entomophobiac
Low Prep High Play
Det här är vad vi kom fram till: http://www.rollspel.nu/threads/vanligt-jävla-rollspel.79411/post-1137181Har ni kommit fram till att Trad är samma sak som Vanligt Jävla Rollspel - och jag har missat det?
Det här är vad vi kom fram till: http://www.rollspel.nu/threads/vanligt-jävla-rollspel.79411/post-1137181Har ni kommit fram till att Trad är samma sak som Vanligt Jävla Rollspel - och jag har missat det?
Det är väl inte konstigare än att fråga "vilka actionfilmer utspelar sig i Shanghai" eller "vilken är den bästa hårdrocksklåten?".Men den sista frågan fungerar ju utmärkt utan "tradspel"? Vad tillför det samtalet?
Det här känns lite som att spöa en död häst vid det här laget, dock.
Vanligt jävla rollspel är tydligen synonymt med rollspel, varför "vanligt jävla" mest gör termen laddad och svårbegriplig. Så jag föreslår att vi stryker dem och kallar det för rollspel, som vi gjorde innanÄmnet för tråden är Vanligt Jävla Rollspel.
Nu diskuterar ni mest Trad.
Har ni kommit fram till att Trad är samma sak som Vanligt Jävla Rollspel - och jag har missat det?
Asså, för mig... Trad-termen tycker jag lite om. Jag vill gärna snäva ned den, den är över lag hyfsat enkel och konkret att beskriva. Sedan kan man vettigt kategorisera ett spel som inte trad eller eventuellt trad med ... Om man då säger att man spelar trad så diskvalificerar man vissa tekniker och kan därmet undvika de här svaren på sina frågeställnignar som bara blir konstigt.Men den sista frågan fungerar ju utmärkt utan "tradspel"? Vad tillför det samtalet?
Finns en anledning till varför jag skriver "strukturerad friform" istället för "friform", trots att det är samma sak. För vissa har fått för sig att "friform" innebär "inga regler". Ibland kan det vara bra att lägga till fler beskrivningar för att stärka tanken bakom originaltermen.Vanligt jävla rollspel är tydligen synonymt med rollspel, varför "vanligt jävla" mest gör termen laddad och svårbegriplig. Så jag föreslår att vi stryker dem och kallar det för rollspel, som vi gjorde innan
Typ som "traditionellt rollspel"?Finns en anledning till varför jag skriver "strukturerad friform" istället för "friform", trots att det är samma sak. För vissa har fått för sig att "friform" innebär "inga regler". Ibland kan det vara bra att lägga till fler beskrivningar för att stärka tanken bakom originaltermen.
Nej, det finns inget sådant som "Vanligt Jävla Rollspel". I stort sett alla rollspel skiljer sig tillräckligt mycket från andra rollspel för att inte vara helt Vanliga rollspel.Ämnet för tråden är Vanligt Jävla Rollspel.
Nu diskuterar ni mest Trad.
Har ni kommit fram till att Trad är samma sak som Vanligt Jävla Rollspel - och jag har missat det?
För att jag vet att mina spelare inte skulle gilla Prosopopee eller annat flum! Jag vill ha rollformulär med en massa siffror, konkret beskriven setting, handlingsresolution och strider med specialförmågor och karaktärsdöd!Men den sista frågan fungerar ju utmärkt utan "tradspel"? Vad tillför det samtalet?
Det här känns lite som att spöa en död häst vid det här laget, dock.
Är det?Det har kanske att göra med att det är ett externt/negativt begrepp. Till skillnad från Indie var det inte vad en rörelse kallade sig själv, utan en slasktratt som Indierörelsen skapade för att definiera sig själv: "allt det som Indie inte är"/The Other.
Ska vi komma överens om vad som är BJR och vad som är FJSS?Nä, nu är det väl nästan dags för något nytt.
Alla rollspel vi gillar kallas hädanefter BJR(bra jävla rollspel)
De spel vi inte gillar kallar vi FJSS(fackingjävlaskitspel)
Alla får tycka precis som dom vill. Men gärna älta sina egna idéer och försöka övertyga att combat cars är egentligen ett misslyckat försök att vara neoindie men det är ju ändå BJRSka vi komma överens om vad som är BJR och vad som är FJSS?
Eller ska alla ha sina egna kategorier?
Termen växte ju fram organiskt. Jag är inte säker på att den myntades av indiespelare. Från början pratade vi om just traditionella rollspel och syftade då på specifika inslag:Är det?
Jag var förvisso inte insyltad överhuvudtaget på indiesidan på den tiden, så vet inte hur det användes där. Men i tradlägret var vi rätt trygga i termen som något som betydde "gammalt hederligt rollspel, inte det där nymodiga hippieflummet" =D
Indie var också en neggig term på den tiden. Tror det mer handlade om vilket läger man låg i.Ja, det var en lite neggig term på den tiden
Exakt! Det har varit hela poängen med att närma mig rollspel på det här viset. Mer spel att läsa och förstå! Mer spel att spela och älska eller hata! Mer spel att spela inte utifrån förutfattade meningar om hur spel ska spelas utan att försöka närma mig dem dels utifrån hur de själva säger sig vill bli spelade, men också utifrån hur jag vill spela dem. Glad att det gav något och hoppas du hittar några spännande konstiga titlar, nya eller gamla, att dyka ner i och läsa och eventuellt spela.Min huvudpoäng var egentligen inte att framföra detta som klagomål eller gnäll. Det var meningen att det skulle vara något positivt, fast jag formulerade mig kritiskt. Jag blev glad av @Christoffer s inlägg, för det satte fingret på något som hjälper mig att tänka utanför boxen i skapandet och spelandet av rollspel. Det var en påminnelse att se på vad rollspel för vad det är och kan vara, innan man sätter en etikett på det. Och det är befriande, för mig.
Nej precis. Trad är ju så mycket mer. Man kan väl se det som att det inte var spelen som sådana utan vissa specifika företeelser som de ibland kunde innehålla, som kritiken riktade sig mot. Det fanns ju mängder av andra företeelser, hos indiespelen, som vi också var kritiska mot. Eller kom att bli. Men målet var ju hela tiden att få bättre spelupplevelser. Och för mig är det tveklöst så det har blivit.Även om den åtminstone inte för mig har tonvikt i punkterna i listan ovan.