Historiadags! (Edit)
Jag gjorde lite research!
Första gången Zeppelinare nämns någorlunda systematiskt är i
Staden utan Namn, då dom finns med 4 gånger.
Kanske var det detta som inspirerade Rising när han en månad senare skriver, som Troberg säger, det här
inlägget, (Vilket föregås av
det här inlägget, två timmar tidigare...
) 17 pers skriv svar på de där jäkla frågorna, så alltså förekommer zeppelinare 17 gånger i tråden, vilket startade en mindre Zeppelinar-craze. Chinchillor var också fasligt inne på den tiden, men de tynade bort och misslyckades med att slå sig till rot i forumskulturen, till skillnad från zeppelinare...
För då!
Då börjar Zeppelinarna krypa in i speldesignen. Storuggla skriver om
Stooor Stad, som
exploderar i inlägg och zeppelinare (Förekommer 10 ggr) och grundar därmed ett spelkoncept
och Storugglasyndikatet. Och det är då som Dimfrost skriver...
tada!
Terone
Terone föds i dessa två trådar,
1 och
2, efterföljs av
Fabeljazz!. Dimfrost är en prominent medlem av Storugglasyndikatet och en av de största trendsättarna på forumet. Hans koncentrerade och typiska "stämningslistor" var jävligt inne och heta på den tiden (Eh, tyckte jag iaf
), och här finns zeppelinare med i dom. Faktum är att det babblas zeppelinare så mycket att man nästan tror att hela forumet ska svälla upp av varmluften och glida iväg.
De här tre Dimfrostprojekten, Staden, Terone och Fabeljazz överlevde konceptstadiet, etablerade sig och växte vidare med forumet, vilket säkert påverkade zeppelinar... faktorn. Fabeljazz publicerades, Terone är klart nu, och vi kollar hur vi kan publicera Staden.
Nu är det full fart iaf, Fabeljazz och Terone är hett, och en rabiat skara av zeppelinarivrare tycker även att Staden är hett... Och zeppelinaren själv är en symbol för vad som är hett och nyskapande, både en uppriktig sådan och en självironisk sådan, en parodi på publikfrieri och försöken att lämna den vanliga fantasyfåran, samt förstås ett stort internskämt i största allmänhet, som vi kan se
här.
Slutligen så gör Dante
zeppelinargremlingen, och cementerar zeppelinaren på forumet.
Men då hade zeppelinarna redan hunnit förändra allting. Mellan Risings inlägg och det första zeppelinarinlägget (
detta) så hade forumet en zeppelinarpromille på 0,17. Efter Chinchillor och Zeppelinare-tråden fram till Dantes zeppelinarsmiley låg det på
0,51...
Men mitt favoritzeppelinarinlägg är ändå
det här, Krilles realistiska drake, före allt det däringa.
Jag skulle pluggat idag. Fuckers.
<font size="1">
Edit: Länkade till rätt inlägg för att ge kontext åt Risings zeppelinarinlägg</font size>