Det känns som en felaktig karaktärisering.Det känns som att de vill hacka 5ed till att vara 3.5. Det känns som ett misstag,
Det känns som en felaktig karaktärisering.Det känns som att de vill hacka 5ed till att vara 3.5. Det känns som ett misstag,
Är det? Just bitarna som de vill lägga till komplexitet runt är de som 5e är förenklade på gentemot 3.5 spelen. Det känns väldigt mycket som att försöka bygga Pathfinder från andra hållet.Det känns som en felaktig karaktärisering.
Jag kan inte se det alls. Jag ser bara förtydliganden, inte ökad komplexitet. Vad gäller exempelvis stat blocks verkar de faktiskt bli enklare.Just bitarna som de vill lägga till komplexitet runt är de som 5e är förenklade på gentemot 3.5 spelen.
Stora konsekvenser som i att någon rollperson dog, eller? Annars tycker jag det känns lite strunt samma. Magi är konstiga saker, så tydligen funkade de besvärjelserna lite annorlunda just där och då.I bägge fallen har varken DM (jag) eller trollisen eller dvärgen med teleportationsringen fattat hur trollformlerna funkar med ganska stora konsekvenser för det som händer i spelet.
Ska den ha fler utgångar? Vad är det för monster?Jag behöver en karta över en grotta för en fajt nästa tisdag.
Kartan måste ha ett rutnät. Grottan måste vara rätt stor, för c 7 Large creatures [2x2 rutor var] ska slåss mot 6 PCs och det ska finnas lite utrymme för manövrar. Kartan måste var lite mer än ett rum med platt golv, jag vill ha något som gör striden lite taktisk - en varm källa, några stalaktiter att ta skydd bakom, en avsats man kan stå på och kasta stenar utom räckvidd för vanliga vapen, ja, någon liten twist.
Är det någon som visa mig vägen till en karta som uppfyller min kravspec?
Det blir ett gäng troll och troligen en oni. Tanken är att grottan ska ha en huvudingång och sen ska det finnas ett vattenfall (det behöver inte kartan ha, det kan jag bara lägga in när jag beskriver grottan) som döljer ingången till en draklya. Om det finns noll utgångar till eller flera spelar ingen roll.Ska den ha fler utgångar? Vad är det för monster?
Cool! Bättre än någon karta jag hittat på hela WWW (inkl Schleys sida, Schley stack och Blandos sida), fem officiella 5e-äventyr och tio gamla Dungeon.Jag gjorde den här kartan i Inkarnate för ett tag sedan - absolut inte det vackraste människan skapat men den funkade bra som förstakammare i några stenjättars borg (har man otur krälar det upp otyg ur avgrunden).
Inkarnate - Create Fantasy Maps Online
Create fantasy maps online. With Inkarnate you can create world maps, regional maps and city maps for dungeons & dragons, fantasy books and more! FREE SIGN-UP!inkarnate.com
Top notch, det där är en karta som får mig att vilja spela!Jag gjorde den här kartan i Inkarnate för ett tag sedan
Coolt, inte sett detta tidigare. Efter att ha läst igenom 1-54 snabbt, så måste jag säga att jag är någonstans mellan någorlunda skeptisk till direkt fientlig. Men jag spelar ju inte 5e, för jag skulle ju vilja ha en "5e Level Down". Det är nog en fråga om ambitionsnivå, spelstil och även spelarnas kognitiva kapacitet (min kognitiva kapacitet är inte heller obegränsad).Deras senaste enkät visar att jag inte på något vis är ensam i vad jag tycker behöver förbättras.
Ja, det är ju det där sista. Som DM vill man måhända ha koll. Och 5e komplexitet ligger egentligen snäppet över jag kan hantera. Jag noterar också att mina spelares rollfigurer har förmågor som aldrig eller ytterst sällan används - och ett skäl till de tror jag att spelarna helt enkelt inte kan hålla reda på allt.För min del tycker jag att spelarna ska hålla koll på sina förmågor/spells, men jag vill gärna ha en hygglig uppfattning också.
På ett sätt hade jag föredragit att sämre förmågor ersattes med bättre när man stiger... inte bara fler och fler.Jag noterar också att mina spelares rollfigurer har förmågor som aldrig eller ytterst sällan används
Det här är en av sakerna jag älskar med Roll20. Jag kan ha alla beskrivngar inlagda på rollformuläret så att jag bara kan klicka på en förmåga eller spell och läsa vad den gör när som helst utan att behöva leta i böcker. Och kan enkelt dela den i textkanalen så alla kan läsa.Jag noterar också att mina spelares rollfigurer har förmågor som aldrig eller ytterst sällan används - och ett skäl till de tror jag att spelarna helt enkelt inte kan hålla reda på allt.
Jag tror 4:e fungerade lite så? Jag tycker det låter som en väldigt vettigt lösning, i alla fall delvis.På ett sätt hade jag föredragit att sämre förmågor ersattes med bättre när man stiger... inte bara fler och fler.
Vi kör på Beyond. De har allt framför näsan.Det här är en av sakerna jag älskar med Roll20. Jag kan ha alla beskrivngar inlagda på rollformuläret så att jag bara kan klicka på en förmåga eller spell och läsa vad den gör när som helst utan att behöva leta i böcker. Och kan enkelt dela den i textkanalen så alla kan läsa.
Det kanske kan vara en idé att lägga lite tid på att klippa ihop ett referensdokument för varje spelares rollperson, med beskrivningar på alla deras förmågor?
...på 6 olika flikar?Vi kör på Beyond. De har allt framför näsan.
Det kommer i 6e!Jag hade ju gärna sett en uppsättning klasser där man har ett meningsfullt val varje level, men helt tar bort arketyperna istället.