CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
Såfort du gör det kommer du märka att PHBn ger hjältar en bred verktygslåda av förmågor och tricks som rätt upp och ner inte överhuvudtaget är tillgängliga för SLPer och monster ifrån Monster Manual.tänkte mer på systemet med klasser, nivåer, och förmågor (eller vad man nu översätter feats till) .
Att spel med nivåer/levels automatiskt uppmuntrar till en übermensch-syn där vissa (hjältarna) bara rätt upp och ner är mycket mer kapabla än deras medmänniskor behöver jag inte nämna. Att D&D spelare lätt (alltför lätt) ramlar in i en jargon där "level 0 commoners kan man bara strunta i, deras åsikter är helt oviktiga" är ju ingen nyhet.
Men nu var det ju inte det vi pratade om, utan:
Återigen, om du enbart menar själva ramverket med 20 levlar och feats och färdigheter, så kanske.Så det är inte systemet i sig själv som är problemet utan att de flesta regelskapare/författare väljer att bara fokusera på förmågor som gäller strid och skada.
Men det är inte det som förvandlar den grundläggande d20-motorn till D&D.
Utan det är vilka förmågor får egentligen hjältarna.
Samtliga D&D klasser är kapabla stridsmän.
Det är definitivt så att systemet i sig själv som fokuserar på strid och skada.
Inte ens om du anstränger dig kan du skapa en karaktär som är lika dålig på att överleva som en civilist, en icke-hjälte, en som inte tränats för att döda.