Mogger
Hipsteranka
Det gör det! Men ett diskussionsforum där jag säger att "igår hade jag kul!" är inte lika kulKul att du tycker det är kul! Det räcker egentligen helt och hållet.
Det gör det! Men ett diskussionsforum där jag säger att "igår hade jag kul!" är inte lika kulKul att du tycker det är kul! Det räcker egentligen helt och hållet.
Så alla dina val negerades på grund av tärningsslagen (not: slump minskar vikten av spelarval) och du tyckte ändå det var kul, för du kom på en förklaring till varför misslyckandet skedde? Tävlingsbiten är inte viktig, utan historien som kommer ut av slagen?Jag spelade en Blood Bowl-match för ett tag sedan. Jag är hyfsat duktig på spelet. Inte bäst men över medel. Hade ett bra lag. Mötte ett lag som var hyfsat jämt. Men jag musslyckades med typ alla slag och min motståndare lyckades med typ alla. Det var en fullständig slakt och helt osannolikt. På riktigt 1 på 1000000. Men det var sjukt kul! Helt i spelets anda. Det var semifinal i ligan och givetvis kommer detta innebära livslång fiendskap mellan lagen. Uppenbarligen fuskade dom på något sätt.
Det håller jag inte heller med om. Om du hoppade in här, beskrev en ashäftig spelsession, och berättade att shit, det där misslyckandet är det bästa som kunde hända spelsessionen; då hade du inte inlett en tråd med att ifrågasätta någon annans upplevelse.Det gör det! Men ett diskussionsforum där jag säger att "igår hade jag kul!" är inte lika kul
Tror du att de verkligen hade dessa tankar eller är det bara efterkonstruktioner som du gör? Typ "Hur kan man få det här kul?".Jag upplever dock inte detta som en rest från 80-talet, just eftersom vi tagit vägen via AW, BW och alla andra spel som gett oss verktyg som förhindrar "inget händer". Det vi gör nu är att utforska gamla designval med nya erfarenheter och nya perspektiv. "Hur tänkte de här egentligen?". Och det tycker jag är superspännade. Speciellt när jag I spel upptäcker hur mycket jag gillar det.
Det var dock verkligen inte alls vad jag gjorde här. Du får nog läsa trådstarten igen.Det håller jag inte heller med om. Om du hoppade in här, beskrev en ashäftig spelsession, och berättade att shit, det där misslyckandet är det bästa som kunde hända spelsessionen; då hade du inte inlett en tråd med att ifrågasätta någon annans upplevelse.
Ja. Varje del av ett spel bygger ett större narrativ. I hela ligan så har mina val haft strategisk relevans. Jag har valt de skills jag vill, jag har hanterat motståndet bra etc. Jag har haft kul och spelat spelet. Men indet så finns det alltid en nerv. En insikt att allt kan gå åt helvete. Tittar jag på ett enskilt slag, eller en serie slag, så kan de ha tett sig orättvist tråkiga. Zoomar man ut, och ser slagen som en bråkdel av alla slag, matchen som en match av många, säsongen somnden första av flera, så får man en heeelt annan bild.Så alla dina val negerades på grund av tärningsslagen (not: slump minskar vikten av spelarval) och du tyckte ändå det var kul, för du kom på en förklaring till varför misslyckandet skedde? Tävlingsbiten är inte viktig, utan historien som kommer ut av slagen?
Jag tänker inte nappa på detta, för det känns som en särdeles tråkig diskusision, men ja, naturligvis är det ett retrospektiv färgat av 30 år av speldesign praktiskt spelande. Vore ju oerhört märkligt om det inte skulle påverkaTror du att de verkligen hade dessa tankar eller är det bara efterkonstruktioner som du gör? Typ "Hur kan man få det här kul?".
Absolut:Det var dock verkligen inte alls vad jag gjorde här. Du får nog läsa trådstarten igen.
Tycker det är en bra tråd, hur som helst! Men jag tror också vi pratar runt varandra, som sagt.Även om jag förstår vad som avses så har jag ändå lite svårt att riktigt köpa logiken.
Fast jag vet inte riktigt vad slumpen har med saken att göra? Jag gillar slump. Jag tycker att misslyckanden kan vara roliga. Det som inte är roligt är tex att misslyckas och sen bara kunna försöka igen för inget hände. Det enda som krävs för att det inte ska bli så är att situationen förändras på nåt sätt. Men då händer det ju inte längre inget.Så ja, slumpen kan vara tråkig, men den blir vad du gör den till.
Det här känns dock som något som hämtats från 80-talet. Det finns väl inga spel idag som säger att det bara är att rulla igen? Kanske fanns set även spel förr som hade regler för det?Fast jag vet inte riktigt vad slumpen har med saken att göra? Jag gillar slump. Jag tycker att misslyckanden kan vara roliga. Det som inte är roligt är tex att misslyckas och sen bara kunna försöka igen för inget hände. Det enda som krävs för att det inte ska bli så är att situationen förändras på nåt sätt. Men då händer det ju inte längre inget.
Ånej! Det är ett rätt vanligt utfall att "inget händer". Det här ju min poäng. Nu har spelare X förbrukat sin handling och det resulterade inte i något. Men något hände absolut och nu har förutsättningarna ändrats!Det är ju återigen en situation där det verkligen händer något när tärningen rullar.
Jag spelar inte längre Blood Bowl, för jag insåg att om lagen är lika duktiga och spelarna lika, så kan man lika gärna slå ett tärningsslag för att se vem som vann, för slumpen spelar större roll än spelarvalen - precis som ditt exempel visade på. Tävlingsmomentet i sig är inte kul i längden, eftersom vad jag gör spelar föga roll.Ja. Varje del av ett spel bygger ett större narrativ. I hela ligan så har mina val haft strategisk relevans. Jag har valt de skills jag vill, jag har hanterat motståndet bra etc. Jag har haft kul och spelat spelet. Men indet så finns det alltid en nerv. En insikt att allt kan gå åt helvete. Tittar jag på ett enskilt slag, eller en serie slag, så kan de ha tett sig orättvist tråkiga. Zoomar man ut, och ser slagen som en bråkdel av alla slag, matchen som en match av många, säsongen somnden första av flera, så får man en heeelt annan bild.
Fast jag vann ju 12 matcher av 13 så mina val var knappast helt oviktigaJag spelar inte längre Blood Bowl, för jag insåg att om lagen är lika duktiga och spelarna lika, så kan man lika gärna slå ett tärningsslag för att se vem som vann, för slumpen spelar större roll än spelarvalen - precis som ditt exempel visade på. Tävlingsmomentet i sig är inte kul i längden, eftersom vad jag gör spelar föga roll.
Ta exempelvis linjära äventyr, som jag inte har något emot, trots samma utgångspunkt: vad jag gör spelar föga roll. Fast där köper jag premissen, för jag vet att jag ska njuta av åkturen i den form berättelsen utspelar sig framför mina ögon. Där är det inte heller något tävlingsmoment.
Alltså, jag kan förstå premissen att folk ignorerar mekanik för berättelsen är viktigare, men det gör inte att mekaniken är bra. Möjligtvis är tolkningen av vad mekaniken är till för felaktig för dem som tycker ett rollspelssystem är dåligt (som jag, exempelvis), men jag skulle nog säga att felet ligger i så fall på spelmakaren; som i sådana fall har misslyckats förmedla vad systemet är till för.
I vilka fall är detta INTE sant? Alltså givet samma lika, vad bör avgöra utgången om inte slump?...om lagen är lika duktiga och spelarna lika, så kan man lika gärna slå ett tärningsslag för att se vem som vann.
Kanske har bättre lag eller är en bättre spelare? Kanske hade mer tur än normalt?Fast jag vann ju 12 matcher av 13 så mina val var knappast helt oviktiga
Spelarval och dygnsform. Jag har spelat massor taktiska spel där jag förlorat för att jag missade ett viktigt val en runda. Har spelat mycket Into the Breach på sistone, där jag förlorat spelomgångar på grund av val jag gjort. Där brukar det börja med ett dåligt val och sedan eskalerar dess följdeffekter. I det spelet finns ingen slump som negerar mina spelarval.I vilka fall är detta INTE sant? Alltså givet samma lika, vad bör avgöra utgången om inte slump?
Ja, min fråga är alltså varför folk inte avänder dessa alternativt anser att de inte funkar för dom.Hade gärna diskuterat hur man skapar scener där inget händer. Folk har vidrört det i tråden, genom att skapa insatser, fokus på att förklara tärningsslag istället för att vinna, ta bort tävlingsmoment, förstärka tävlingsmoment med aktiva val eller tänka i konsekvensform.
Okej! Jag får helt enkelt inse att min upplevelse omöjligen kan ha stämt vid de här tillfällena.Jag köper inte logiken att inget händer när man misslyckas.
Säget spelet explicit att det funkar så? Isf håller jag helt med dig.Det finns egentligen inget som hindrar dig att försöka igen utan egentlig risk.
Det är vara att slå tills du lyckas och häcken misslyckas...