Jag saknar också:Ja, det tycker jag. Och diskussionen underlättas om vi alla också är med på att det också är så det går till.
Tärningsslag: Resolutionen är enkel och tydlig. Slaget lyckas eller misslyckas. Det går att lyfta fram både bra och dåliga saker med det här men det är det som är mekaniken.
Taktiskt system: Alla gillar inte saker som tex ett rutnät, men om rollpersonerna placerat sig så att magikern med sin AOE kan träffa alla fiender utan att träffa en enda vän så funkar det - den gången. Inte för att spelledaren är tillåtande och snäll, och det är inte heller meningen att spelledaren ska säga "det där verkar orimligt bra, jag bestämmer att du bara kan träffa 3 fiender av 5". Antingen står de i arean eller så gör de det inte. Det går att lyfta fram både bra och dåliga saker med det här men det är det som är mekaniken.
Spelledarbedömning: Används inte bara i OSR. Används verkligen inte bara i OSR, men den rörelsen har lite gjort det till sin grej med mantran som "rulings not rules". Mekaniken är här att spelledaren gör en bedömning. Återigen går det att hitta både bra och dåliga aspekter. Men mekaniken är att handlingarna processas via spelledaren. Det leder ingenstans att försöka få det till att det är något annat som pågår.
Äventyret ger svaret: När det står i äventyret vad som händer. Man behöver inte rulla tärning, använda regler eller göra SL-bedömning. Det står i äventyret att när man drar i spaken så aktiveras fällan, vad kistan innehåller, hur många ogres det finns i rummet o.s.v.
Jag saknar också situationerna som inte kräver något av dessa. De som är så självklara att det blir en slags konsensus om vad som händer. "Jag går till värdshuset.", "jag säger till henne: 'det kommer att gå bra!'", "jag trycker på knappen", "jag plockar upp brevet".
Jag antar att du menar att det finns stats för strid, men inga andra situationer som att förföra eller vara insiktsfull?Allt det du säger är sant, fast inget av det tycker jag är ett arbgument mot min tes - att om karaktärsbladet har stats för rustning och hit points, ska det även ha stats för förförelsekonst eller insiktsfullhet.
Men jag tycker inte att det finns stats för strid heller egentligen. Det finns stats för hur många HP i skada man tål (och rustningen absorberar) och hur mycket spikklubban gör i skada på HP om jag klipper till någon med det. Det är viktigt när man desarmerar fällor, misslyckas med att klättra osv också.
Framför allt så finns det inga specifika värden för det som striden kanske framför allt handlar om: avgöra om man ska slåss, fly, lura fienden, tippa en tunna brinnande tjära, knuffa ner orchen från klipphyllan, be om nåd etc. Det finns ofta bara (enklast möjliga) stats för att avgöra hur många HP man tål och hur många HP ens vapen ger.