Jag vet inte riktigt hur mycket M0 har sålt, men det kan eventuellt vara så att det är undantaget som bekräftar regeln. Mycket bra spel för övrigt. Även Apocalypse world har sålt ganska bra vill jag minnas, med upp emot 10k sålda ex. sedan 2016. Men jag tror att det ändå är ganska långt upp till de större spelen.
Well, man kan ju lägga sin cut-off point för vad som räknas som ett "större spel" där det passar ens argumentation såklart…
Jag menar, egentligen finns ju bara ett stort spel – D&D. Kanske CoC. Sen är allt annat en liten yttepytteprocent. Och visst, D&D har inte fått så mycket från indierörelsen.
Än.
Så är det kanske, men jag tänker att det i rätt många fall är en efterapplicering av teorin, inte att spelet bygger på den per se.
Jag förstår inte skillnaden mellan "efterapplicering" och "bygger på". Teorin gav termer och strukturer och verktyg, termerna och strukturerna och verktygen användes i konstruktionen av spel. Hur tänker
du dig att kopplingen teori och praktik brukar se ut? Min erfarenhet från andra fält är att det brukar vara typ så.
Jag tror i alla fall att de flesta som spelar rollspel inte har någon djupare relation till the big model och liknande.
Fast där flyttar du målstolparna. Dels har du lagt ribban för vad som är ett "stort spel" absurdt högt, så att i stort sett inga spel, räknas som stora. Och sedan går du från "teorierna har utmynnat i spel" till att det plötsligt ska pratas teori kring bordet?
Varför skulle spel som bygger på teorierna leda till att teori diskuteras kring bordet, eller att folk som spelar får en "djupare relation" till teorin? Det känns för mig som ett jättekonstigt hopp.
Jag menar, när en ingenjör ska producera något så kommer ju hen att använda rätt många verktyg sprungna ur matematisk teori och så vidare – men slutprodukten behöver ju knappast ge slutanvändaren några djupare insikter i matte för det.
Jag har nog i mitt huvud tänkt på hjältens resa mer som scenariostruktur än som spel/film-teori tror jag. Jag har inte sett det som riktigt samma sak som till exempel stances i GNS.
Både hjältens resa och stances är delar av teoribyggnad. Jag förstår inte på vilket sätt "scenariostruktur" inte är teori, heller.
Överhuvudtaget känner jag att du sätter upp vattentäta skott mellan teori och praktik, där saker du gillar och använder och är bekväm med hamnar i praktik-facket medan saker du inte gillar eller inte är bekväm med hamnar i teorifacket. Jag menar att de där vattentäta skotten är en illusion. Det finns en konstant växelverkan mellan teori och praktik – praktik informerar teori, teori ger verktyg till praktik. Det är inga som sitter uppe i något elfenbenstorn och "bygger teori" utan koppling till "verkligheten".