Crowdfundingens dead end?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
- Rimligt gap mellan betalning och leverans. Max ett halvår, men helst bara några månader.
Några månader? Det blir väldigt svårt, för att uttrycka mig milt. Det skulle förutsätta att produkten är tryckfärdig före sin KS, att allt som återstår är att fatta de sista besluten.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,111
Några månader? Det blir väldigt svårt, för att uttrycka mig milt. Det skulle förutsätta att produkten är tryckfärdig före sin KS, att allt som återstår är att fatta de sista besluten.
OK, jag har dålig koll på hur lång tid olika led i produktionen tar uppenbarligen! Jag vilade i någon slags föreställning att om materialet väl är färdigskrivet & layoutat, så att bara tryck återstår så handlar det just om några månader. Det stämmer alltså inte?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Jag tycker det är lite konstigt med Crowdfundade projekt där allt nästan verkar klart vid kickstarterns början.

Då känns det mer som en marknadsförings/distributionskanal... men å andra sidan är risken för mig som kund mindre (bortsett från att jag inte kan verifiera att något faktiskt är färdigt).

Jag inbillar mig att om man har en BRA ide, och crowdfundar den, så kan man få in mer pengar än man annars hade haft möjlighet att lägga på projektet, vilket innebär att slutresultatet kan hålla högre kvalitet än utan crowdfundingen.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,398
- Det som ni vill ha med av innehåll, dvs text, bild etc, skall ingå från början. Det känns som fusk när en del bryts ut som töjmål fast det redan är planerat, ofta redan skrivet (det finns exempel, även i närtid, på sådant ofog).
Är detta alltid skrivet i sten? Jag kan hålla med om att det är lökigt när det är saker som redan är planerade som mer känns som "hype" för att låsa upp. Men en sak jag lärt mig mer och mer är att det faktiskt inte alls behöver vara så! Saker som "fler illustrationer!" eller "ett extra äventyr" kan man önska ska ingå från början, men där kan verkligen en Kickstarter göra skillnad. Hur mycket man än vill ha alla illustrationer innan så betyder ju intäkterna att du nu har råd att betala för att få fler. Sedan är det ju såklart viktigt att ha en plan för dem, så det inte drar ut på tiden.

När det kommer till äventyr är det (i vissa fall) också rimligt att ha dem som stretch goals. Många oroar sig över att lägga till äventyr ska dra ut på tiden (vilket såklart händer), men så behöver det inte vara. I många fall är äventyren skrivna och jag har flera gånger gjort ett äventyr som är ett stretch goal innan. För den stora kostnaden är sällan texten, utan det som adderar är att du nu ska illustrera, redaktöra, layouta och framförallt trycka! Speciellt om du stoppar in det i en produkt utan att påverka priset, där blir de extra pengarna mer eller mindre en bonus som gör "du kan göra mer produkt men kunden betalar inte mer".

Det här gäller ju framförallt också när det är produkter där man inte riktigt vet exakt vilka pengar som kommer komma in. Många av våra mest lyckade Kickstarters kom som överraskningar för sina skapare och jag vet många som hade nagelbitare inför, där ingen visste hur det skulle gå.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,111
Är detta alltid skrivet i sten? Jag kan hålla med om att det är lökigt när det är saker som redan är planerade som mer känns som "hype" för att låsa upp. Men en sak jag lärt mig mer och mer är att det faktiskt inte alls behöver vara så! Saker som "fler illustrationer!" eller "ett extra äventyr" kan man önska ska ingå från början, men där kan verkligen en Kickstarter göra skillnad. Hur mycket man än vill ha alla illustrationer innan så betyder ju intäkterna att du nu har råd att betala för att få fler. Sedan är det ju såklart viktigt att ha en plan för dem, så det inte drar ut på tiden.

När det kommer till äventyr är det (i vissa fall) också rimligt att ha dem som stretch goals. Många oroar sig över att lägga till äventyr ska dra ut på tiden (vilket såklart händer), men så behöver det inte vara. I många fall är äventyren skrivna och jag har flera gånger gjort ett äventyr som är ett stretch goal innan. För den stora kostnaden är sällan texten, utan det som adderar är att du nu ska illustrera, redaktöra, layouta och framförallt trycka! Speciellt om du stoppar in det i en produkt utan att påverka priset, där blir de extra pengarna mer eller mindre en bonus som gör "du kan göra mer produkt men kunden betalar inte mer".

Det här gäller ju framförallt också när det är produkter där man inte riktigt vet exakt vilka pengar som kommer komma in. Många av våra mest lyckade Kickstarters kom som överraskningar för sina skapare och jag vet många som hade nagelbitare inför, där ingen visste hur det skulle gå.
Ok, du har en god poäng här! Men kanske att en kan ha som grundidé att det en absolut vill ha med skall vara med från början? Och att extra pengar om KS går över förväntan kan läggas på fler / bättre bilder, bra redaktörsjobb och sådant (utöver hårdpärm och annat jag nämnde)? Extra äventyr är jag lite kluven till; om de kommer att ges ut i handeln så ok, men om de blir KS-exklusiva är jag definitivt emot det.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,398
Jag tycker det är lite konstigt med Crowdfundade projekt där allt nästan verkar klart vid kickstarterns början.

Då känns det mer som en marknadsförings/distributionskanal... men å andra sidan är risken för mig som kund mindre (bortsett från att jag inte kan verifiera att något faktiskt är färdigt).

Jag inbillar mig att om man har en BRA ide, och crowdfundar den, så kan man få in mer pengar än man annars hade haft möjlighet att lägga på projektet, vilket innebär att slutresultatet kan hålla högre kvalitet än utan crowdfundingen.
Där är det alltid en balansgång. Kutym är att ha råmanuset färdigt vid lansering, vilket ändå är väldigt rimligt, för det är sådant som tar mest tid, ihop med lite illustrationer och en idé på design/sättning. Det kommer kräva en del kapital, men långt ifrån mycket av de stora kostnaderna. Speciellt också för där det ofta fallerat och dragit ut på tiden är just för att saker som tar tid (komma på idén och skriva klart) är det som kan få något att dra ut på tiden. På samma sätt så ställer det ibland krav på att gå in med kapital som inte alla har. Men det går ofta att lösa; om du själv skapar spelet så får man se Kickstartern som en möjlighet till utbetalning för sitt arbete. På samma sätt så går det alltid att vara öppen – om du till exempel vill att någon frilansare ska göra något för dig där du inte har lika stort kapital innan så tveka inte att se om du kan erbjuda lösningar som royalties eller procent i Kickstartern som kompensation. Det kräver ju att de tror på din idé, men det gör det nog ändå om de ska vara med.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
OK, jag har dålig koll på hur lång tid olika led i produktionen tar uppenbarligen! Jag vilade i någon slags föreställning att om materialet väl är färdigskrivet & layoutat, så att bara tryck återstår så handlar det just om några månader. Det stämmer alltså inte?
Hade det varit så hade ingen gräsrotsfinansiering behövts. Visst är det skönt att täcka tryckkostnader men grafiker, illustratörer och skribenter vill också ha betalt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
OK, jag har dålig koll på hur lång tid olika led i produktionen tar uppenbarligen! Jag vilade i någon slags föreställning att om materialet väl är färdigskrivet & layoutat, så att bara tryck återstår så handlar det just om några månader. Det stämmer alltså inte?
Det är svårt att ha materialet tryckfärdigt om töjmålen innefattar saker som bonuskarta, färgillos istf s/v, ett extra kapitel, med mera.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,398
Ok, du har en god poäng här! Men kanske att en kan ha som grundidé att det en absolut vill ha med skall vara med från början? Och att extra pengar om KS går över förväntan kan läggas på fler / bättre bilder, bra redaktörsjobb och sådant (utöver hårdpärm och annat jag nämnde)? Extra äventyr är jag lite kluven till; om de kommer att ges ut i handeln så ok, men om de blir KS-exklusiva är jag definitivt emot det.
Jag vill poängtera att jag specifikt pratar om extra äventyr som ska ut i handeln! Det känns som backarexklusiva saker börjar bli allt färre… och tacka fan för det. Jag vill ju att folk spelar det jag gör!

Ett praktexempel på det jag menar är ett stretch goals vi har till vår nuvarande Kickstarter för Lund: Den förbjudna kunskapens stad. Det äventyret är skrivet som ett konventsäventyr, så texten finns, men pengarna för ett strech goals behövs för att täcka kostnaderna för att illustrera det, layouta det och för att boken kommer öka i sidantal (dyrare tryck) utan att priset till backare ska höjas. Fördelen är att äventyrsboken får ett extra äventyr och blir lite mer komplett!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Jag tycker det är lite konstigt med Crowdfundade projekt där allt nästan verkar klart vid kickstarterns början.

Då känns det mer som en marknadsförings/distributionskanal... men å andra sidan är risken för mig som kund mindre (bortsett från att jag inte kan verifiera att något faktiskt är färdigt).

Jag inbillar mig att om man har en BRA ide, och crowdfundar den, så kan man få in mer pengar än man annars hade haft möjlighet att lägga på projektet, vilket innebär att slutresultatet kan hålla högre kvalitet än utan crowdfundingen.
Min approach är att min text ska vara färdigskriven före KS -- den "kostar" inget i pengar. Då kan jag visa att det finns en solid grund att stå på. Kickstarterns framgång visar därefter hur mycket pengar vi kan satsa på resten av produktionen.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
707
Location
Nibiru
Tyckte detta inlägg var intressant, eftersom det ganska väl illustrerar de växande och sinsemellan oförenliga förväntningar som vi ofta sett på Kickstarters under senare tid.
- Det som ni vill ha med av innehåll, dvs text, bild etc, skall ingå från början. Det känns som fusk när en del bryts ut som töjmål fast det redan är planerat, ofta redan skrivet (det finns exempel, även i närtid, på sådant ofog).
och
- Rimligt gap mellan betalning och leverans. Max ett halvår, men helst bara några månader.
...är oförenliga önskemål. Om stretch goals inte får planeras i förväg utan enbart får hittas på under pågående Kickstarter så kommer produktionen att ta längre tid. Det är något vi lärde oss den hårda vägen under våra första kampanjer. Att ett stretch goal är planerat, eller till och med skrivet i ett första utkast, betyder inte att det är något slags "fusk". Som andra här redan påpekat återstår massor av arbete och kostnader efter att en text är skriven i ett första utkast - redigering, korrektur, illustrationer, layout, extra sidor att trycka, extra vikt att skicka, osv. Vårt riktmärke är att en produkt måste vara komplett och väl fungerande utan stretch goals. Saker som vi vill ha med, men som inte är essentiella, är ok som stretch goals tycker vi.

Och det är just det som är poängen med Kickstarter för oss i dag. Vi behöver inte Kickstarter för att kunna ge ut en produkt. Men det är ett grymt bra verktyg för att bedöma hur mycket extra vi kan satsa på produkten, i form av utökat innehåll, fysiska tillägg och förbättringar, och digitala tillbehör. Hur mycket av allt coolt som vi kan komma på som vi skulle kunna ha med, men som inte är nödvändigt, har vi råd med? Just därför kickstartar vi heller inte längre produkter som saknar utrymme för den typen av utökningar, till exempel de senaste kampanjmodulerna till Coriolis, Symbaroum och Nordiska väsen.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
707
Location
Nibiru
En lösning är väl att inte ha töjmål alls.
Nu förklarade jag ju just varför vi har stretch goals och vad vi använder dem till?
Jag skulle till och med gå så långt som att säga att stretch goals är själva poängen med Kickstarters för oss. En produkt som vi inte kan komma på vettiga stretch goals för säljer vi hellre på traditionellt vis.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
246
Jag tycker det är lite konstigt med Crowdfundade projekt där allt nästan verkar klart vid kickstarterns början.
Mitt intryck är att detta är något som förändrats över tid. Även om individuella undantag säkert finns.

För… säg 10 år sedan? …var det vanligt att crowdfundingprojekten presenterades i ganska diffusa termer, som att här kommer den nya versionen av spel X. Inte många detaljer. Kanske mockup på nåt omslag som sen visade sig bli nåt annat. Även framgångsrika projekt tog uppåt 3 år. Eftersom, både utifrån vad jag antar och vad jag minns från den tidens uppdateringar, mycket av skrivandet gjordes först efter funding.

Nu ser vi betydligt mer detaljerad info redan vid launch, som kanske en sida ur boken med innehåll som faktiskt är ganska lik den slutgiltiga versionen även om tex layout då ändrats lite. Och leveranstiden är kanske hälften mot många KS på 10-talet.

Jag tror att det numera är mycket svårare att få pengar för att skriva. Funkar antagligen bara för producenter som sedan tidigare har ett stort förtroendekapital, och kanske inte ens då eftersom få numera vill vänta i 3 år.

(Ovan resonemang gäller rollspel. Brädspel är lite annorlunda)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
707
Location
Nibiru
Jo. Men det gör ju inte McKatlas två önskemål oförenliga med varandra, det gör dem oförenliga med era önskemål om hur ni vill bedriva er verksamhet.
Nu blandar du ihop saker. McKatlas två önskemål - att stretch goals inte får förplaneras men att den tryckta produkten ändå ska levereras inom några månader - är oförenliga, oavsett hur Fria Ligan bedriver sin verksamhet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
Jag hade definitivt gärna sett färre eller inga strechgoals, och kortare tid till en färdig produkt.
Den utvecklingen har vi väl sett under längre tid? Orsaken är såklart att spelskapare har lärt sig sin läxa men om det dessutom är vad kunder vill ha är det väl ett utmärkt exempel på hur KS förändrats över tid för att lösa vissa av de problem som formen för med sig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,598
Location
Ludvika
Nu blandar du ihop saker. McKatlas två önskemål - att stretch goals inte får förplaneras men att den tryckta produkten ändå ska levereras inom några månader - är oförenliga, oavsett hur Fria Ligan bedriver sin verksamhet.
Jag hänger inte riktigt med på varför "inga strechgoals alls" inte är en lösning på detta. Om man inte har några strechgoals så har man ju inga förplanerade strechgoals heller.

Och även om man har strechgoals som inte redan är inplannerade i produkten så skulle man kunna ha strechgoals utöver produkten som levereras separat. Produkten man backar kan levereras inom några månader, medan strechgoalen kommer nått år senare. Beror på hur man definerar "produkten" så klart.
 
Top