JohanL
Champion
Det här känns på riktigt vidöppet för Drakar och Demoner/Dragonbane, om man gör en marketing-push. FL har både clout och respekt nog för att kunna ta en rejäl bit av kakan.
Det här känns på riktigt vidöppet för Drakar och Demoner/Dragonbane, om man gör en marketing-push. FL har både clout och respekt nog för att kunna ta en rejäl bit av kakan.
Jag är måhända orimligt positiv men jag tror på en fågel fenix-effekt. Oro, ilska och nedgång. Sedan en vändning. Framåtanda, skaparglädje och kreativitet utanför OGL:ens räckvidd.... tar de död på en jättestor mångfald av fria kreativa skapare ...
Det tror o hoppas jag också på, fast det är ju inte tack vare Wizards mångfald, utan för att de skjuter sig själva i foten.Jag är måhända orimligt positiv men jag tror på en fågel fenix-effekt. Oro, ilska och nedgång. Sedan en vändning. Framåtanda, skaparglädje och kreativitet utanför OGL:ens räckvidd.
För den som inte har 42 minuter i sitt liv kan se ett 10 minuter långt klipp Tenkar la upp dagen innan denna kom upp.Tenkar har gjort ett par videor om OGL 1.1. Senaste verkar vara en närmare titt (och det finns en länk till den läckta OGL:en).
Nu har jag inte sett, men man drabbas ju olika beroende på vilken relation man har till Wizards.Tenkar målar (i den korta filmen) upp en tämligen mörk bild.
Notera att det är fyra (typer av) advokater i tråden och alla säger olika saker.Inledningsinlägget i denna tråd var upplysande. https://www.enworld.org/threads/hel...the-ogl-and-srd-clearing-up-confusion.694192/
Eller som en av advokaterna sa i tråden, parafraserar ”tre advokater med fyra åsikter”.Notera att det är fyra (typer av) advokater i tråden och alla säger olika saker.
Jag har ju fram till för en vecka sedan sagt att jag spelar D&D när jag i själva verket spelar en klon.och tappad goodwill.
Ja, snart är varumärket inte underkapitaliserat alls, utan att de ens behövt få in ytterligare intäkter SuccessSedan har väl alla rört sig olika långt på skalan. Men om Wizards för några veckor sedan gjorde bedömningen att D&D är ett starkt varumärke som är underkapitaliserat, så är det inte säkert att de kommer kunna göra samma sak om några veckor.
De påverkas nog minst, men frågan är om de påverkas tillräckligt. Om stora youtubers får svårt att jobba med D&D, och framför allt om det blir mycket mindre 3pp material utgivet så kommer det att påverka dem.Sedan kan man ju föreställa sig att de som bara köper och spelar Wizards-original-material drabbas minst. Och om det är 90% av spelarna, så... då kanske Wizards förlorar 10% av sinna (otrogna) kunder, och sedan kapitaliserar mer på de 90% som stannar. Men jag har en känsla, med stora kickstarters och så, att sånt man kan köpa på Kickstarter och DrivethruRPG är en ganska stor drivkraft att välja D&D för ganska många.
Jag känner något åt detta håll också. Glorian (coolheten, det häftiga) som jag såg när jag tittade på DnD har liksom svartnat och hamnat på sniskan. Trots att det här klusterknullet som jag sagt egentligen inte påverkar mig alls.[...] jag gillar D&D. För att varumärket är starkt och positivt. För att det har känts rätt.
Nu känner jag att jag knappt vill spela en D&D-klon, för att det får mig att tänka på Wizards, och att jag i förlängningen normaliserar och stöder D&D som Wizards äger.
Sedan har väl alla rört sig olika långt på skalan.
Jag känner samma. Vi har kört ToA med 5e som extrainsatt spel när inte alla spelare kunnat delta. Det har alltid varit lite "guilty pleasure" men nu känns det plötsligt olustigt, som en dålig eftersmak i munnen.Jag känner något åt detta håll också. Glorian (coolheten, det häftiga) som jag såg när jag tittade på DnD har liksom svartnat och hamnat på sniskan.