Troberg
Sinister eater
Re: Spöknippen, folkmobbshantering och kravallskott
Och? Finska flygvapnets hakkors var inte kopplade till nazismen, de var tidigare än så, men ändå bytte Finland till kokarder efter WW2. Symbolen var svärtad, med eller utan egen förskyllan.Rent historiskt är det nog tvärtom - spöknippet är sammanknippat med ordningsmakten sedan romerska republiken och varit heraldisk symbol för ordningsmakt sedan medeltiden (det förekommer till exempel i ätten Vasas riksvapen). Jag har dessutom för mig att det svenska polisväsendet använde spöknippet innan fascismen som ideologi var påhittad, så finns det ett samband så borde det vara omvänt. Men mig veterligen sade Mussolini aldrig att han var svensk polis.
Må så vara, men bör verkligen polisen ha rätt att bete sig på det sättet? Polisarbete, som all myndighetsutövning, bör präglas av transparens och öppenhet, inte på lömska taktiker, hemlig information och hot.Ur kravallsynpunkt så är en skrämd mobb är lättare att hantera än en ilsken mobb. En ilsken mobb blir väldigt lätt riktad. Det är sådana som lynchar folk, eller bryter barrikader och röjer jävel på stan. En skrämd mobb kan styras. Alltså skrämmer man den ilskna mobben, och en av metoderna för detta är att slå på sköldarna. Signalen "kom hit så får du stryk" skrämmer majoriteten av folket i massan, som blir på sin vakt och mer försiktig.
Må så vara, men du har inte polisträning. Sådana reaktioner går att träna bort. Dessutom, fastna inte på enbart den skjutningen, två personer till mejades ner.Jag har för övrigt full förståelse för att polisen sköt Hannes. När jag gjorde lumpen hade jag en liknande upplevelse som skrämde skiten ur mig, men övertygade mig att jag definitivt är fullt kapabel att agera likadant i liknande situationer. Eller, låt mig omformulera mig, jag är förmodligen oförmögen att hindra mig från att agera likadant.
Vilket för mig tillbaka till en tidigare poäng: det är i första hand polisledningens fel. De skulle inte skickat in 2500 poliser rustade för strid som bara kan trissa upp stämningen, de skulle skicka in en mindre grupp poliser vars uppgift var att lugna stämningen.Vad har det med skotten i Göteborg att göra? Jo, det faktum att majoriteten av polisen på plats inte var kravallpolis, utan normala poliser med kravallutrustning.