När du spelat OSR, har det varit ganska mycket smarta saker, dvs även ett stort inslag av tärningsslag, även i de delar som inte varit strid också?
Tärningsslag har använts när vår beskrivning av den fiktiva situationen inte kan ge tillräckligt med information för att göra ett avgörande, så vi behöver ta till en tärning för alla de faktorer som vi inte riktigt har access till genom beskrivningarna. Alltså, letar jag på ett visst ställe så hittar jag vad som finns där. Säger jag "Jag letar igneom rummet" så slår vi en tärning. Säger jag "Jag letar igenom rummet, framförallt i bokhyllan" så slår vi tärning, men om det finns något i bokhyllan får jag antagligen någon sorts bonus.
Liknande, om vi ska klättra upp för en brant klippvägg kan jag säga "Jag klättrar" och SL gör en bedömning av svårigheten. Frågar jag hur det ser ut, får reda på att det finns ett träd en bit upp, och säger att jag försöker att slänga min änterhake för att få grepp om trädet så slår vi för om jag lyckas med det (eller om jag säger att jag håller på tills jag lyckas slår vi hur lång tid det tar). Sedan får jag antagligen en bonus på slaget att klättra, för nu har jag ett rep att använda. Kanske lyckas jag till och med automatiskt.
Liknande, det finns en äklig demonisk svampmatta i rummet. Jag säger att jag häller vigvatten på den. Den reagerar med ett kraftigt spormoln och jag måste slå ett slag för att inte andas in det. Nästa gång sätter jag en hink med vigvatten på en lång pinne och dumpar det på avstånd. Då slipper jag att slå slaget, för jag har tillräckligt avstånd för att inte drabbas.
Så man använder tärningar ibland och ibland inte, men målet är hela tiden att tärningsslagen ska baseras på den fiktiva situationen och vara så rimlig som möjligt. Jag kan ofta slippa tärningsslag om jag tänker efter och är försiktig, medan jag antagligen råkar ut för fler tärningsslag om jag bara kör på utan att först analysera situationen.