Det är 15% chans, ganska högt för något som du är helt otränad i (man kan tycka att en riddare borde vara tränad i armborst men iaf).
Jag ser inte hur det är mindre problematiskt att sparka upp en dörr i gammel-DnD(1T6+STY-bonus vs. 6 ) eftersom jag i teorin kan ha slagit fram en karaktär som har -1 i STY-bonus och alltså har 0% chans att lyckas - och som dessutom regelmässigt aldrig kan förbättra den chansen
Jag tar Drakar och Demoner 1987 som exempel. Alla versioner av Drakar och Demoner eller Mutant jag sett har samma problem, eller värre.
Man får 8 färdigheter från början. Det finns 30 färdigheter. Anfall och parad med ETT vapen är olika färdigheter. Så många vill ha ett närstridsvapen, en sköld och ett avståndsvapen för att vara med i spelet, så kvar är 5 färdigheter.
Då har vi exempelvis
Hasardspel (baschans INT)
Schack och Brädspel (baschans 0).
Endast tjuven får välja Hasardspel.
Ensast riddaren får välja Schack och Brädspel.
Pirat, Krigare, Köpman, Stråtrövare? Njet.
Läsa och Skriva? Inte om du är riddare.
Första Hjälpen? Inte om du är Pirat, Jägare, Krigare, Tjuv eller Stråtrövare (mfl).
Gömma Sig? Inte om du är Pirat.
Färdighetssystemet blir först och främst en lista över vad du inte kan. Inklusive de allra flesta vapen som du inte kan hantera - även knytnäve och spark är separata färdigheter. Även om det är helt orimligt att föreställa sig en Riddare eller Krigare som skulle träna ensidigt med ett enda vapen.