Den logiska följdfrågan, men som nog egentligen hör hemma i en egen tråd, är då: hur kan svenska rollspel locka fler yngre spelare?
Rätt tema, rätt timing, bra spel. Vad gäller tema tror jag att det vore bra att anknyta till något aktuellt som "alla unga" är insatta i. Såhär i juletid vore det utmärkt att släppa ett rollspel på julkalendern. Det är inte alla kalendrar som skulle passa, årets
Mirakler med sina individuella tidsresor är möjlig men svår att göra rollspel utav, men kalendrar såsom
Mysteriet på Greveholm och
Selmas saga skulle passa utmärkt som rollspel. Min tanke då är att när barnen öppnar julklapparna så ska det vara jättepepp på att börja spela direkt. Alla har settingen färskt i minnet och det finns en hype. Hade det varit 2008 skulle temat självklart varit
Harry Potter och runt 1970 tror jag min far blivit jätteglad över
Kullamannenrollspelet. Tanken är då att handlingen i spelet kan vara en alternativ händelselinje till originalberättelsen eller att rollspelsäventyren fungerar som en uppföljare. Spelens tilltal ska passa både för en grupp barn som spelar tillsammans eller att en förälder är spelledare åt en grupp barn.
Det bygger på att man har ett system att utgå ifrån (exempelvis
Sagospelet Äventyr eller
Hjältarnas tid) och att man tidigt lyckas få till ett samarbete med rättighetshavarna så att spelet är redo att ges ut i samband med att filmen / tv-serien släpps. Skulle det ges ut ett julkalenderrollspel så skulle det spelet recenseras i tv-sofforna, Orvar skulle åter få stoltsera med titeln "rollspelshistoriker" på sin namnskylt och en hel del oinsatta barn och föräldrar skulle bli nyfikna på att spela rollspel.