Sjösjuk, höjdrädd, illamående, törstig...
Det finns massa tillstånd som är alldeles utmärkta i rätt situation, men som inte duger som default-tillstånd.
Jag gillar iden att "kryssa" en grundegenskap och få ett "tillstånd", för att få en fördel nu och en nackdel senare, kopplad till den grundegenskapen.
Reglen är bra. Till och med så bra att jag funderar på att göra det till en husregel i mitt OSR-spel.
Men att låsa fast sig vid exakt 6 namngivna tillstånd (vilket väsentligen utesluter 100 andra kandidater, som i den aktuella situation kanske är minst lika bra)... det är varken en bra regel, eller speciellt bra för stämning/flavour.
Låt spelaren fritt motivera/förklara tillståndet:
-om och när tid finns för det
-om det tillför något i den situation
-om alla tycker det är roligt
-om det inte bara blir ansträngt tvunget och repetetivt
Jag är övertygad om att det är så ofta, men inte alltid.
Men att om spelare runt bordet vid flera tillfällen varje spelmöte ska motivera hur karaktären blev "dyster"... så kommer det inte vara roligt i längden.