Förutom vad alla andra har sagt så vill jag påpeka att även om vi alla är individer och att det finns folk till allt så betyder inte det att vi inte kan ha någon aning om vad andra gillar och inte gillar. Det finns säkert nån därute som mest bara skulle bli road om jag på slump sparkade hen på smalbenet men det är ändå absurt att påstå att man kan gå runt och sparka folk på smalbenet för vem vet vad folk gillar egentligen.Jag tror snarare att risken är väldigt stor när man börjar blanda in för många identitära etiketter i rollspelandet. Inkluderingen kan inte utgå från gissningar eller ännu värre, från de egna fördomarna, utan måste utgår från den individ men vill inkludera. Att en person tillskrivs etikett A (t.ex. tillhörighet till en minoritet eller utsatt grupp) behöver inte alls betyda att hen vill att det ska finnas andra med den etiketten i spelet.
Det är så klart önskvärt att utgå ifrån de individer man vill inkludera. Men för att kunna göra det så måste man känna individen ifråga - hela problemet här är att exemplet rör en individ vi inte känner. Hur ska du kunna skräddarsy ditt val av rollspel för att introducera din Iranska kvinnliga granne till hobbyn när du bara är ytligt bektant och hon aldrig har spelat rollspel förut? Det går inte - du måste göra antaganden om vad hon kan tänkas gilla. Framför allt så måste du göra antaganden om vad hon kan tänkas ogilla så skarpt att hon blåser av hela grejen innan den ens kommit igång.
Vem vet, hon kanske råkar gilla grafiska beskrivningar av tortyrscener men man låter ändå bli att lägga in det i första sessionen med den helt gröna spelaren som man aldrig spelat med eftersom det är stor risk att hon bara tycker det är jobbigt. Och hon kanske mest bara uppskattar chansen att få leva sig in att vara vit man i 20-talets Boston men det är ändå klokt att låta henne börja med ett spel där hon utan vidare kan spela någon som är rätt lik henne själv - det är trots allt vad de flesta brukar gilla att spela.
Übereil