Nej, det har inte med det att göra. Problemet för mig är just att jag har deltagit i spelet utan att veta vad det är jag deltar i. Jag har tagit beslut och man har undanhållit mig relevant information för att ta det beslutet. Det finns viktiga och meningsfulla beslut att ta, men i och med att jag inte känner till infon så kan jag inte delta på ett meningsfullt sätt. Då känner jag att min agens som författare fråntas mig.
Det här påminner en del om diskussioner som varit kring
förväntningar. Om vi går in i spelet, men vi vet inte att gruppkonflikter är en grej och gruppkonflikter uppstår, då blir vi sura/besvikna. Eller om vi spelar ett polisscenario, och det visar sig att vi inte kan lösa "gåtan", så går vi från bordet.
Rollspel som en "känd mängd" och förväntningar som något som kan styra ens nöje mer än upptäckt. Jag spelar ju av precis motsatt anledning, när jag spelar på mitt favvosätt. Jag
vill upptäcka och se vad som händer. Det
bästa jag vet är när mina förväntningar vänds upp och ned.
Dold information klickar ganska bra med det, men inte om den 100% bottnar i spelledarens godtycke.