Khan
Kondottiär
- Joined
- 23 Apr 2014
- Messages
- 4,606
Nero: Hans liv och samtid - Carlo Maria Franzero
Det här är en urgammal bok. 1955 är den ifrån, alltså ett helt år yngre än min mor, och i dagsläget nästan 70 år. Men trots det är den klart läsvärd ändå.
Boken rör sig i gränslandet mellan biografi och roman, och Franzero lägger många ord i munnen på kejsar Nero, hans omgivande bekantskaper och familj. Inga direkta referenser till förstahandskällor finns heller, även om det märks att Franzero läst sin Suetonius och Cassius Dio, och så vidare.
Det som däremot finns är enorma utvikningar om miljön, folket och allt möjligt som målar upp världen på en riktigt fin detaljnivå. Till exempel beskriver Franzero vid ett tillfälle en kejserlig bankett, och går in på detaljer om matlagning, kryddor, bordsskick, och till och med vad de olika kategorierna av köksslavar kallas. Långa beskrivningar som inte för historien framåt, men som är guld värt för en historieintresserad. Och för den delen för den som gillar att bygga värld själv.
Handlingen då?
Det mesta tror jag ni har koll på sedan innan. Nero är en av de kejsare som brukar slåss om förstaplatsen i tävlingen “sämsta härskare i romarrikets historia” tillsammans med Caligula, Commodus, och kanske Caracalla och Elagabalus. En total och brutal galning som torterade alla som sade emot. Men var det verkligen så?
Nja, svarar Franzero. Han målar upp Nero mer som en konstnärssjäl och bohem, som snarare inte har koll på något annat, än aktivt hatar. När Nero vill stå på scen och spela lyra får han med sig folk utan att förstå att det är en halv bataljon av betalda applåderare som tagit plats i salongen, betalda av hans närmaste rådgivare i smyg. När han ställer upp i olympiska spelen vinner han alla grenar han deltar i, inklusive fyrspannskapplöpning där han kraschar och inte avslutar loppet. Underligt det där.
Men det är också flera gånger Nero får en lite mer lyckad profil än tidigare. Han tar hand om folket ordentligt, till exempel. De tar honom till sitt hjärta för allt bröd och skådespel han frikostigt bjuder på. Den berömda jättebranden i Rom tas om hand så gott det går av en kejsare som inte vet vad han håller på med. Han försöker verkligen, men når inte hela vägen in i mål. När han för att lugna ner sig själv efter en hektiskt dag med alldeles för lite sömn med att spela lyra för sig själv (en sång om Troja, om jag minns rätt) är det någon som skvallrar. Vips är ryktet om att Nero brydde sig så lite om sin stad att han musicerade medan den brann igång.
Problemet blir då när den mer mänskliga Nero ställs mot det som faktiskt hänt. Det kommer som en enorm emotionell whiplash när de sadistiska och människofientliga bitarna av Neros personlighet dyker upp. Som när han vill straffa de kristna, och korsfäster över 1000 stycken på en gång, samtidigt som han sätter eld på dem. Eller när han sparkar sin gravida fru i magen tills hon dör. Det blir en alldeles för hård kontrast till den Nero som Franzero målar upp att det inte riktigt går att ta in i samma huvudperson.
Så nä, även om Nero kanske var en något mer sympatisk filur än hans rykte gör gällande betyder inte det att han faktiskt var en trevlig (eller ens mänsklig) typ i allmänhet. När han dör i slutet på boken är det inte direkt så man gråter som läsare, även om Franzero försöker få det till åtminstone delvis en tragedi.
TLDR
Om man kan stå ut med emotionell whiplash runt huvudpersonen är det här en fantastisk bok om Rom och romarriket under första århundradet. Eller runt 815 Ad Urba Condita.
Rekommenderas till historienördar, men kanske inte så många andra.
Det här är en urgammal bok. 1955 är den ifrån, alltså ett helt år yngre än min mor, och i dagsläget nästan 70 år. Men trots det är den klart läsvärd ändå.
Boken rör sig i gränslandet mellan biografi och roman, och Franzero lägger många ord i munnen på kejsar Nero, hans omgivande bekantskaper och familj. Inga direkta referenser till förstahandskällor finns heller, även om det märks att Franzero läst sin Suetonius och Cassius Dio, och så vidare.
Det som däremot finns är enorma utvikningar om miljön, folket och allt möjligt som målar upp världen på en riktigt fin detaljnivå. Till exempel beskriver Franzero vid ett tillfälle en kejserlig bankett, och går in på detaljer om matlagning, kryddor, bordsskick, och till och med vad de olika kategorierna av köksslavar kallas. Långa beskrivningar som inte för historien framåt, men som är guld värt för en historieintresserad. Och för den delen för den som gillar att bygga värld själv.
Handlingen då?
Det mesta tror jag ni har koll på sedan innan. Nero är en av de kejsare som brukar slåss om förstaplatsen i tävlingen “sämsta härskare i romarrikets historia” tillsammans med Caligula, Commodus, och kanske Caracalla och Elagabalus. En total och brutal galning som torterade alla som sade emot. Men var det verkligen så?
Nja, svarar Franzero. Han målar upp Nero mer som en konstnärssjäl och bohem, som snarare inte har koll på något annat, än aktivt hatar. När Nero vill stå på scen och spela lyra får han med sig folk utan att förstå att det är en halv bataljon av betalda applåderare som tagit plats i salongen, betalda av hans närmaste rådgivare i smyg. När han ställer upp i olympiska spelen vinner han alla grenar han deltar i, inklusive fyrspannskapplöpning där han kraschar och inte avslutar loppet. Underligt det där.
Men det är också flera gånger Nero får en lite mer lyckad profil än tidigare. Han tar hand om folket ordentligt, till exempel. De tar honom till sitt hjärta för allt bröd och skådespel han frikostigt bjuder på. Den berömda jättebranden i Rom tas om hand så gott det går av en kejsare som inte vet vad han håller på med. Han försöker verkligen, men når inte hela vägen in i mål. När han för att lugna ner sig själv efter en hektiskt dag med alldeles för lite sömn med att spela lyra för sig själv (en sång om Troja, om jag minns rätt) är det någon som skvallrar. Vips är ryktet om att Nero brydde sig så lite om sin stad att han musicerade medan den brann igång.
Problemet blir då när den mer mänskliga Nero ställs mot det som faktiskt hänt. Det kommer som en enorm emotionell whiplash när de sadistiska och människofientliga bitarna av Neros personlighet dyker upp. Som när han vill straffa de kristna, och korsfäster över 1000 stycken på en gång, samtidigt som han sätter eld på dem. Eller när han sparkar sin gravida fru i magen tills hon dör. Det blir en alldeles för hård kontrast till den Nero som Franzero målar upp att det inte riktigt går att ta in i samma huvudperson.
Så nä, även om Nero kanske var en något mer sympatisk filur än hans rykte gör gällande betyder inte det att han faktiskt var en trevlig (eller ens mänsklig) typ i allmänhet. När han dör i slutet på boken är det inte direkt så man gråter som läsare, även om Franzero försöker få det till åtminstone delvis en tragedi.
TLDR
Om man kan stå ut med emotionell whiplash runt huvudpersonen är det här en fantastisk bok om Rom och romarriket under första århundradet. Eller runt 815 Ad Urba Condita.
Rekommenderas till historienördar, men kanske inte så många andra.