Jag störs sällan av mängden text på en sida (då spelar det större roll hur välskriven texten är) men eftersom vi talar om layout vill jag ha svart text på vit eller ljust, ljust grå bakgrund och inget högblankt papper (blänker!). Jag är inte förtjust i ljus text på färgad bakgrund (Coriolis var ingen favorit), det ställer stora krav på typsnitt och tryckteknik för att bakgrunden inte skall flyta över bokstävernas streck.
Jag är inte heller någon fantast av skeuomorphism, att sidan skall se "högteknologisk" ut för SF-spel (om de skall låtsas vara någon form av framtida cyberspace kanske det hade varit bättre att publicera spelet på en webbsida!?). Det brukar funka bättre att antyda pergament e.dl. för fantasyspel (det dslår mig nu att hade det inte varit snyggt med ett medeltida spel som har massor med illustrationer av harar som rider på sniglar och gigantiska anfanger först i varje kapitel!? – mer stämningsfullt än många teckningar och det borde vara billigare att ta fram).
Men vad säger ni om "semantisk typografi"? Det verkar vara ganska vanligt och det är en fälla som jag själv lätt går i. Det jag menar med det är när alla regeltermer är i fetstil, egennamn på det lokala språket är kursiv stil, begrepp i världen är grön text på lila bakgrund osv. Jag skall med andra ord ifrån formgivningen på ordet se vad det är för typ av ord. Jag gillar personligen konceptet men det har en tendens till att bli överlastat. En del spel verkar köra tungt på detta, andra inte alls lika mycket. Jag har svårt att säga om det är en trend eller ej, men vad tycker ni om det?