Krille
Super Moderator
En del av er minns kanske de galna idéerna med Yes, Master!, som skulle gå ut på att man spelar en ful gobbo i den Onde Härskarens (fast inte så länge). Nå, nu har det gått en stund. Nånstans hemma har jag faktiskt en halvfärdig betatest.
Konceptet: man spelar en (oftast) ful varelse i den Onde Härskarens tjänst. Det finns i grunden tre saker som är farliga med jobbet: hjältarna som försöker slå ihjäl den Onde Härskaren, den Onde Härskaren, samt alla andra. Hjältarna är snorbra och du står faktiskt mellan dem och deras mål. Det innebär att bästa sättet att klara sig är att få någon annan att stå där istället för dig. Den Onde Härskaren är allergisk mot ja-sägare, nej-sägare, sturska underlydande, mesiga underlydande, dåliga nyheter, hjältar, lathet, idoghet och en hel del till. Dessutom har han uselt humör. Det innebär att man ligger pyrt till om man någonsin behöver träffa honom personligen. Återigen är lösningen att få någon annan att göra det åt dig. Den tredje faran, alla andra, förklaras med att allt ovanstående gäller även dem. De vill inte råka ut för dessa hemskheter, och liksom du har de kommit fram till att det är bättre om någon annan (läs: du) gör det åt dem. Resultatet blir ett hejdlöst intrigerande för att få andra att göra skitjobbet, samt en och annan blodig batalj när "fysisk övertalning" krävs.
Reglerna är Playelfs mer eller mindre rätt av. Egenskaper samt för- och nackdelar används ungefär som de är. En del har lagts till, en del har tagits bort. Nackdelen Sexig gör att man måste räkna klädpoäng, men i övrigt behöver man inte bry sig om klädpoäng, vilket är den näst största skillnaden gentemot Playelf.
Den största skillnaden är hur man skapar rollpersoner. Alla varelser är indelade i klaner, en för svartfolk, en för odöda, en för demonvarelser, en för mörkeralver etc, och det första man gör är att välja klan. Har man väl valt klan så får man inte byta klan. Man kan få börja om från början med 0 karma i en ny klan, men man kan inte flytta över till en ny klan och behålla karma.
Man har en mängd karma (0 från början). För detta måste man köpa en ras. Man får bara köpa ras från den klan som man tillhör, och raserna har också begränsningar på minsta och mesta karma man får ha. Har man för mycket karma så kan man inte bli de mesigaste varelserna.
Det som blir över är den mängd karma man har kvar. Man får lika många tärningar till egenskaper som den kvarvarande mängden karma, och även lika många guldmynt att köpa prylar för. En poäng karma ger en tärning och ett guldmynt. Tärningarna placeras på egenskaperna. Det finns en maxgräns på hur många tärningar man får placera på en egenskap. När alla tärningar är placerade så slår man tärningarna. Summan av slaget blir värdet i egenskapen. Tärningar som inte placeras när man börjar slå försvinner.
Allt eftersom man äventyrar så får man mer karma. Den läggs till kvarvarande karma, men ingenting annat händer. Det enda sättet att bli bättre på är att ens nuvarande rollperson dör och man gör en ny rollperson med mer karma. Byter man klan så förlorar man all karma, men annars är karma kvar till nästa rollperson. Det tar omkring fem minuter att göra en ny rollperson, varav den mesta tiden bör gå åt till att komma på ett namn. Bakgrund är för mesar - du är en ond varelse i den Onde Härskarens tjänst. Det får räcka som bakgrund.
Och nu skulle jag behöva lite hjälp.
Jag behöver förslag på varelser och klaner. För- och nackdelar får man från varelse och klan, så det är en fördel om förslag på varelser dessutom innehåller förslag på för- och nackdelar, samt förslag på kostnad och max- och mingränser för karma. Å just det, ingen engelska, svengelska eller liknande. Hitta hellre på ett nytt svenskt ord än att försöka införa "goblin" eller "griffon" i det svenska språket. Ord på orchiska eller andra fantasyspråk går också bra, men inga riktiga språk, tack!
Exempel:
Vingmörkeralv
Klan: Lliandra (mörkeralvsklanen)
Kostnad: 22
Max karma: 45
Min karma: 35
Blåhyad och ondskefull, men vacker, humanoid varelse med vitt hår, lysande ögon och spetsiga öron. Två enorma vingar på ryggen ger vingmörkeralver flygförmåga. Vingmörkeralver föredrar pilbågar och andra vapen som är lätta och gör att de slipper komma nära marken.
Max tärningar per egenskap: 4
Egenskaper: En bonustärning på Flyga
Fördelar: Flygförmåga, Evigt ung
Nackdelar: Fobi för Inomhus, Sexig
En tämligen kompetent varelse.
Snorling
Klan: Grizhnakh (svartfolksklanen)
Kostnad: 0
Max karma: 10
Min karma: 0
Liten, ful, mjäkig, inkompetent humanoid varelse. Däremot är snorlingar tämligen våldsamma, sadistiska och ondskefulla. Högsta önskedröm är att våga sätta sig upp mot en riktig orch och överleva.
Max tärningar per egenskap: 1
Egenskaper: --
Fördelar: --
Nackdelar: --
En tämligen inkompetent varelse.
Konceptet: man spelar en (oftast) ful varelse i den Onde Härskarens tjänst. Det finns i grunden tre saker som är farliga med jobbet: hjältarna som försöker slå ihjäl den Onde Härskaren, den Onde Härskaren, samt alla andra. Hjältarna är snorbra och du står faktiskt mellan dem och deras mål. Det innebär att bästa sättet att klara sig är att få någon annan att stå där istället för dig. Den Onde Härskaren är allergisk mot ja-sägare, nej-sägare, sturska underlydande, mesiga underlydande, dåliga nyheter, hjältar, lathet, idoghet och en hel del till. Dessutom har han uselt humör. Det innebär att man ligger pyrt till om man någonsin behöver träffa honom personligen. Återigen är lösningen att få någon annan att göra det åt dig. Den tredje faran, alla andra, förklaras med att allt ovanstående gäller även dem. De vill inte råka ut för dessa hemskheter, och liksom du har de kommit fram till att det är bättre om någon annan (läs: du) gör det åt dem. Resultatet blir ett hejdlöst intrigerande för att få andra att göra skitjobbet, samt en och annan blodig batalj när "fysisk övertalning" krävs.
Reglerna är Playelfs mer eller mindre rätt av. Egenskaper samt för- och nackdelar används ungefär som de är. En del har lagts till, en del har tagits bort. Nackdelen Sexig gör att man måste räkna klädpoäng, men i övrigt behöver man inte bry sig om klädpoäng, vilket är den näst största skillnaden gentemot Playelf.
Den största skillnaden är hur man skapar rollpersoner. Alla varelser är indelade i klaner, en för svartfolk, en för odöda, en för demonvarelser, en för mörkeralver etc, och det första man gör är att välja klan. Har man väl valt klan så får man inte byta klan. Man kan få börja om från början med 0 karma i en ny klan, men man kan inte flytta över till en ny klan och behålla karma.
Man har en mängd karma (0 från början). För detta måste man köpa en ras. Man får bara köpa ras från den klan som man tillhör, och raserna har också begränsningar på minsta och mesta karma man får ha. Har man för mycket karma så kan man inte bli de mesigaste varelserna.
Det som blir över är den mängd karma man har kvar. Man får lika många tärningar till egenskaper som den kvarvarande mängden karma, och även lika många guldmynt att köpa prylar för. En poäng karma ger en tärning och ett guldmynt. Tärningarna placeras på egenskaperna. Det finns en maxgräns på hur många tärningar man får placera på en egenskap. När alla tärningar är placerade så slår man tärningarna. Summan av slaget blir värdet i egenskapen. Tärningar som inte placeras när man börjar slå försvinner.
Allt eftersom man äventyrar så får man mer karma. Den läggs till kvarvarande karma, men ingenting annat händer. Det enda sättet att bli bättre på är att ens nuvarande rollperson dör och man gör en ny rollperson med mer karma. Byter man klan så förlorar man all karma, men annars är karma kvar till nästa rollperson. Det tar omkring fem minuter att göra en ny rollperson, varav den mesta tiden bör gå åt till att komma på ett namn. Bakgrund är för mesar - du är en ond varelse i den Onde Härskarens tjänst. Det får räcka som bakgrund.
Och nu skulle jag behöva lite hjälp.
Jag behöver förslag på varelser och klaner. För- och nackdelar får man från varelse och klan, så det är en fördel om förslag på varelser dessutom innehåller förslag på för- och nackdelar, samt förslag på kostnad och max- och mingränser för karma. Å just det, ingen engelska, svengelska eller liknande. Hitta hellre på ett nytt svenskt ord än att försöka införa "goblin" eller "griffon" i det svenska språket. Ord på orchiska eller andra fantasyspråk går också bra, men inga riktiga språk, tack!
Exempel:
Vingmörkeralv
Klan: Lliandra (mörkeralvsklanen)
Kostnad: 22
Max karma: 45
Min karma: 35
Blåhyad och ondskefull, men vacker, humanoid varelse med vitt hår, lysande ögon och spetsiga öron. Två enorma vingar på ryggen ger vingmörkeralver flygförmåga. Vingmörkeralver föredrar pilbågar och andra vapen som är lätta och gör att de slipper komma nära marken.
Max tärningar per egenskap: 4
Egenskaper: En bonustärning på Flyga
Fördelar: Flygförmåga, Evigt ung
Nackdelar: Fobi för Inomhus, Sexig
En tämligen kompetent varelse.
Snorling
Klan: Grizhnakh (svartfolksklanen)
Kostnad: 0
Max karma: 10
Min karma: 0
Liten, ful, mjäkig, inkompetent humanoid varelse. Däremot är snorlingar tämligen våldsamma, sadistiska och ondskefulla. Högsta önskedröm är att våga sätta sig upp mot en riktig orch och överleva.
Max tärningar per egenskap: 1
Egenskaper: --
Fördelar: --
Nackdelar: --
En tämligen inkompetent varelse.