Jag tänker högt, så får vi se om det blir ett inlägg...
Ibland borde man kanske ha haft en session zero (känns det som att mycket av diskussionen kokar ner till).
Premisser som JAG har problem med:
1) En del spelare bryr sig inte om deras rollperson dör
2) En del spelare har en humoristisk distans till spelet (kallar sin rollfigur Biggus Dickus)
3) En del spelare gillar att spela onda karaktärer, eller hugga de andra spelarna i ryggen
4) En del spelare är intresserad av WoW-liknande stridstaktik, och pratar om tanks och dps.
5) En del spelare vill att en röd matta ska rullas ut framför deras karaktärer, och att SL ska täcka upp för deras dåliga beslut
6) Man pratar sig varm om "seriöst rollspelande", men de som inte optimerat för strid blir strax utanför spelet (skadade, eller "på bänken")
7) En del spelare kan inte hålla sig till en karaktär utan ska byta hela tiden
Som ni ser har jag en traditionell romantisk syn på rollspel som passar en 11-åring. Så här ser min "comfort zone" (eller kreativa agenda) ut, men jag är såklart öppen att prova annan typ av spel också.
Vad säger detta om hur jag vill spela, i termer om GNS? Är jag:
1) Gamist - gillar inte play to lose
2) Simulationist - gillar inte när världen inte respekteras
3) Oklart? GNS?
4) Icke-Gamist - gillar inte rollspel som är som figurspel/brädspel/konfliktspel?
5) Oklart? GNS?
6) Icke-Gamist - gillar att det ska finnas utrymme för alla typer av karaktärer
7) Oklart?
Är min "comfort zone" för rollspel helt osammanhängande, med inbyggda konflikter, vilket gör att det aldrig kommer fungera?
Missuppfattar jag GNS?
De kreativa agendorna antas vara 1) uttömmande och 2) ömsesidigt uteslutande (i bemärkelsen att om spelets deltagare har olika kreativa agendor så kommer spelet bli "inkoherent")
Jag håller med! Jag har liksom svårt att se att GNS på något allmängiltigt sätt beskriver rollspelares olika "agendor" mer än... ganska godtyckligt och synnerligen invecklat. Jag kan tänka mig de tre GNS som ytterligheter i någon slags kontinuerlig triangel - men jag har läst att det är inte så det ska förstås.