Det stämmer inte, slagskepp flyttar sig inte i sidled är de skjuter, det är bra tryck i pjäserna, men inte bra nog för att trycka 50 000 ton ett par meter i sidled.Den är dock rätt imponerande - jag har sett en bild på en full bredsida från USS New Jersey, där man kan se hur hela slagskeppet flyttas flera meter i sidled (ca två meter om man mäter svallet relativt skeppets bredd) av rekylen - men man slipper i alla fall ändra kurs efter varje skott.
Haha, kul! Är förresten den serien värd att läsa? Jag har läst "Guns of the South" och även om jag hade nog så skoj när jag läste den så tyckte jag att idén var roligare än genomförandet.I Harry Turtledoves invasionsserie, där elaka utomjordingar försöker erövra jorden under andra världskriget, beskjuter Wehrmacht ett landat fientligt rymdskepp med Eisenbahnkanone Dora. Utomjordingar tror att den inkommande 80cm-granaten är en kortdistansmissil och sätter in sitt missilskydd. Lång näsa för dem. Den pansarbytande jättegranaten spräcker rymdskeppets reakor och fixar världshistoriens första radioaktiva utsläpp. Var då? I Tjernobyl förstås.
Huvudet på spiken även i detta fall."idén var roligare än genomförandet"
Tja, Vasa finns ju fortfarande kvar. Hur många örlogsfartyg från den tiden finns det egentligen kvar idag, i så bra skick? Med andra ord, det var en jävligt smart konstruktion!nej, det är ju en väl beprövad konstruktionsmetod. ;-)