Nekromanti :zeppelinare:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,170
Location
Lund
Re: En Dora-film

Jag var pjäsgruppchef i lumpen. Men vi var bara 8 man i vår pjäsgrupp. Och om det knep kunde man operera den med 2 -3 man fast det blev lite svettigt :gremtongue:

Nästan som en Dora eller vad säger ni :gremsmile:

C.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Re: Ytterligare coolheter (Nelson)

Det kan tilläggas att C-tornet på nelson-klassen inte bär rakt föröver, utan endast kan användas till bredsidor.
Anledningen till att alla torn till huvudartilleriet är på fördäcket har att göra med skeppest inre, nelson var byggd med stora restriktioner på sin vikt, och att samla tornen möjliggör ett kortare huvudpansar och ända skydda alla vitala delar = mindre vikt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,000
Location
Port Kad, The Rim
Re: Ytterligare coolheter (Nelson)

Det där C-tornet var ställt så att man kan skjuta snett framåt med det. Så N kunde brassa av en full bredsida medan hon stävade mot fienden. Unikt för N och R på sin tid.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Re: Varför kanoner fram och bak?

Den är dock rätt imponerande - jag har sett en bild på en full bredsida från USS New Jersey, där man kan se hur hela slagskeppet flyttas flera meter i sidled (ca två meter om man mäter svallet relativt skeppets bredd) av rekylen - men man slipper i alla fall ändra kurs efter varje skott.
Det stämmer inte, slagskepp flyttar sig inte i sidled är de skjuter, det är bra tryck i pjäserna, men inte bra nog för att trycka 50 000 ton ett par meter i sidled.
Finn en trevlig artikel om det Do Battleships move sideways when they fire?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Re: Ytterligare coolheter (Nelson)

Alla slagskepp grupperade tornen så de skulle bära över så många grader som möjligt, det är ingen större skillnad i hur pass mkt föröver som Nelsons c-torn och t.ex X-tornet (det aktra) på South dakota eller Hood bär.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Krigs-Discovery?

samma här.. kriget verkar ha flyttat från vanliga Discovery till DISCOVERY CIVILIZATIONS ...som Krille skrev såg jag nu.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,000
Location
Port Kad, The Rim
Re: Ytterligare coolheter (Nelson)

Efter att ha tittat på foton av Nelson och Iowa får jag ett annat intryck. Iowas X-torn måste ta hänsyn till sekundärbestyckningen runt bryggan på ett sätt som Nelsons C-torn knappast behöver. Men, men, jag är ingen expert på saken, utan har bara återgivit något som jag läste för många år sedan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Re: Ytterligare coolheter (Nelson)

Varför höjde man inte C-tornet så att det kunde skjuta över B-tornet? Det känns mycket naturligare än den här konfigurationen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ytterligare coolheter (Nelson)

för att det skulle bli för hög tyngdpunkt skulle jag gissa...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,599
Location
En mälarö
Harry Turtledove (ot)

I Harry Turtledoves invasionsserie, där elaka utomjordingar försöker erövra jorden under andra världskriget, beskjuter Wehrmacht ett landat fientligt rymdskepp med Eisenbahnkanone Dora. Utomjordingar tror att den inkommande 80cm-granaten är en kortdistansmissil och sätter in sitt missilskydd. Lång näsa för dem. Den pansarbytande jättegranaten spräcker rymdskeppets reakor och fixar världshistoriens första radioaktiva utsläpp. Var då? I Tjernobyl förstås.
Haha, kul! :gremgrin: Är förresten den serien värd att läsa? Jag har läst "Guns of the South" och även om jag hade nog så skoj när jag läste den så tyckte jag att idén var roligare än genomförandet.

/Anders
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Re: Ytterligare coolheter (Nelson)

Som tomasarfert skrev, tyngdpunkten skulle ha blivit för hög.
Men nelson var också byggd enligt Washingtonfördraget vilket satte 35 000 som gränsen för storleken på alla slagskepp.
En barbarette (det tornet sitter på) på nelson var 30 till 38cm tjock, att höja den två våning skulle ha vägt en hel del, vilket motverkar orsaken till arrangemangen med all kanoner föröver, nämligen att spara vikt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Re: Ytterligare coolheter (Nelson)

för att det skulle bli för hög tyngdpunkt skulle jag gissa...
För hög tyngdpunkt till följd av för många kanoner har väl aldrig krånglat? *host*
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,000
Location
Port Kad, The Rim
Re: Harry Turtledove (ot)

Nej, den är inte värd att läsas. Alltför pratig, alltför lång (8 böcker IIRC).

"idén var roligare än genomförandet"
Huvudet på spiken även i detta fall.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ytterligare coolheter (Nelson)

nej, det är ju en väl beprövad konstruktionsmetod. ;-)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Re: Ytterligare coolheter (Nelson)

nej, det är ju en väl beprövad konstruktionsmetod. ;-)
Tja, Vasa finns ju fortfarande kvar. Hur många örlogsfartyg från den tiden finns det egentligen kvar idag, i så bra skick? Med andra ord, det var en jävligt smart konstruktion!
 
Top