amerikanska rollspel och layout..

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Värst genom tiderna måste ändå Fantasy Flights Dark Heresy vara. Allt är nästan oläsligt mot den gulbruna bakgrunden, jag gillar spelet men det tar 5 ggr så lång tid att läsa då man hela tiden tappar tråden, eftersom bakgrunden stör
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,525
Håller helt med. Ska man formge något texttungt är det otroligt viktigt att jobba med rubriker, ingresser och bröd på ett korrekt sett så man skapar en hierarki som blir logisk och lättläst. Speciellt om man ska använda boken som en slags uppslagsbok vid spel. Jag ser mycket hellre en luftig bok på 400 sidor än en texttung kompakt bok på 250 sidor.
Verkligen! Otyget med att klämma in så mycket text som möjligt/sida är en mardröm för mina stackars ögon. Coriolis layout är ett ganska bra exempel på balans mellan formmässigt utryck och användbarhet tycker jag.

Jag har hört att Amerikanska kurslitteratur-författare får betalt per ord, vilket ofta resulterar i fruktansvärt ordtäta tegelstenar. Ingen aning om hur det funkar i rollspelssammanhang. Men dålig layout kanske handlar om budget/snålhet/girghet/publikens låga förväntningar (=bra layout säljer inte nödvändigtvis supermycket mer)?
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,390
Location
Helsingborg
Det extremt mycket ramar, sidhuvud, sidfot och så vidare, och ett typsnitt som inte är särskilt kompakt, så det blir rätt litet text per sida i slutänden.

Det hade gått att få in betydligt mer text på den sidan om man hade varit litet mer spartansk med layouten,
Vad spelar det för roll att det är lite text per sida?

Som en sidonot, med utbildning i grafisk design: när jag ger respons på sättning brukar det 90% av fallen handla om att det inte finns tillräckligt avstånd mellan olika element på sidan, så egentligen hade jag hellre förespråkat (för amatörer) att gå för luftigt snarare än för tätt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
Det som inte fungerar, rent subjektivt för mig personligen, i den där layouten är:
  • Jag ogillar färgade plattor bakom text. Jag tycker att det stör läsningen och minskar läsbarheten.
  • Jag ogillar när det går från mörkt (bakgrunden) till ljust (plattan) till mörkt (texten). För mig känns det som att den mörka bakgrunden hela tiden pockar på uppmärksamhet, vilket gör det svårt för mig att fokusera på texten. Det här blir inte bättre av de grafiska ramelementen.
  • För mig funkar inte typsnittet. Det finns säkert sans serifer som funkar bra i brödtext men rent generellt är jag ganska skeptisk till det och för mig funkar det inte i det här fallet.
  • Jag har svårt att läsa ljus text mot mörk bakgrund. Framför allt när den mörka bakgrunden dessutom är mönstrad. Att det finns en massa färg och grejer bakom exemplet stör mig rätt mycket.
Det är en hyfsat fin sida att titta på.
Jag har inga invändningar alls mot mängden utrymme mellan texterna. Hade det varit vit bakgrund med svart (eller mörkgrå) text genomgående, då hade jag antagligen gillat det. Sidhuvudet och sidfoten hade gärna fått vara kvar som de är.

Nu är jag inte hemma så jag har inte tillgång till första Järnringens Coriolisbok, men den funkade betydligt bättre för mig. Jag har för mig att det var sans serif där också, men det kändes mindre tyngande för ögat – mer lättläst helt enkelt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,756
Tycker man ska akta sig för att tänka att "få in mer text" alltid är något eftersträvansvärt i rollspelsformgivning.
Jag antar att de flesta rollspel behöver skära content på slutet för att få plats, och i det läget ser jag hellre att man får in det på det tänkta sidantalet. I exemplet här hade man kunnat få in betydligt mer content utan att det gått ut över läsbarheten (om något tycker jag att Coriolis är besvärligt att läsa dessutom).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,390
Location
Helsingborg
exemplet här hade man kunnat få in betydligt mer content utan att det gått ut över läsbarheten (om något tycker jag att Coriolis är besvärligt att läsa dessutom).
Jag är inte färgblind (som @krank ) men det enda jag egentligen stör mig på är att radlängden är känns kort. Nu ska jag inte säga något, för jag gjorde samma misstag med Svärd och Svartkonst.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,756
Det som inte fungerar, rent subjektivt för mig personligen, i den där layouten är
Håller helt med om dessa.

Jag inbillar mig att jag förstår vad avsikten med textrutorna är - att det ska kännas som att man läser på tablet - men...
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,756
Jag tror att du har ganska fel när det gäller hur rollspelsskrivande ser ut.
Det är vad jag sett från insidan de (inte särskilt många) gånger jag varit där. Och ofta när en tillverkare varit öppen med processen och det inte riktigt får plats allt det där man tänkte sig från början.

Det är väl så man får Players Guides ofta, med det som man vara tvungna att kapa ur grundboken? :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Det är vad jag sett från insidan de (inte särskilt många) gånger jag varit där. Och ofta när en tillverkare varit öppen med processen och det inte riktigt får plats allt det där man tänkte sig från början.

Det är väl så man får Players Guides ofta, med det som man vara tvungna att kapa ur grundboken? :)
Jo, men att man tvingas kapa i slutändan hade nog inte förändrats med en annan layout. Layoutens roll är inte att få in så mycket text som möjligt. Med en tätare layout hade man likafullt haft för mycket text till slut.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,631
Location
Malmö
Jo, men att man tvingas kapa i slutändan hade nog inte förändrats med en annan layout. Layoutens roll är inte att få in så mycket text som möjligt. Med en tätare layout hade man likafullt haft för mycket text till slut. Men det är så klart också att texten till viss del begränsas av formen.
Håller med om det här. Att klippa text handlar inte så mycket om att få plats som att göra texten bättre genom att bli mer precis och skala bort allt som inte är helt nödvändigt (vilket ofta är svårt och smärtsamt). Man kan ju i teorin skriva hur långa texter som helst, men särskilt bra blir det inte. Även om det får plats i boken.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,724
Det extremt mycket ramar, sidhuvud, sidfot och så vidare, och ett typsnitt som inte är särskilt kompakt, så det blir rätt litet text per sida i slutänden.
Personligen tycker jag, utan att kunna något om formgivning, det luftiga anslaget i Alien, Väsen och Hindenburg absolut gör dem mer lättlästa och enklare att ta till sig. Däremot kan jag tycka att det gör dem väl otympliga som fysiska böcker, som något jag ska släpa med mig till spelmöten. Jag hade gärna gjort avkall något på läsbarheten för att få lite kompaktare och behändiga böcker.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,845
Location
Eskilstuna
De främsta rollspelsformgivarna jobbar mycket med att få till bra uppslag. Det ska vara överskådligt, lättsökt och sammanhängande. Rubriker ska inte ha stycken som hamnar på andra uppslag. Helst ska uppslagen pränta in en sinnesbild och vara lätta att identifiera.

Att maximera mängden text per sida motverkar alla de grejerna.

Av de rollspel jag har jobbat på har vi aldrig pratat om att stryka innehåll för att få plats på X sidor. När vi stryker gör vi det för att innehållet känns överflödigt, underutvecklat eller för att spelet blir överladdat med information annars. Och risken för överladdning ökar ju ifall man klämmer in fler tecken per sida.
 

MangeW

Veteran
Joined
25 Sep 2020
Messages
44
Verkligen! Otyget med att klämma in så mycket text som möjligt/sida är en mardröm för mina stackars ögon. Coriolis layout är ett ganska bra exempel på balans mellan formmässigt utryck och användbarhet tycker jag.

Jag har hört att Amerikanska kurslitteratur-författare får betalt per ord, vilket ofta resulterar i fruktansvärt ordtäta tegelstenar. Ingen aning om hur det funkar i rollspelssammanhang. Men dålig layout kanske handlar om budget/snålhet/girghet/publikens låga förväntningar (=bra layout säljer inte nödvändigtvis supermycket mer)?
Nej, det har du nog rätt i, att bra layout inte nödvändigtvis säljer mer.

Det finns ju såklart typografiska- och designmässiga regler att förhålla sig för att få till en så bra layout som möjligt. Samtidigt är ju design överlag otroligt mycket som baken. Alla sina egna preferenser av vad som är snyggt/fult eller känns rätt/fel i hjärtat.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,972
Location
Uppsala
Att klippa text handlar inte så mycket om att få plats som att göra texten bättre genom att bli mer precis och skala bort allt som inte är helt nödvändigt (vilket ofta är svårt och smärtsamt).
Det här klippandet låter ju bara som sunt författande och att ta ett redaktionellt ansvar. De där långa "inte så bra" texterna finns det ju också ganska gott om i rollspel, i slutänden. Om något hade rollspel tjänat på att ha färre ord överlag kan jag tycka.

Jag kan rentav föreställa mig att Fria Ligans mer luftiga layouter, inte bara i Coriolis, blir en USP för många!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,634
Jag antar att de flesta rollspel behöver skära content på slutet för att få plats, och i det läget ser jag hellre att man får in det på det tänkta sidantalet. I exemplet här hade man kunnat få in betydligt mer content utan att det gått ut över läsbarheten (om något tycker jag att Coriolis är besvärligt att läsa dessutom).
Jag håller med dig @JohanL. Alien är en sjukt stor och tung bok men med förvånansvärt lite innehåll. Den hade kunnat ta en tredjedel så mycket plats i hyllan utan att för den sakens skull tappa i läsbarhet.
Sen finns det extremer åt andra hållet också. Exempelvis Whitehack 2ed är väldigt svårläst tycker jag. Men hade den blivit formgiven i samma stil som Alien hade den nog vägt 100kg.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
Jag kan rentav föreställa mig att Fria Ligans mer luftiga layouter, inte bara i Coriolis, blir en USP för många!
Jag vågar knappt föreställa mig hur tunga deras böcker hade känts om de haft ihoptjockad text också. Redan som det är nu är ju "luftigt" knappast hur jag skulle beskriva deras layout överlag; att det inte är så mycket text gör ju inte i sig, tycker jag, att det känns luftigt. De täcker ju all icke-text med en massa mörk färg som tynger ner…
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,756
Jag håller med dig @JohanL. Alien är en sjukt stor och tung bok men med förvånansvärt lite innehåll. Den hade kunnat ta en tredjedel så mycket plats i hyllan utan att för den sakens skull tappa i läsbarhet.
Sen finns det extremer åt andra hållet också. Exempelvis Whitehack 2ed är väldigt svårläst tycker jag. Men hade den blivit formgiven i samma stil som Alien hade den nog vägt 100kg.
Sedan verkar folk skapa halmgubben att jag bara vill maximera teckenmängden per sida till varje pris, men så är det ju inte. Jag testade teckenräkning i Coriolis jämfört med en produkt som jag gillade den harmoniska layouten i (The Coming Storm till HeroQuest: Glorantha) som var behagligare att läsa, mycket mindre "konceptig" och hade 60% mer tecken per sida.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,525
Nej, det har du nog rätt i, att bra layout inte nödvändigtvis säljer mer.

Det finns ju såklart typografiska- och designmässiga regler att förhålla sig för att få till en så bra layout som möjligt. Samtidigt är ju design överlag otroligt mycket som baken. Alla sina egna preferenser av vad som är snyggt/fult eller känns rätt/fel i hjärtat.
Absolut. Med "bra" layout menar jag inte bara om det är subjektivt snyggt eller inte, utan också, som du skriver, om att det har en logisk och lättförstådd informationshierarki. Speciellt i spel är det viktigt tycker jag. Ett av de första spelen jag köpte såg väldigt bra ut vid första anblick, men när jag skulle spelleda det insåg jag hur dåligt det var på grund av hur sjukt svårt det var att hitta i den tjocka boken. T ex var indexet i slutet helt obrukbart. Det var som att uppleva buggig kod, ett program som kraschar.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
742
Location
Göborg
Jag störs sällan av mängden text på en sida (då spelar det större roll hur välskriven texten är) men eftersom vi talar om layout vill jag ha svart text på vit eller ljust, ljust grå bakgrund och inget högblankt papper (blänker!). Jag är inte förtjust i ljus text på färgad bakgrund (Coriolis var ingen favorit), det ställer stora krav på typsnitt och tryckteknik för att bakgrunden inte skall flyta över bokstävernas streck.

Jag är inte heller någon fantast av skeuomorphism, att sidan skall se "högteknologisk" ut för SF-spel (om de skall låtsas vara någon form av framtida cyberspace kanske det hade varit bättre att publicera spelet på en webbsida!?). Det brukar funka bättre att antyda pergament e.dl. för fantasyspel (det dslår mig nu att hade det inte varit snyggt med ett medeltida spel som har massor med illustrationer av harar som rider på sniglar och gigantiska anfanger först i varje kapitel!? – mer stämningsfullt än många teckningar och det borde vara billigare att ta fram).

Men vad säger ni om "semantisk typografi"? Det verkar vara ganska vanligt och det är en fälla som jag själv lätt går i. Det jag menar med det är när alla regeltermer är i fetstil, egennamn på det lokala språket är kursiv stil, begrepp i världen är grön text på lila bakgrund osv. Jag skall med andra ord ifrån formgivningen på ordet se vad det är för typ av ord. Jag gillar personligen konceptet men det har en tendens till att bli överlastat. En del spel verkar köra tungt på detta, andra inte alls lika mycket. Jag har svårt att säga om det är en trend eller ej, men vad tycker ni om det?
 
Top