Nekromanti :zeppelinare:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,925
Location
Stockholm
Tja, finns det en :zeppelinare:-graemlin måste den ju användas.

Sedan är det ju coolt med :zeppelinare: (även om det kanske inte är allas :tekopp:).

Fast riktigt besatta är nog bara ett par-tre personer.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fast riktigt besatta är nog bara ett par-tre personer.
Mer kända som Storugglasyndikatet. Den ende syndikatern som vågat framträda offentligt är Dimfrost, the Kingpin of Zeppelins, som är så skräckinjagande att ingen vågar göra honom för när.

(Det antas allmänt att Storuggla är medlem, eller kanske till och med ledare för, Storugglasyndikatet, men det är också möjligt att det är uppkallat efter medlemmarnas förkärlek för hängslen, som är kända som "storugglesnören" i de kretsar av utsatta, fattiga och överutbildade där Storugglasyndikatet rekryterar.)

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Det hela började när någon för att illustrera att man inte kan jämföra olika spelstilar (tror i alla fall att det var spelstilar) listade en lång lista med "Vad är bäst?"-frågor, med helt orelaterade alternativ, tex "Vad är bäst, zeppelinare eller chinchillor?". Sedan gick tråden utför några hundra inlägg när alla skulle tala om vad som var bäst, varför det var så och hur fel alla andra hade.

Mig veterligt är det i alla fall första egentliga förekomsten av zeppelinare annat än i föregående.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag är besatt av Hindenburg. Närsomhelst kan han bubbla till ytan...

Jag dog år 1937. Det skulle bli min jungfrufärd, men... Bluuu! Elden! Elden! Smärta! Wraaaaaaagh!!

:zeppelinare:! :zeppelinare:!!! :zeppelinare:....
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Yamato

Jag fattar inte heller varför folk dyrkar zeppelinare här på wrnu. Det är ju phekkin' slagskepp som äger.

















Rule, Yamato! Yamato, rule the waves!

-Jungman Danne.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Historiadags! (Edit)

Jag gjorde lite research!

Första gången Zeppelinare nämns någorlunda systematiskt är i Staden utan Namn, då dom finns med 4 gånger.

Kanske var det detta som inspirerade Rising när han en månad senare skriver, som Troberg säger, det här inlägget, (Vilket föregås av det här inlägget, två timmar tidigare... :gremgrin:) 17 pers skriv svar på de där jäkla frågorna, så alltså förekommer zeppelinare 17 gånger i tråden, vilket startade en mindre Zeppelinar-craze. Chinchillor var också fasligt inne på den tiden, men de tynade bort och misslyckades med att slå sig till rot i forumskulturen, till skillnad från zeppelinare...

För då!

börjar Zeppelinarna krypa in i speldesignen. Storuggla skriver om Stooor Stad, som exploderar i inlägg och zeppelinare (Förekommer 10 ggr) och grundar därmed ett spelkoncept och Storugglasyndikatet. Och det är då som Dimfrost skriver... tada!

Terone

Terone föds i dessa två trådar, 1 och 2, efterföljs av Fabeljazz!. Dimfrost är en prominent medlem av Storugglasyndikatet och en av de största trendsättarna på forumet. Hans koncentrerade och typiska "stämningslistor" var jävligt inne och heta på den tiden (Eh, tyckte jag iaf :gremtongue:), och här finns zeppelinare med i dom. Faktum är att det babblas zeppelinare så mycket att man nästan tror att hela forumet ska svälla upp av varmluften och glida iväg.

De här tre Dimfrostprojekten, Staden, Terone och Fabeljazz överlevde konceptstadiet, etablerade sig och växte vidare med forumet, vilket säkert påverkade zeppelinar... faktorn. Fabeljazz publicerades, Terone är klart nu, och vi kollar hur vi kan publicera Staden.

Nu är det full fart iaf, Fabeljazz och Terone är hett, och en rabiat skara av zeppelinarivrare tycker även att Staden är hett... Och zeppelinaren själv är en symbol för vad som är hett och nyskapande, både en uppriktig sådan och en självironisk sådan, en parodi på publikfrieri och försöken att lämna den vanliga fantasyfåran, samt förstås ett stort internskämt i största allmänhet, som vi kan se här.

Slutligen så gör Dante zeppelinargremlingen, och cementerar zeppelinaren på forumet.

Men då hade zeppelinarna redan hunnit förändra allting. Mellan Risings inlägg och det första zeppelinarinlägget (detta) så hade forumet en zeppelinarpromille på 0,17. Efter Chinchillor och Zeppelinare-tråden fram till Dantes zeppelinarsmiley låg det på 0,51...

Men mitt favoritzeppelinarinlägg är ändå det här, Krilles realistiska drake, före allt det däringa.

Jag skulle pluggat idag. Fuckers.

<font size="1">Edit: Länkade till rätt inlägg för att ge kontext åt Risings zeppelinarinlägg</font size>
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,599
Location
En mälarö
Re: Yamato

Det är ju phekkin' slagskepp som äger.
Sant. Fast HMS Nelson och HMS Rodney var coolare än alla riskokarskutor i hela världen. :gremelak:















 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,610
Location
Fallen Umber
Det antas allmänt att Storuggla är medlem, eller kanske till och med ledare för, Storugglasyndikatet, men det är också möjligt att det är uppkallat efter medlemmarnas förkärlek för hängslen, som är kända som "storugglesnören" i de kretsar av utsatta, fattiga och överutbildade där Storugglasyndikatet rekryterar.
En annan teori är att det är Storugglas mystiska essens som är poängen (den placerades i en blykantad burk när Storugglas drömmar rövades bort av de marsianska mesmeristerna), att det är storuggligheten som alla sanna storugglesyndikatmedlemmar försöker uppnå.

Fast den är tyvärr totalt felaktig. I själva verket är jag bara ansiktet utåt för ett världsomspännande brottssyndikat (som omspänner diverse andra världar också) som kommer att erövra världen med sina ostoppbara zeppelinarflottor på kvällen den 21/12 2012.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,610
Location
Fallen Umber
Re: Historiadags!

Hade inte mitt ego varit stor som ett slagskepp hade jag nog blivit generad av allt beröm. :gremblush:

För övrigt är slagskepp bara coola när de flyger, och jag orkar inte leta reda på någon lämplig bild för tillfället. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Yamato

"Sant. Fast HMS Nelson och HMS Rodney var coolare än alla riskokarskutor i hela världen."

Fast trubblet är ju att slagskeppen vid den tiden som Nelson, Rodney, Yamato, Musashi, Bismark och Scharnhorst dök upp och skulle styra och ställa på världshaven så hade slagskeppen religerats till en roll som kustbombaremangsarrangör, det var ju Graf Zeppelin (se, en tie-in till denna trådstart!), Ark Royal, Enterprise och Akagi som styrde och ställde. Så de var mest skrytbyggen.


Storuggla, thailand har en!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,610
Location
Fallen Umber
Re: It's true!

Intressant att veta är kanske att jag botade mitt mest akuta zeppelinarberoende genom att skriva artikeln om zepplinare i Fenix. Efter det har jag kunnat ta det mer sansat. :gremsmirk:


/Dimfrost
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Is it?

Så du menar att om jag får Fenix att ta in min teori om kopplingen mellan panspermiateorin, påskharen och Jesse James, så skulle allt bli bra sedan? Rösterna skulle försvinna? :gremfrown:

Erik
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,610
Location
Fallen Umber
Re: Is it?

Nej. :gremfrown: I ditt fall måste du nog få National Geographic och Uzbekian Times att ta in artikeln istället.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Historiadags!

Eftersom jag också tråcklat mig igenom alla zeppelinarinlägg så tänker jag bidra med att säga att första gången det skrevs om zeppelinare på forumet var detta inlägg. (Gissa gärna vilken forumit som skrev det innan du klickar. Det är en kändis, så alla kan vara med å leka. (Jag själv trodde det skulle vara nightowl och att det skulle vara ett inlägg till Gondica, men det är fel.))
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,599
Location
En mälarö
Re: Yamato

Fast trubblet är ju att slagskeppen vid den tiden som Nelson, Rodney, Yamato, Musashi, Bismark och Scharnhorst dök upp och skulle styra och ställa på världshaven så hade slagskeppen religerats till en roll som kustbombaremangsarrangör, det var ju Graf Zeppelin (se, en tie-in till denna trådstart!), Ark Royal, Enterprise och Akagi som styrde och ställde. Så de var mest skrytbyggen.

Det du skriver stämmer på pricken. Mitt enda svar på det blir att Nelson och Rodney kunde var och en avfyra 9 (nio!!!) stycken 16-tumspjäser mot ett och samma mål. Samtidigt. Deras andra kompisar kunde, oavsätt nationalitet, prestera som mest 6 stycken, vanligen inte fler än 4. Mot sådan rent ohemulsk coolhet står sådant som logik och historisk korrekthet sig apslätt

/Anders
 
Top