Jag är inte insatt i rollspels-teori, men jag är inte obekant med teoretiska diskussioner i allmänhet.
Jag tänker att det finns nivåer här:
1) Spelande (praktik) av rollspel, utan att fundera eller prata så mycket på det
2) Diskussioner om spelandet, utanför själva spelet
3) Försök att göra diskussioner om rollspel generella och allmängiltiga, utanför den egna spelgruppen och regelsystemet
4) Paketerandet av tankar och idéer som "teorier", med namn och källor
5) Diskussion om teori som sådan, och teorier som sådana, vad som är en teori, definitioner, ett akademiskt sätt att strukturera detta
Om jag nu läser "rollspelsteori" i tråd-titeln, vad avses då?
Men första tanke är 2-4 (5 är liksom inte på min radar riktigt).
Men så läser jag diskussionen och inser att
a) en del tycker nog inte att 2-3 är "rollspelsteori", utan bara "prat om rollspel" (typ)
b) en del är tämligen ointresserade av 4-5
Dessutom är vi olika bekanta med teorier, och vi kan använda dem slarvigt, och förvirra varandra. Hittar på:
a) någon har aldrig hört talas om fisktank
b) någon har hört talas om fisktank men vet inte vad det är
c) någon är bekant med fisktank som något praktiskt användbart
d) någon vet var begreppet fisktank kommer från, dess ursprungliga mening, och strikta definition, men har ingen uppfattning om "rollspelsteori"
e) någon har en uppfattning om huruvida fisktank uppfyller villkoren för att vara en "teori", och/eller huruvida det spelar någon roll
Inget av detta spelar ju någon roll, om det inte var så att diskussionerna inte så sällan blir lite infekterade, folk pratar förbi varandra, och några blir irriterade för att de inte förstår vad som avses med olika begrepp, och andra blir irriterade när begreppen används alltför slarvigt.
Jag skrev i någon annan tråd ungefär "jag vet inte vad Blorb är" (kanske inte var Blorb). Jag fick en referens att läsa. Det var liksom inte en sådan text som intresserar alla rollspelare, eller som kanske ens är "tillgänglig" för majoriteten av rollspelare.
Jag har all respekt för att den som skapar bra musik är insatt i musikteori (vilket jag inte är). Så jag har all respekt för att ni som här diskuterar hur man skapar bra rollspel (produktur eller upplevelser) behöver diskutera teori kring det.
Kan vi försöka göra detta med "teori" mer lättlillgängligt? Så att vi som inte är insatta åtminstone kan förstå vad det är vi inte vet något om?
Kan vi försöka ha någon slags "rollspelsteori för dummies" med en enkel ordlista, och sedan eventuellt länkar till mer "akademiska" källor?