skulle kunna stå med bösser på konvent och försöka få in extra pengar.

jag vill att det här skall stödja hela sverige rollspel så jag kan tänka mig att inta ha något krav alls på att man ens måste vara reggad på WRNU. För som anth säger så skulle det vara dumt för sorumet om massa skulle regga sig här bara för att kunna söka stipendium.

solvebring

Superhero
Man kanske skulle ta och prata med GothCon och Sverok istället för att begränsa sig till Rollspel.nu? Känns om inte annat som att det är fel ände att börja i – medan exempelvis dealsnack med GothCon och vad man nu kan göra upp med dem, känns om en bra ände att börja i.

/solvebring som är på anths spår vad gäller begränsningar och finansiering ...

Sapient

Swashbuckler
anth said:
NU har jag läst den här tråden med växande förundran. Den innehåller massor med intressant läsning och många sidospår, men INGEN har ännu svarat på min fråga:

Hur ska detta finansieras???

Till er som säger donationer säger jag TÄNK OM!
Förenigen får inte in några donationer. De pengar föreningen HAR fått in är förvisso donationer - men de var på en direkt förfrågan för att finansiera rollspelsdraken.
Men alltså, att du inte gillar svaren, är faktiskt inte det samma som att "INGEN svarat" (stora bokstäver OCH bold, my oh my...)

Givetvis finns det ingen som har donerat medel till en verksamhet som idagsläget inte finns. Men det har funnits, tre fyra (inkl. mig) som sagt sig vara villiga ATT donera.

So there!

Ja, ska man "leva på" donerade medel får man anstränga sig. Men jag tycker, ärligt talat, att de ca. 3000 kronor (du glömmer den snälle person som efterskänkte inköpskostnaden för förra årets pris :gremwink: ) vi fått in kommit in väldigt lätt.

För att få ihop den summan gjorde vi vad - lade vi någonsin ut mer än ett inlägg i ett underforum? Det är ju ****lite jobb, och gav ändå flera tusen.

Men ja, det lär förbli få personer och begränsade summor. (om ingen av oss vinner på Lotto, typ...)

Men verksamheten blir ju inte större än vi gör den. Jag kan se att de pengar vi edit: kanske, som jag gissar, får in, kanske räcker för att skicka en till två personer till GothCon, eller kanske fler om det räcker till att finansiera samåkande.

Det är väl en alldeles utmärkt målsättning?

Sapient

Swashbuckler
Magnus Seter said:
(...)Det är en kul grej att göra, att dela ut något som uppmuntrar och stödjer något som föreningen tycker är viktigt. Konventsresande, skrivkurser, stöd vid produktion, det finns massor med olika grejer att ge stipendie för.

Jag tycker inte att det ska gå till särskilt behövande, det är en knepig bedömingsfråga att ta ställning till. Hellre då att man ger stöd i efterhand till de man anser vara värdiga, och som haft betydande kostnader för att göra det man tycker de ska ha stipendie för. Eller har lagt mycket obetald tid på något som kommit många till gagn.

T.ex. kostnader för att arrangera på konvent, kan jag tycka är ett bra skäl att få ett stipendie.

Men jag tycker att det ska vara något man söker i efterhand.

/Magnus
Nja, man kan naturligtvis utforma stipendiet på olika sätt både vad gäller förhands- och efterhandssökande. Ska det vara ett konventsstipendium (som ursprungsförslaget) så är det nog mycket som talar för att man ska kunna söka i förhand - det kan ju vara det som avgör om man kan boka biljetter, sovplats, lösa konventsbiljett et.c.

Men breddar man ändamålet, så kan man säkert tänka sig att ta med ändamål som man kan söka för i efterhand också. (Jag tänker mig att för vissa sådana saker som kräver resurser att arrangera, kan det även där avgöra om det blir av eller ej, alltså förhandssökning. Men det kan också vara bra att kunna söka "efterhandsstöd", om det blev dyrare än beräknat.)

MEN - och det tycker jag är rätt viktigt -vad vi än väljer, måste vi vara hyfsat överens om inriktningen (smal eller bred?) och att det trots allt handlar om begränsade summor - hundralappar eller någon dryg tusenlapp, för resor och omkostnader osv.

Lite av det du beskriver, kan riskera at tolkas som att vi skulle försöka bygga upp en stor fond som kan finansiera människors större projekt - skriva och ge ut sitt eget spel osv. (Jag tror nu inte att du menade så, men det är som sagt något man kan missförstå.)

Då kommer vi dels upp i skala som gör att jag tror att anths invändning om svårigheterna att locka donatorer blir mer relevanta och dels att det blir många gånger krångligare att inte hamna i en sits där vi eller mottagaren måste skatta bort hela beloppet.

Sapient

Swashbuckler
Nu har det kommit upp många sidospår, kompletterande förslag et.c. - så för min del tänker jag beskriva vad jag ser framför mig (och varför jag tycker att det är en bra idé):

Det jag ser framför mig att styrelsen för wrnu har en fond på 2 - 3000 per år, ungefär. Inte mycket mer än då.

Ingen som söker får pröjs för "hela kalaset", utan fondens syfte är att ge ett stöd och göra det möjligt för fler att t.ex. besöka konvent, eller arrangera egna saker, eller att "ta i lite extra" i samband med att man genomför sådana aktiviteter.

Ett typiskt belopp som delas ut är kanske 5 - 800 kr. Det kanske täcker en tågbiljett, eller en konventsavgift om man ordnar resan själv.

Det är vad jag skulle kunna tänka mig att donera till.

Varför? Ja, jag ser inte att främsta skälet ska vara att ge så mycket "nytta" tillbaka till kollektivet - även om jag tycker att det finns en viss allmän nytta redan i detta begränsade ändamål.

Mitt främsta skäl att stödja individer i hobbyn. Jag tror det ger tillräckligt mycket "tillbaka" som det är.

Det är mina tankar...

Möller

Hubert Hortlax
Jag menade förresten inte att rollspel.nu är en klubb för inbördes beundran. Men om vi skapar en stipendie för att ge varandra pengar så vi kan träffas - och gör detta på ett mer pretentiöst sätt än att ge varandra pengar kompisar emellan - då blir vi en klubb för inbördes beundran.

anth said:
OK, ny lottregel:
1 lott per 100 km i avstånd.
Man är diskvalificerad:
- Om man vunnit en resa under senaste året.
- Om avståndet är under 100 km.
- Om man har färre än 100 inlägg.
- Om man inte har skrivit minst 1 inlägg senaste året utanför reseansökningstrådarna.
Okej, ett stipendie som utgår från detta kan jag tänka mig stödja.

Men jag vill hävda att stipendiet måste innehålla en behovsprövan. För jag tror att väldigt få kommer vilja donera till en fond som ger stipendier till folk som inte behöver pengarna.

Förövrigt, när tanken sjunkit in, är ju en årlig omsättning på 50 000 eller ens 20 000 kr befängt. Om vi enbart delar ut stipendiet till forumiter finns helt enkelt inte behovet. Med så mycket pengar skulle vi kunna sända hälften av forumiterna på hälften av Sveriges konvent (obs, överdrift) - men jag vill påstå att majoriteten av användarna här är relativt stadda vid kassa och åker på precis så många konvent de har lust och framförallt tid till.

Korpen

Hero
Lu-kaazh said:
Så vad säger ni?`
var det här en bra ide?
Nej, det är inte den bra idé.
Först och främst för att det här är fel forum för det (pun intended). Idén som sådan kan säkert vara trevligt, men man ska akta sig för att använda en förening som har ett syfte som bas till andra saker, även om de är närbesläktade. Jag har sett alldeles för mycket konflikter och kaos ute i föreningar när olika eldsjälar gått in och försökt göra om föreningar.

Dessutom är ett stipendium är en ganska stor sak rent administrativt, att ha ett sånt skulle nästan innebära att det skulle ta över WRNU;s interna verksamhet.

Vill man ha ett sånt stipendium så tycker jag att det vore en mycket bättre ide att skapa en sparat förening eller fond med det uttalade syftet snarare än lägga det på en redan existerande verksamhet.

Sen kan jag tycka att om någon har det så skralt ställt och små marginaler att den inte kan spara 1000kr om året till något den tycker är viktigt vore sjukt oansvarig att slänga bort ett 1000kr-stepedndium på att åka på konvents istället för att spara/lägga på något som faktiskt är viktigt.

gizmo

temporary sunshine
anth said:
Fick inte Rollspelsdraken in lite pengar från utomstående tror jag definitivt inte att stipendiet kan få in mycket pengar.
Lite OT nu. Jag är bara inte helt säkert att du kan dra slutsatser från hur det gick med rollspelsdraken. Om jag inte minns fel var det ett relativt diffust upprop då.
Vill man samla in pengar, har man bättre chans om man säger "vi behöver xx summa vid xx datum; än så länge har xx personer bidragit och vi har fått ihop xx summa".
Och uppdatera det regelbundet. Folk vill se att de behövs, dvs "oj, nu närmar sig slutdagen och de har fortfarande bara fått ihop så lite, då hjälper jag nog till". Dessutom en effekt av "oj, så många andra har bidragit, då vill jag inte stå utanför, om de har råd har jag också det". Slutdatum gör att folk bestämmer sig fortare.
Man kan också bestämma att säga till/föreslå folk hur mycket de ska donera, typ "en bidrag av 200 kr". Människor har lättare att nå ett beslut ju färre sub-beslut är involverade.

Arfert

Facit
Korpen said:
Sen kan jag tycka att om någon har det så skralt ställt och små marginaler att den inte kan spara 1000kr om året till något den tycker är viktigt vore sjukt oansvarig att slänga bort ett 1000kr-stepedndium på att åka på konvents istället för att spara/lägga på något som faktiskt är viktigt.
+1

anth

Vetefan
Möller said:
Men jag vill hävda att stipendiet måste innehålla en behovsprövan. För jag tror att väldigt få kommer vilja donera till en fond som ger stipendier till folk som inte behöver pengarna.
Och jag kom fram till motsatt slutsats eftersom en behovsprövan per automatik blir offentlig - folk måste berätta hur fattiga de är i inlägget där de söker pengar.
En offentlig behovsprövan är både förödmjukande och ovärdig.
Dessutom har vi ingen som helst möjlighet att kontrollera att uppgifterna stämmer - vilket gör själva prövodelen meningslös.

Men någon får gärna förklara för mig hur vi skulle klara av en behovsprövan utan att drabbas av ovanstående problem.

Man Mountainman

Storsvagåret
Arfert said:
Korpen said:
+1
Det här är inte ett riktigt problem. Hela vitsen med ett stipendium är väl att det är avsett för en viss specifik utgift. Alla stipendier jag har dealat med har krävt att man redovisar sina kostnader i efterhand så att man inte lagt pengarna på något helt annat.

Möller

Hubert Hortlax
anth said:
Möller said:
Och jag kom fram till motsatt slutsats eftersom en behovsprövan per automatik blir offentlig - folk måste berätta hur fattiga de är i inlägget där de söker pengar.
Dessutom har vi ingen som helst möjlighet att kontrollera att uppgifterna stämmer - vilket gör själva prövodelen meningslös.

Men någon får gärna förklara för mig hur vi skulle klara av en behovsprövan utan att drabbas av ovanstående problem.
Till att börja med - varför behöver ansökan ske i ett inlägg? Självklart bör ansökningarna behandlas av en liten grupp med tystnadsplikt och hållas borta från offentligheten.

Att vi inte har möjlighet att kontrollera uppgifterna, ja, det är ett problem.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Möller said:
anth said:
Möller said:

Till att börja med - varför behöver ansökan ske i ett inlägg? Självklart bör ansökningarna behandlas av en liten grupp med tystnadsplikt och hållas borta från offentligheten.

Att vi inte har möjlighet att kontrollera uppgifterna, ja, det är ett problem.
Man kan vist kontrollera uppgifterna. Det är inte ett problem alls.

/Spider som jobbar på ett informations bolag med alla typer av informations behandling.