Tyckte detta inlägg var intressant, eftersom det ganska väl illustrerar de växande och sinsemellan oförenliga förväntningar som vi ofta sett på Kickstarters under senare tid.
- Det som ni vill ha med av innehåll, dvs text, bild etc, skall ingå från början. Det känns som fusk när en del bryts ut som töjmål fast det redan är planerat, ofta redan skrivet (det finns exempel, även i närtid, på sådant ofog).
och
- Rimligt gap mellan betalning och leverans. Max ett halvår, men helst bara några månader.
...är oförenliga önskemål. Om stretch goals inte får planeras i förväg utan enbart får hittas på under pågående Kickstarter så kommer produktionen att ta längre tid. Det är något vi lärde oss den hårda vägen under våra första kampanjer. Att ett stretch goal är planerat, eller till och med skrivet i ett första utkast, betyder inte att det är något slags "fusk". Som andra här redan påpekat återstår massor av arbete och kostnader efter att en text är skriven i ett första utkast - redigering, korrektur, illustrationer, layout, extra sidor att trycka, extra vikt att skicka, osv. Vårt riktmärke är att en produkt måste vara komplett och väl fungerande utan stretch goals. Saker som vi
vill ha med, men som inte är essentiella, är ok som stretch goals tycker vi.
Och det är just det som är poängen med Kickstarter för oss i dag. Vi behöver inte Kickstarter för att kunna ge ut en produkt. Men det är ett
grymt bra verktyg för att bedöma hur mycket extra vi kan satsa på produkten, i form av utökat innehåll, fysiska tillägg och förbättringar, och digitala tillbehör. Hur mycket av allt coolt som vi kan komma på som vi skulle
kunna ha med, men som inte är nödvändigt, har vi råd med? Just därför kickstartar vi heller inte längre produkter som saknar utrymme för den typen av utökningar, till exempel de senaste kampanjmodulerna till Coriolis, Symbaroum och Nordiska väsen.