entomophobiac
Low Prep High Play
Många företag har i vågor haft ambitionen att använda generiska system som är gångbara till allt eller åtminstone kan förses med enkla undantag för att bli gångbara till allt.
Vi börjar med BRP och GURPS, fortsätter med MasterBook och d6, och tågar vidare med Fate, WoD, sedan 2D20, MYZ, och så vidare. Med flera. På sätt och vis kanske det går att se Forged in the Dark och Powered by the Apocalypse som en sorts generiska system också, men de är lite annorlunda - mer modvänliga än generiska. (En uppenbart hårfin gräns...)
Det går ju att se kommersiella fördelar med detta, som att kunder vet hur det funkar redan innan de plockar upp tärningarna för att de spelat någon förlaga. Men jag tycker det ofta känns som att de generiska systemen skapar polarisering. De blir något som kan vara en ren för- eller nackdel och något som kan göra att en del helt undviker spel på grund av valet av regelsystem.
Så, generiska system, what gives?
Vi börjar med BRP och GURPS, fortsätter med MasterBook och d6, och tågar vidare med Fate, WoD, sedan 2D20, MYZ, och så vidare. Med flera. På sätt och vis kanske det går att se Forged in the Dark och Powered by the Apocalypse som en sorts generiska system också, men de är lite annorlunda - mer modvänliga än generiska. (En uppenbart hårfin gräns...)
Det går ju att se kommersiella fördelar med detta, som att kunder vet hur det funkar redan innan de plockar upp tärningarna för att de spelat någon förlaga. Men jag tycker det ofta känns som att de generiska systemen skapar polarisering. De blir något som kan vara en ren för- eller nackdel och något som kan göra att en del helt undviker spel på grund av valet av regelsystem.
Så, generiska system, what gives?