Beror ju helt på vad man vill göra och hur man behandlar spelet som så. Vissa vill spela som ett brädspel med lite RPG-influenser - då funkar D20 och M:Å0/M:YZs T6-kluster. Problemet jag ser med M:Å0-T6 systemet är att ibland misslyckas man oavsett om man har 15 tärningar och pressar/ber till ikonerna/använder whatever, på något som man liksom borde ha haft koll på och gjort hundra gånger innan. Det ger visserligen upphov till roliga situationer, eftersom det hanterar mer som ett brädspel än ett faktiskt rollspel. Att katastrofalt misslyckas kan vara roligt.
Däremot känns det lite sådär att efter X antal spelsessioner när man tycker man har kommit långt och utvecklat sin karaktär till att bli bra på en del, att slå 12 tärningar i stället för 9 på en färdighet, och 8 i stället för 6 på en annan. Extremt tråkig och linjär utveckling, eftersom den motorn har en del att önska vad gäller just detta.
Om du gillar karaktärsutveckling och se din karaktär faktiskt
bli bättre, får jag utveckla på vad
@Ymir sade om FFG:s Genesys/Star Wars system. Du kan utveckla dina färdigheter på sex (6)
olika sätt - att köpa en talang/ta hjälp av yttre omständigheter som ger dig en blå tärning, eller en annan som permanent tar bort en svart. Eller skaffa talanger som uppgraderar ditt slag, eller att du slipper nedgradera när du vanligtvis skulle. Eller så går du upp i "level" och får permanent en extra tärning i den positiva poolen etc. etc. Samtidigt finns det många talanger som byter färdighet för andra, eller att du hanterar strid/skada på ett helt annat sätt än tidigare.
Med FFG:s system märker man ordentligt när man utvecklas. Man klarar saker markant oftare, eller så får man bonusar titt som tätt. Hur fort det går är upp till SL om hen vill ösa XP på en. Samtidigt finns det så mycket prylar man kan använda för olika ändamål, mycket modifieringsmöjligheter för dessa samt att specialiseringsträden man har som sitt yrke utvecklar en sakta men väldigt säkert.
Lite jobbigt system att grotta sig in i, men väl värt det om man gillar sin roll eller karaktär.