wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag håller med. Ett rollspel utan våld och död är knappt ett spel alls.
När vi tvekar vilket spel vi skall spela härnäst brukar vi räkna ut tabell-strids-talet, som är ett rätt finurligt sätt att avgöra hur bra ett spel är.
(Antalet tabeller i stridsreglerna) x (Antalet sidor i stridsreglerna) x (Antalet bilder på vapen i spelet)
...
...
...
Eller tja. Välj en genre, har den genren våld och död i sig så skall nog spelet ha med det också, annars kommer det att kännas som det glappar någonstans. Och alla konflikter måste inte vara i form av fysiskt våld, det går att spela oerhört spännande saker även utan att insatsen är att någon får en kniv i buken, kanske till och med mer spännande eftersom den besegrade kan fortsätta att vara en del av berättelsen.
Men jag har spelat spel helt utan regler för våld och död med god behållning. Tex Itras By, som är ett helt fantastiskt spel.
Jag har spelat spel med stridsregler, men där genren egentligen inte innehåller strid och där vi helt enkelt aldrig använt de reglerna, med god behållning. Tex Witch Quest, ett spel om 13-åriga häxor och deras katter.
Jag har själv skrivit en del spel där våld egentligen inte blir en så central faktor, även om det kan förekomma i förbigående i narrativet, Medan världen går under, OKULT och Ökenros, tex.
När vi tvekar vilket spel vi skall spela härnäst brukar vi räkna ut tabell-strids-talet, som är ett rätt finurligt sätt att avgöra hur bra ett spel är.
(Antalet tabeller i stridsreglerna) x (Antalet sidor i stridsreglerna) x (Antalet bilder på vapen i spelet)
...
...
...
Eller tja. Välj en genre, har den genren våld och död i sig så skall nog spelet ha med det också, annars kommer det att kännas som det glappar någonstans. Och alla konflikter måste inte vara i form av fysiskt våld, det går att spela oerhört spännande saker även utan att insatsen är att någon får en kniv i buken, kanske till och med mer spännande eftersom den besegrade kan fortsätta att vara en del av berättelsen.
Men jag har spelat spel helt utan regler för våld och död med god behållning. Tex Itras By, som är ett helt fantastiskt spel.
Jag har spelat spel med stridsregler, men där genren egentligen inte innehåller strid och där vi helt enkelt aldrig använt de reglerna, med god behållning. Tex Witch Quest, ett spel om 13-åriga häxor och deras katter.
Jag har själv skrivit en del spel där våld egentligen inte blir en så central faktor, även om det kan förekomma i förbigående i narrativet, Medan världen går under, OKULT och Ökenros, tex.