En teori (som jag inte minns om den redan kommit upp i tråden och jag orkar inte läsa alla 20 sidorna) är att de tänker gå all in på sin VTT.
D.v.s. de bryr sig inte om oss traditionella spelare som vill spela IRL eftersom vi inte köper så mycket kringprodukter. De bryr sig om sin nya spelarbas som kommit till de senaste åren och som är mer inställda på att spela online. De tänker också att om D&D blir mer som ett dataspel kan det locka ännu fler nya användare. Så de vill inte ha en vildvuxen flora av tredjepartsprodukter, för det går inte att klämma in på deras VTT.
Nackdelen jag kan se med den här strategin, om det nu verkligen är detta Wizards är på väg mot, är: vem skall skriva äventyren? Deras egen design-avdelning har de ju inte precis expanderat på sistone.
Hmmm, kanske hyr de in frilansare på mer konventionella arbetskontrakt, där det inte är något konstigt att skaparen lämnar över alla rättigheter till företaget.
Eller vänta nu, det kanske är precis detta som OGL 1.1 är tänkt för? Om jag är en frilansande äventyrskonstruktör som skriver material för implementering enbart på deras VTT så har jag ju inga kostnader för tryck och frakt, exempelvis. Det enda jag investerat är min arbetstid. Och då kanske inte 25% på bruttot låter så orimligt, det är inträdet jag betalar för att finnas på deras plattform där jag kan nå en mycket större publik än annars.
Anyway, it's just a theory...