luddwig
Lawful evil
Intressant. Frågan är hur mycket av det där som berodde på reglerna i sig, på äventyren, på spelledaren och på spelgruppens gemensamma spelstil? Jag förstår att det är svårt att svara på, och det är helt lugnt om du låter bli. Jag vill bara peka på att den upplevda skillnaden inte nödvändigtvis behöver bero på regelsystemet. För egen del övergick jag från att spela Äventyrsspels spel till DnD ca 1990 men jag kan inte minnas att det nämnvärt förändrade hur mycket vi slog tärning. I DnD var det mer strid - det var så äventyren var skrivna - så det blev en hel del tärningsrullande därför. I DoD Expert slog vi istället tärning för överklasstil, köpslå, orientering, undre världen och en massa andra färdigheter utanför stridssituationerna. Som vi uppfattade det fanns nämligen inget utrymme för att lösa något utan tärningsslag i DoD.Jag kanske har en udda bakgrund, men när jag tänker tillbaka (jag är född 1976) och försöker uppskatta mängden tärningsslag per timme spelad i våra olika kampanjer så rullade vi oftare i Mentzer Red Box än i kampanjer som:
Mutant
Drakar och Demoner
Harnmaster
Shadowrun
Earthdawn
Ibland med ganska bred marginal dessutom. I ovanstående system gick mycket tid (och nöje) till tex dialog och setting samt navigera sig i olika miljöer (en bal, en förhandling etcetera).
I DnD var det då (och nu) ett evigt rullande. Särskilt i strid (du slår, han slår, du slår, han slår-pingis) men även lyssna, saves, tjuvfärdigheter.
Last edited: