Matilda - Roald Dahl
Fler barnboksklassiker! Den här gången blir det en som jag är säker på att de flesta här har en relation till. Jag tror det är den de allra flesta både läst av Dahl och håller högst i hela hans skriftsamling.
Hur som. Lilla Matilda växer upp i en riktigt usel familj. Mamma är blåst blonderad tramsmorsa som bara spelar bingo, pappa är sunkig svindlare som säljer begagnade bilar. Matilda själv är hyperbegåvad, på nivån att hon lär sig själv att läsa utan input ens från storebrorsan. Innan hon ens börjat skolan kan hon komplicerade mattetal, har läst sig igenom hela bibliotekets barnavdelning, och har gjort en massa avancerade hyss för att hämnas på sina föräldrar som konsekvent beter sig som skräp mot henne.
Sen börjar hon skolan, träffar världens bästa lärare, världens hemskaste rektor, och utarbetar en plan för att hjälpa den ena samtidigt som hon stjälper den andra. Ni kan aldrig ana vad som händer sen.
Roald Dahl och kvinnoporträtt
Ja, det är ju inte någon hemlighet att Dahl inte är bra på att skriva kvinnor. Jag vet att han var rätt sexistisk och misogyn (och sade en hel del antisemitisk skit) privat, och mycket av det spiller över i hans böcker. Det finns snälla, någorlunda passiva och ordningsamma flickor (Sophie i SVJ, till exempel) och det finns skurkaktiga vuxna kvinnor (Häxorna, framför allt). Men det finns två undantag. Nu var det länge sedan jag läste Häxorna, men jag vill minnas att huvudpersonens cigarrökande mormor är en rätt fräck karaktär, som verkligen
har karaktär. Sedan är det hela boken Matilda. Två bra vuxna kvinnokaraktärer, om än idealiserade i form av läraren och bibliotekarien. Det gör att de skurkiga balanseras mycket bättre än i någon annan bok.
Särskilt två sticker ut. Låt oss börja med skurkarnas skurk - den elaka rektorn. Hon är perfekt skurk i en barnbok. Barnhatare, våldsam på ett cartoonigt sätt, aggressiv, exploderar, enormt stor och stark, och förstås elak även mot alla andra vuxna så det inte går att be dem om hjälp. Det kan skrivas (och har skrivits) enorma mängder akademika om henne och det förstår jag. Hon är det bästa exemplet jag vet på hur man gör en endimensionell karaktär rätt. Lysande skrivit.
Den andra är förstås Matilda. Hon börjar boken som en klassisk passiv och snäll flicka, men sen visar det sig finnas mycket mer under motorhuven. Även om hon konstant är artig och snäll mot andra är det något helt annat som finns i hennes egna tankar. Hon planerar, genomför, och är i allmänhet en rebell som vill ha det hon tycker hon behöver. Punkt. Allt klätt i en korrekt och väldigt engelsk skrud, förstås. Hon är utan tvekan lätt för barnen att leva in sig i, baserat på min sexårings reaktion när det började bli läskigt.
Det här med äckel
Roald Dahl, förstärkt av Quentin Blakes utmärkta illustrationer, jobbar mycket med äckel. Skurkarna är smutsiga, fula, vidriga och så vidare. Hjältarna är däremot vackra, söta, snygga och så vidare. Jag har mer problem med hjältarnas perfektion än skurkarnas äckelhet. Det här är ändå en barnbok, och då ingår det ju att ha med fruktansvärda skurkar i deras uselhet. Tänk på alltifrån klassiskt fula tomtar och troll (häxan Hia-Hia!) hela vägen upp till modernare skurkar. Fula skurkar är skoj! Särskilt för barn! Låt tusen snorkråkor snora, för tusan hakar!
Nä, problemet är att hjältarna inte får vara lika smutsiga och äckliga som skurkarna. Matilda må vara överintelligent, men hon är ändå ett barn. Hade hon fått ärva några av sin mammas och pappas gener i utseendet med sunkiga framtänder eller fäbless för att leka i lerpölar hade jag haft mycket mindre problem med boken. För Roald Dahls enkla uppdelning i vacker = god och ful = skurk är tråkig. Enkel och fördummande. För det är konstant. Det groteska som barn så ofta tycker är roligt är förbehållet skurkarna.
Hur som.
Boken som helhet?
Om vi nu antar att författaren är död är det i sig en riktigt bra barnbok. Jag blev själv rejält underhållen och målgruppen likaså. Möjligen är den lite lång i sitt episodiska format, och ett eller annat kapitel kunde nog strukits. Tekniskt sett börjar inte själva “plotten” förrän i bokens sista fjärdedel.
Men det gör ingenting. Det är en kul att hänga med karaktärerna, och Matildas skola och lilla stad är en kul värld att lära känna. Det är väldigt lätt att mellan raderna se att även de vuxna är rädda för rektorn eftersom de själva gått i den skola där hon är chef.
Men…
Översättningen är inte klockren. Nu har jag inte (vad jag minns) läst boken på engelska, men då och då hickar meningsstrukturen till. Även namnen känns lite fel. Fru Domderasson är inte lika klockrent som Miss Trunchbull. Matildas efternamn är egentligen Wormwood, ett helt vanligt efternamn på engelska, men på svenska blev det Vidrigsson. Inte alls lika bra. Det retar mer än de ibland lätt anglicistiskt uppbyggda meningar som här och där studsar in på boksidorna.
TLDR
Matilda är en bra, men inte perfekt bok. Jag förstår de som menar att det är Dahls bästa, även om jag personligen håller SVJ för ett strå vassare.
Rekommenderad läsning, särskilt för barn runt sex-sju.